Epidemia koronawirusa. E-lekcje historii z Polskim Radiem. Materiały dla uczniów i nauczycieli. Starożytność i średniowiecze
Epidemia koronawirusa postawiła polską edukację przed wielkim wyzwaniem. Tysiące nauczycieli mierzą się z zadaniem realizowania podstawy programowej online i zapewnienia uczniom atrakcyjnych materiałów wspomagających naukę. Bogata oferta materiałów historycznych portalu PolskieRadio24.pl to znakomite narzędzie, które w przyjazny dla młodzieży sposób pomoże zrozumieć przyczyny, przebieg i skutki najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski i świata.
2020-03-25, 06:00
Przedstawiamy wybór artykułów i serwisów historycznych, które urozmaicą zdobywaną przez uczniów wiedzę, wzbogacą e-lekcje o najciekawsze audycje historyczne, infografiki i materiały interaktywne oraz pozwolą najbardziej zainteresowanym wsłuchać się w opinie najwybitniejszych historyków. Materiały przygotowane przez portal PolskieRadio24.pl bazują także na bogatych zbiorach nagrań z 95-letniej historii Polskiego Radia. Użytkownicy mają więc możliwość wsłuchać się w głosy wybitnych postaci, o których do tej pory jedynie czytali w podręcznikach.
W pierwszym artykule z cyklu prezentujemy propozycje dotyczące starożytności i średniowiecza. Wybór oparliśmy o podstawę programową (zalecenia dla poziomu podstawowego i rozszerzonego) dla liceów i techników.
STAROŻYTNOŚĆ
III Świat starożytnych Greków.
Uczeń: opisuje różne formy ekspansji w świecie greckim (kolonizację grecką i fenicką, wojny grecko-perskie i ekspansję Aleksandra Macedońskiego).
Nasze propozycje:
- Tekst o bitwie pod Maratonem (w którym nakreślone są też przyczyny konfliktu grecko-perskiego)
- Artykuł o bitwie pod Termopilami (z tego tekstu uczeń dowie się też wiele na temat spartańskiego modelu wychowania).
- Z postacią i dokonaniami Aleksandra Wielkiego można zapoznać się TUTAJ.
IV Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu.
Uczeń:1) charakteryzuje przemiany ustrojowe i społeczne (w tym problem niewolnictwa) w państwie rzymskim doby republiki oraz cesarstwa, z uwzględnieniem roli Juliusza Cezara i Oktawiana Augusta; 2) omawia charakter ekspansji rzymskiej i wyjaśnia ideę imperium rzymskiego;(...) wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku państwa rzymskiego;
REKLAMA
Nasze propozycje:
- Przemiany schyłkowego okresu republiki rzymskiej oraz walkę Juliusza Cezara o władzę przedstawiliśmy tekście, który wyjaśnia także genezę słów "kości zostały rzucone".
- Przybliżamy także sylwetki Cezara i jego następcy - Oktawiana Augusta.
- Artykuł wyjaśniający przyczyny upadku imperium rzymskiego można znaleźć w tekście "Dzień, w którym zdarzyło się wszystko i nic".
ŚREDNIOWIECZE
V Bizancjum i świat islamu.
Uczeń:lokalizuje w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i charakteryzuje jego osiągnięcia w zakresie kultury;
Nasze propozycje:
- Postacie Konstantyna Wielkiego i Teodozjusza Wielkiego.
- Dzieje Cesarstwa Wschodniego przypominamy też w tekście poświęconym Justynianowi Wielkiemu.
- O przyczynach upadku Konstantynopola uczeń dowiedzieć się może z TEGO TEKSTU.
Uczeń:wyjaśnia genezę islamu i charakteryzuje główne zasady tej religii; 3) przedstawia główne kierunki ekspansji arabskiej;
Nasze propozycje:
REKLAMA
- Artykuł poświęcony działalności Mahometa,
- tekst o bitwie pod Poitiers, która zahamowała ekspansję islamu w Europie.
VI Europa wczesnego średniowiecza.
Uczeń:1) opisuje zasięg terytorialny, organizację władzy, gospodarkę i kulturę państwa Franków, ze szczególnym uwzględnieniem polityki Karola Wielkiego; 2)charakteryzuje ideę cesarstwa karolińskiego i porównuje ją z ideą cesarstwa Ottonów;
- Artykuły poświęcone postaci króla Franków Chlodwiga i cesarza Karola Wielkiego.
- Świt cesarstwa Ottonów przedstawiamy w TYM tekście,
- Wyjaśnienie idei uniwersalistycznej Europy Ottona III uczeń poznać może dzięki artykułowi "Otton III i marzenia o zjednoczonej Europie".
VII Europa w okresie krucjat.
