X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

"Nowy film Komasy stał się ofiarą koronawirusa". Eksperci o kulturze, hejcie i elitach

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2020 14:30
- Nowa produkcja Jana Komasy stała się ofiarą globalizacji - zwracał uwagę Polskim Radiu 24 dr Łukasz Jasina (Teologia Polityczna). - Stał się ofiarą kinowej rzezi, jaką spowodował koronawirus - dodał. Gośćmi audycji "Aria czy barbaria" byli także dr Mikołaj Mirowski (Muzeum Historii Polski) i dr Janusz Janowski (ZPAP).
Audio
  • "Nowy film Komasy stał się ofiarą koronawirusa". Eksperci o kulturze, hejcie i elitach (Aria czy barbaria?)
Kadr z filmu Sala samobójców. Hejter Jana Komasy
Kadr z filmu "Sala samobójców. Hejter" Jana KomasyFoto: Jarosław Sosiński/mat. promocyjne
  • W audycji m. in. o tym dlaczego nowy film Jana Komasy stał się ofiarą globalizacji
  • Dlaczego elity podzieliły się na "dwa plemiona"?
  • Kulturalny "must have" na najbliższy czas, który powinniśmy spędzić bez wychodzenia z domu
hejter plakat mat pras-1200.jpg
"Sala samobójców. Hejter". Do kin wchodzi nowy film Jana Komasy

W najnowszym odcinku audycji Magdaleny Piejko "Aria czy barbaria" o wszystkim najważniejszym, co wydarzyło się w tym tygodniu w świecie kultury, a także specjalny kulturalny pakiet na przetrwanie najbliższego czasu, czyli co ciekawego zobaczyć bez wychodzenia z domu.

[W POPRZEDNIM ODCINKU] >>> 100. rocznica Bitwy Warszawskiej. "Władze Warszawy powinny ten konkurs ogłosić kilka lat temu"

W pierwszej części audycji na tapet poszedł najnowszy film Jana Komasy "Sala samobójców. Hejter". To druga część nagrodzonego Srebrnymi Lwami filmowego hitu reżysera z 2011 roku. Tym razem reżyser wziął na celownik mroczną stronę mediów społecznościowych. Producenci zapowiadają obraz jako cyber-thriller, będący współczesną wersją "Romea i Julii" i uniwersalną opowieścią o miłości, która przeradza się w hejt.

Goście audycji zwracali uwagę na to, że film w pewnym sensie stał się ofiarą globalizacji. - Przez pierwszy weekend obejrzało go 150 tysięcy osób i zobaczyłoby go pewnie więcej. Ten film stał się jedną z ofiar, oczywiście nie najtragiczniejszą, kinowej rzezi, jaką spowodowała epidemia koronawirusa - wskazywał dr Łukasz Jasina.

Komasa 1200 free.jpg
"Sala samobójców. Hejter". Nowy film Jana Komasy

"Nowy film Komasy to wysoki poziom"

Dr Łukasz Jasina ocenił nowy film Jana Komasy jako wybitny. - Może nie tak jak "Boże ciało", ale na wysokim poziomie. Obraz pokazuje to, w czym Jan Komasa jest bardzo dobry, czyli łączy analizę współczesności z bardzo głębokim spojrzeniem filozoficznym i z bardzo dobrą realizacją filmową czegoś, co będzie dobrze postrzegane przez publiczność, która takich filmów poszukuje - mówił.

- Czy ten film coś w nas zmieni? Nasz kraj jest ofiarą hejtu, m.in. w internecie, od wielu lat. Być może będzie tak, że pod wpływem kwarantanny na światową skalę nastąpi jakieś wielkie przewartościowanie. Jesteśmy na początku tego procesu - dodał.

[ZOBACZ TAKŻE] >>> Film "Boże ciało" Jana Komasy z jedenastoma Orłami

Z kolei dr Mikołaj Mirowski podkreślał, że film można rozpatrywać na trzech płaszczyznach. - To jest i thriller, i moralitet, jak i ważny głos na temat walki klasowej, która toczy na świecie. Ten obraz świetnie dopełnia wątki, z którymi mieliśmy do czynienia w takich produkcjach jak "Joker" czy oscarowy "Parasite" - wyjaśniał.

