"Ból i blask" Pedro Almodóvara. Piotr Gociek: trudno dalej posunąć granice kinowego ekshibicjonizmu

2019-09-06, 10:25

"Ból i blask" Pedro Almodóvara. Piotr Gociek: trudno dalej posunąć granice kinowego ekshibicjonizmu
Plakat promujący film "Ból i Blask". Foto: mat.pras./Gutek Film

- Trudno dalej posunąć granice ekshibicjonizmu kinowego, niż w momencie jak się puszcza oko do widza i mówi "słuchajcie, to jest taka wymyślona figura, ale tak naprawdę chodzi o mnie, o moje doświadczenia, o moje dzieciństwo" - mówi Piotr Gociek o najnowszym dziele Pedro Almodóvara zatytułowanym "Ból i blask" w nowej audycji Polskiego Radia 24 "Nakręceni - magazyn premier filmowych".

Posłuchaj

05.09.19 Nakręceni - magazyn premier filmowych (PR24)
+
Dodaj do playlisty

Premiera filmu Pedro Almodóvara zatytułowanego "Ból i blask" miała miejsce 30 sierpnia. To kolejne dzieło reżysera, w którym dotyka on wątków autobiograficznych. Równocześnie, jak podkreślają autorzy audycji, ma on charakter hołdu oddanego kinu, a przynajmniej tej jego części, która ukształtowała samego reżysera.

"Ból i blask" podobny do "Pewnego razu w Hollywood" Quentina Tarantino?

Autorzy audycji pochylili się nieco dłużej zwłaszcza nad tym aspektem hołdu w nowym dziele Almodóvara. Redaktor Łukasz Adamski porównał "Ból i blask" z innym nowym dziełem filmowym - "Pewnego razu w Hollywood" Quentina Tarantino.

Powiązany Artykuł

antonio banderas ból i blask almodovar 1200.jpg
"Rozpruwacz kulturalny". O filmie „Ból i blask”- najnowszy obrazie Pedro Almodovara

- To jest wielki film Almodóvara i to jest wielki powrót Almodóvara do jego najwyższej formy, jaką prezentował w latach 90. i na początku XXI wieku. I to jest też taki film, który można zestawić trochę - choć to inna bajka - z Quentinem Tarantino, który też oddał swoim obrazem kinu hołd. Almodóvar też oddaje hołd kinu. Oczywiście Almodóvar robi to przez pryzmat własnej seksualności, własnego uwielbienia dla matki, ten matriarchat symbolizowany przez Penélope Cruz, w wielu filmach Almodóvara on wybrzmiewa bardzo mocno. Ale to jest jednak film, który oddaje hołd kinu, czyli największej miłości Pedro Almodóvara - powiedział prowadzący.

Film w filmie i wszystko o Almodóvarze

Redaktor Piotr Gociek zwrócił z kolei uwagę na szczególny charakter tego hołdu. Jak stwierdził, "Almodóvar oddaje hołd Almodóvarowi".

- Trudno dalej posunąć granice ekshibicjonizmu kinowego, niż w momencie jak się puszcza oko do widza i mówi "słuchajcie, to jest taka wymyślona figura, ale tak naprawdę chodzi o mnie, o moje doświadczenia, o moje dzieciństwo" - mówił Piotr Gociek.

Przykładem tego "puszczania oka" ma być choćby plakat filmowy, na którym cień rzucany przez głównego bohatera, granego przez Antonio Banderasa, to wyraźnie cień samego Almodóvara.

Piotr Gociek podkreślił też, że hołd złożony kinu widać także w konstrukcji filmu, który przyjmuje metaformę - filmu w filmie.

Autorzy rozmawiali także o amerykańskim serialu telewizyjnym "Miasto na wzgórzu" oraz o premierze filmu  S. Craiga Zahlera "Krew na betonie".

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

Polskie Radio 24/jmo

***

Audycja: "Nakręceni - magazyn premier filmowych"

Prowadzący: Piotr GociekŁukasz Adamski

Data emisji: 05.09.2019

Godzina emisji: 22:06

Polecane

Wróć do strony głównej