X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Teatr Katarzyny Kalwat

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2019 08:08
- To, co mnie fascynuje w teatrze, w szczególności w moich ostatnich projektach, takich jak "Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady", "Grotowski" czy "Staff Only", to jest muzyczność słowa, muzyczność języka i performatyka języka - mówiła w Polskim Radiu 24 reżyserka Katarzyna Kalwat.
Audio
  • 07.09.19 "DOMAGAŁAsięTEATRU". Rola muzyki i przemocowość języka w spektaklu "Stuff Only" (PR24)
Spektakl Stuff Only w reżyserii Katarzyny Kalwat z udziałem Ifi Ude
Spektakl "Stuff Only" w reżyserii Katarzyny Kalwat z udziałem Ifi UdeFoto: facebook.com/Biennale Warszawa

W teatrze czy w kinie muzyka towarzyszy aktorom nieodmiennie od lat. Pełni najczęściej funkcję komentarza, uzupełnienia treści, czasami to poprzez utwory muzyczne wypowiadane są dialogi. Reżyserka Katarzyna Kalwat znalazła nowy sposób na użycie muzyki w swoich spektaklach, o czym opowiadała w audycji "DOMAGAŁAsięTEATRU" w Polskim Radiu 24.

Zobacz także
dudagracz1200.jpg
Poprzedni odcinek: Festiwal Czterech Kultur. "Łódź stolicą wszech kultur"

Muzyka na dwóch poziomach znaczeniowych

- Muzyka funkcjonuje w moich projektach na dwóch poziomach znaczeniowych. Przede wszystkim tworzy partyturę, można powiedzieć pewną strukturę, w której się poruszamy. To jest wtedy muzyka sama w sobie - mówiła reżyserka.

- Natomiast także i przede wszystkim to, co mnie fascynuje w teatrze, w szczególności w moich ostatnich projektach, takich jak "Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady", "Grotowski" czy "Staff Only", to jest muzyczność słowa, muzyczność języka i performatyka języka. Tak naprawdę zastanawiam się i poszukuję tego, jak poprzez muzyczność języka można wydobywać nowe sensy zawarte w języku i słowach. Ale też to, co jest obszarem moich dociekań, to jak muzyka potrafi wydobyć ukryte treści - podkreśliła Katarzyna Kalwat.

"Język ma siłę przemocową. Postanowiliśmy ją zniszczyć"

O roli języka i nauki języka w kulturze mówiła Ifi Ude, druga zaproszona przez Tomasza Domagałę artystka. Ifi Ude jest piosenkarką, kompozytorką i autorką tekstów pochodzenia polsko-nigeryjskiego, co z perspektywy spektaklu "Staff Only", w którym występują aktorzy o zagranicznych korzeniach, ma ogromne znaczenie.

Spektakl "Staff Only" korzysta między innymi z elementów nauki języka osób zza granicy, o których sama reżyserka stwierdziła, że są przemocowe. Osoba z zewnątrz, chcąc nauczyć się mówić po polsku, uczy się jak wyplenić własny akcent, jak pozbyć się tego, co do języka polskiego włącza jej własna kultura.

- Wzięliśmy pod uwagę to, że język ma tę siłę przemocową, którą chcieliśmy wykorzystać, żeby go zniszczyć, rozbić. [...] W "Staff Only" Katarzyna Kalwat dała swoim aktorom, z których każdy jest z innej części świata, możliwość zaprezentowania bogactwa swojego pochodzenia - mówiła Ifi Ude.

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

Polskie Radio 24/jmo

***

Audycja: "DOMAGAŁAsięTEATRU"

Prowadzący: Tomasz Domagała

Goście: Katarzyna Kalwat, Ifi Ude

Data emisji: 07.09.2019

Godzina emisji: 22:05

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Hamlet" w Teatrze Polskim w Poznaniu

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2019 08:24
- Potraktujmy "Hamleta" jako pewien wzorzec kulturowy, jako pewną narrację, którą od dziesiątków lat powtarzaliśmy i będziemy powtarzać w teatrze nieustannie - mówi Maja Kleczewska, reżyserka spektaklu zaprezentowanego na 23. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Festiwal Teatralny Sopot Non-Fiction

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2019 08:45
- To przypomina trochę teatr grecki, gdy publiczność spotykała się na kilka dni i oglądała non-stop teatr - opowiadali w PR24 kuratorzy festiwalu: Adam Nalepa i Roman Pawłowski.
rozwiń zwiń