Oscary shutt-1200.jpg
Dr Mikołaj Mirowski: "Parasite" jest filmem niezwykłym, zasłużenie wygrał Oscara

"Elity podzieliły się na dwa plemiona"

Dr Janusz Janowski przytoczył wykład prof. Andrzeja Nowaka sprzed trzech lat. - Wykład nosił tytuł "Światowa wojna domowa" i osnuty był na analizie książki wybitnego niemieckiego historyka idei Reinharta Kosellecka "Krytyka i kryzys. Studium patogenezy świata mieszczańskiego". Autor tej książki zastanawia się dlaczego to elity społeczne, które od kilkuset lat dominują rzeczywistość i narrację zarówno historyczną, jak i ideową, doszły do momentu, w którym doszło do podważenia wytworzonych przez nie paradygmatów - opowiadał rozmówca Magdaleny Piejko.

Gość Polskiego Radia 24 wskazywał, że Koselleck starał się ujawnić genezę powstania takich elit. - Powstały dwa plemiona. Jedno odwołuje się do uniwersalizmu, obiektywizmu prawdy, z kolei drugie całkowicie spartykularyzowało prawdy, które wg nich są tylko cząstkowe, należą tylko do kreślonych dziedzin. To powoduje, że te cząstkowe ujęcia rzeczywistości zawsze są w konflikcie z ujęciem ogólnym, z ujęciem uniwersalistycznym - tłumaczył dr Janusz Janowski.

- W tym kontekście nie ma płaszczyzny do uzyskania głębokiego wspólnego porozumienia, które może w tym wypadku być powierzchniowe, naskórkowe, tylko w pewnych sferach - dodał.

[ZOBACZ TAKŻE] >>> Box office - „Sala samobójców. Hejter” liderem

NIE PRZEGAP! W drugiej części audycji goście przedstawili swoje "propozycje bez wychodzenia z domu", dla tych, którzy objęci są kwarantanną.

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

* * *

Audycja: "Aria czy barbaria?"
Prowadzi: Magdalena Piejko
Goście: dr Łukasz Jasina (Teologia Polityczna), dr Mikołaj Mirowski (Muzeum Historii Polski), dr Janusz Janowski (ZPAP)
Data emisji: 15.03.2020
Godzina emisji: 20.06

kstar

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Orły 2020 rozdane. "Boże Ciało" wielkim zwycięzcą

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2020 01:39
"Boże Ciało" Jana Komasy zostało w poniedziałek nagrodzone Polską Nagrodą Filmową Orły 2020 w kategorii najlepszy film. Twórcy filmu odebrali także 10 innych statuetek, m.in. za najlepsze pierwszoplanowe i drugoplanowe role męskie i kobiece, reżyserię, scenariusz, montaż i zdjęcia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jan Komasa o "Sali samobójców. Hejter": powstało kilka plemion, które kompletnie się nie rozumieją. Rozmawiajmy ze sobą

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2020 21:50
- W "Sali samobójców. Hejter" chciałem pokazać tę pogardę, którą sam mam, jako ktoś z tej tzw. bańki lewicowo-liberalnej. To oskarżenie wobec siebie samego, bo czuję, że jak reżyser potrafi spojrzeć obiektywnie na własne życie, to jest to najlepsze dla filmu - powiedział w Programie 1 Polskiego Radia reżyser Jan Komasa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gociek: "Hejter" Jana Komasy ociera się o wielkość

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2020 22:35
- W "Sali samobójców. Hejterze" są rzeczy naprawdę znakomite. Natomiast tam, gdzie ten film chybia, chybia mocno. Tam, gdzie jest dobry - jest bardzo dobry. Tam, gdzie nie trafia - mocno nie trafia - mówił Polskim Radiu 24 Piotr Gociek. Audycję "Nakręceni - magazyn premier filmowych" współprowadził Łukasz Adamski.
rozwiń zwiń