Uczeń:wyjaśnia ideowe i polityczne przyczyny, a także charakter rywalizacji papiestwa z cesarstwem o zwierzchnictwo nad średniowieczną Europą;
Nasze propozycje:
Uczeń:charakteryzuje polityczne, społeczno-gospodarcze i religijne uwarunkowania wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej i rekonkwisty oraz przedstawia ich skutki;
Nasze propozycje:
- Wyjaśnienia początków i przyczyn wypraw krzyżowych znaleźć można w TYM tekście, zaś przebieg I wyprawy krzyżowej znaleźć można TUTAJ.
- Sylwetka Saladyna,
- Czym była i na czym polegała rekonkwista?
Uczeń: wyjaśnia przyczyny rozłamu w Kościele w XI w.;
REKLAMA
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje i ocenia rolę zakonów w średniowiecznej Europie;
Nasze propozycje:
- Tajemnica poliszynela i wielkie pieniądze w tle - jak doszło do kasaty templariuszy - tego uczeń dowie się z TEGO tekstu,
- Kim byli joannici i jak trafili na Maltę? Odpowiedź TUTAJ,
- Historia Krzyżaków od Jerozolimy, przez Węgry, aż do sprowadzenia do Polski,
Uczeń: opisuje kierunki, charakter oraz konsekwencje najazdów mongolskich dla Europy.
Nasze propozycje:
- Czyngis-Chan – wielki zdobywca czy tyran?
- Charakter wyprawy Batu-chana i jego wpływ na rozwój Europy Środkowej został omówiony artykule "Wyprawa Batu-chana - średniowieczny blitzkrieg",
- Bitwa pod Legnicą jako najważniejszy epizod mongolskiej inwazji,
- Kim są polscy Tatarzy?
VIII Polska w okresie wczesnopiastowskim.
Uczeń:wyjaśnia uwarunkowania narodzin państwa polskiego i jego chrystianizacji, z uwzględnieniem roli Mieszka I i Bolesława Chrobrego;
REKLAMA
Nasze propozycje:
- Postać Mieszka I
- Omówienie znaczenia chrystianizacji dla dziejów Polski znaleźć można TUTAJ,
- Postać Bolesława Chrobrego,
- Artykuł wyjaśniający znacznie zjazdu gnieźnieńskiego w kontekście proeuropejskich aspiracji Chrobrego znaleźć można TUTAJ,
- Konflikt polsko-niemiecki po śmierci Ottona III.
Uczeń: rozpoznaje tendencje centralistyczne i decentralistyczne w życiu politycznym państwa polskiego w X–XII w.;
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje spór Bolesława Śmiałego z biskupem Stanisławem.
Nasze propozycje:
- Bolesław Śmiały - od potęgi do upadku,
- Omówienie konfliktu między królem i biskupem Stanisławem ze Szczepanowa znaleźć można TUTAJ.
IX Polska w okresie rozbicia dzielnicowego.
Uczeń: wyjaśnia przyczyny polityczne i społeczno-gospodarcze oraz następstwa rozbicia dzielnicowego; charakteryzuje proces przezwyciężenia rozbicia politycznego ziem polskich, ze wskazaniem na rolę władców i Kościoła;
Nasze propozycje:
- Sylwetka Bolesława Krzywoustego i kwestia jego "testamentu",
- Historię Przemysła II - zamordowanego króla Polski - w kontekście prób zjednoczeniowych przedstawiamy TUTAJ,
- W kontekście roli Kościoła w procesie zjednoczeniowym przedstawiamy postać Jakuba Świnki,
- Sylwetkę i ocenę postaci Władysława Łokietka można znaleźć pod TYM adresem.
X Europa późnego średniowiecza.
Uczeń:charakteryzuje następstwa upadku cesarstwa bizantyjskiego i ekspansji tureckiej dla Europy.
REKLAMA
Nasze propozycje:
- "Upadek Konstantynopola - koniec Cesarstwa Wschodniego"
- Sylwetkę Sulejmana Wspaniałego i jego związków z Polską przedstawiamy TUTAJ.
XII. Polska w XIV–XV w.
Uczeń: opisuje proces zjednoczeniowy i rozwój terytorialny państwa polskiego w XIV–XV w.; charakteryzuje rozwój monarchii stanowej w Polsce, uwzględniając strukturę społeczeństwa polskiego w późnym średniowieczu i rozwój przywilejów szlacheckich; wyjaśnia międzynarodowe i wewnętrzne uwarunkowania związków Polski z Węgrami i Litwą w XIV–XV w.;
Nasze propozycje:
- Ocena postaci Kazimierza Wielkiego,
- Sylwetka Ludwika Andegaweńskiego,
- Okoliczności wprowadzenia i postanowienia przywileju koszyckiego,
- Postać Jadwigi Andegaweńskiej, niezwykłego króla Polski,
- Unia w Krewie i jej znaczenie dla dziejów polsko-litewskich,
- "Jadwiga i Jagiełło - ślub, który łączył dwa kraje"
- Sylwetka i ocena postaci Władysława Jagiełły.
Uczeń: opisuje rolę uniwersytetów i ich organizację oraz wyjaśnia przyczyny trwałości idei uniwersyteckiej;
Nasze propozycje:
REKLAMA