x
PR24 Portal
Section05
kosmos

Dziewanna, Lem, Muminek, Zosiakaczmarek... Skąd się biorą nazwy planetoid?

Astronomowie odkryli już prawie milion planetoid. Ponad połowie z nich przypisano numer. Ponad 22 tysiące obiektów ma nazwę własną. Tych imion mogłoby zapewne być więcej - w końcu każdy odkrywca marzy o tym, by uwiecznić w kosmosie własne nazwisko, imię ukochanej, idola albo kotka. Ale nadawanie nazw planetoidom nie jest takie proste.
Zobacz więcej na temat:  kosmos astronomia asteroida Asterix i Obelix James Bond Freddie Mercury Muminki mitologia Stanisław Lem planetoida planety planeta układ słoneczny Monty Python tom hanks Bob Dylan The Beatles Frank Zappa J.R.R. Tolkien

Konstanty Ciołkowski projektował statki kosmiczne, zanim pojawiły się samoloty

Jego życie naznaczone było przekraczaniem granic. Ojciec był polskim szlachcicem, matka Rosjanką z domieszką krwi tatarskiej. Rodzina często zmieniała miejsce pobytu. Konstanty od dziecka najchętniej spoglądał jednak w stronę ostatniej z granic. Chciał wysłać człowieka w kosmos. Zaczął nad tym pracować jeszcze w XIX wieku.
Zobacz więcej na temat:  astronautyka kosmos fizyka matematyka Rosja ZSRR rewolucja październikowa 1917 pojazdy samolot samoloty lotnictwo

TYLKO U NAS Życie na Wenus? Ekspert: nie ma na Ziemi mikroorganizmów, które wytrzymałyby w takich warunkach

- Są dwie możliwości. Albo nie znamy jeszcze prawdziwego wyjaśnienia pochodzenia tego gazu, albo to wyjaśnienie jest takie, że wytwarzają go mikroorganizmy - co skądinąd jest kolejną zagadką, ponieważ warunki, które panują w chmurach w Wenus, są z naszego punktu widzenia bardzo trudne do życia - powiedziała dr Weronika Śliwa z Centrum Nauki Kopernik w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl, odnosząc się do odkrycia fosforowodoru w pokrywie chmur Wenus.
Zobacz więcej na temat:  Wenus kosmos planety planeta astronomia ŚWIAT

Życie na Wenus? Niezwykłe odkrycie naukowców

Międzynarodowa grupa badawcza ogłosiła wykrycie w chmurach na Wenus rzadkiej cząsteczki fosforowodoru. To gaz, który, zgodnie z aktualną wiedzą, produkowany jest albo w laboratoriach, albo przez istoty żywe. - Do tej pory nie byliśmy tak blisko odnalezienia śladów życia w kosmosie - powiedział w Programie 1 Polskiego Radia Karol Wójcicki.
Zobacz więcej na temat:  NAUKA Marzena Kawa Roman Czejarek Karol Wójcicki kosmos astronomia