PR24 Portal
Section05
biologia

Tarcza i miecz. 14 stycznia to Światowy Dzień Logiki

14 stycznia to Światowy Dzień Logiki. Święto ustanowiono właśnie tego dnia z powodu dwóch rocznic: urodzin Polaka Alfreda Tarskiego i śmierci Kurta Gödla – uczonych uznawanych za jednych z najważniejszych przedstawicieli logiki w historii. O to, czym jest logika, zapytaliśmy przedstawicielki trzech dziedzin naukowych – filozofii, matematyki i psychologii. – Logika to tarcza i miecz – stwierdziła prof. Agnieszka Lekka-Kowalik z Wydziału Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Zobacz więcej na temat:  Trójka Łukasz Sobolewski mózg STYL ŻYCIA biologia matematyka filozofia NAUKA anatomia człowieka Przemysław Cięgotura

Ludzie i świat za 20 lat. Wystawa CNK "Przyszłość jest dziś"

Czy możemy zaufać autonomicznemu samochodowi? Czy maszyna jest zdolna do stworzenia dzieła sztuki? Jaki postęp medycyna może zrobić w ciągu najbliższych 20 lat? W Centrum Nauki Kopernik w Warszawie można oglądać wystawę "Przyszłość jest dziś". Pomaga ona poznać i zrozumieć wyzwania współczesnego świata i odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące przyszłości.
Zobacz więcej na temat:  KULTURA Trójka internet online Marta Piasecka nowe technologie Centrum Nauki Kopernik Warszawa wystawa mózg sztuczna inteligencja Ziemia NAUKA biologia medycyna samochody

Antarktyczne bakterie pomogą rafom koralowym? Odkrycie polskiego doktoranta

Michał Styczyński, doktorant z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego badając właściwości pewnego rodzaju bakterii z Antarktyki odkrył, że wytwarzają one naturalną substancję z grupy melanin. Można ją skutecznie wykorzystywać w kremach jako naturalny filtr UV, zastępując syntetyczny oksybenzon, który przyczynia się do wymierania koralowców. Czy szykuje się ekologiczny przełom w branży kosmetycznej?
Zobacz więcej na temat:  społeczeństwo ekologia rafa koralowa bakterie biologia Mateusz Drozda Trójka

"Możliwe bardzo poważne konsekwencje dla dzieci i matek". Biolog molekularny o in vitro

– Zapłodnienie in vitro ma wiele ciemnych stron, o których nie mówią właściciele i personel klinik in vitro, gdyż procedura ta stanowi ich podstawowe źródło dochodu – mówi biolog molekularny i bioetyk dr n. med. Monika Zazula. Dodaje, że konsekwencje procedury mogą być bardzo poważne zarówno dla dzieci, jak i matek.
Zobacz więcej na temat:  społeczeństwo zdrowie rodzina in vitro etyka biologia choroba dzieci ciąża dziecko kobieta POLSKA NAUKA

Dr Rafał Mostowy: w obrębie wariantu Delta mogą powstawać nowe mutacje

- Nowe warianty mogą powstawać w obrębie samego wariantu Delta - tego nie wiemy. Dlatego ważne jest kontynuowanie badań monitorujących epidemiologicznie, przez genetykę, tego, co się dzieje w Polsce i na świecie – powiedział biolog dr Rafał Mostowy.
Zobacz więcej na temat:  POLSKA biologia pandemia COVID-19 koronawirus Koronawirus w Polsce sars-cov-2 szczepienia szczepionka choroba choroby zakaźne epidemia

Ks. prof. Bortkiewicz o przyczynach popierania homomałżeństw: żyjemy w czasach zamętu

- To, że wielu katolików cieszy się wraz z tymi, którzy stoją po drugiej stronie, pokazuje, że żyjemy w czasach zamętu. W 1976 roku Karol Wojtyła mówił, że weszliśmy w czas ostatecznej konfrontacji między Kościołem a antykościołem, ewangelią a jej zaprzeczeniem - powiedział w Polskim Radiu 24 ks. prof. Paweł Bortkiewicz.
Zobacz więcej na temat:  marksizm lewica Kościół katolicki antropologia biologia chrześcijaństwo POLSKA społeczeństwo Polskie Radio 24 homoseksualizm LGBT

Srebro w medycynie i życiu codziennym. Może powodować objawy niepożądane?

Z uwagi na swoje odkażające właściwości srebro jest chętnie wykorzystywane w produkcji m.in. opatrunków medycznych. Z badań opublikowanych w czasopiśmie naukowym "International Journal of Molecular Sciences" wynika jednak, że urządzenia medyczne stosowane w szpitalach, mogą powodować akumulację srebra w wątrobie u pacjentów cierpiących na choroby tego układu. Czy nadmiar srebra może być szkodliwy dla naszego organizmu?
Zobacz więcej na temat:  Artur Wolski medycyna medycyna estetyczna biologia chemia zdrowie

Dzikie zwierzęta w miastach. Jaki to ma wpływ na ich ewolucję?

Do niedawna badania w zakresie biologii ewolucyjnej były prowadzone w środowisku naturalnym. Nasza planeta staje się jednak w coraz większym stopniu zurbanizowana i sporo dziko żyjących gatunków na stałe związało się z miastami. Jaki jest wpływ osiedli ludzkich na żyjące tam kręgowce? Czy ewolucja w miejskim środowisku przebiega inaczej niż w naturalnych warunkach?
Zobacz więcej na temat:  zwierzęta miasto NAUKA Katarzyna Kobylecka ekologia rośliny biologia