Pogotowie konsumenckie: pacjent też konsument. Jak walczyć o swoje prawa?

2018-03-30, 09:00

Pogotowie konsumenckie: pacjent też konsument. Jak walczyć o swoje prawa?
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock.com/ Monkey Business Images

Zima za nami, widać już powoli wiosnę, a z nią czasem przychodzi wiosenne przesilenie - czas chorób i gorszego samopoczucia. Wizyta u lekarza czasami wiąże się z pewnymi problemami. Warto pamiętać, że jako pacjent jesteśmy też konsumentami i możemy walczyć o swoje prawa. O tym rozmawialiśmy w "Pogotowiu konsumenckim" w Polskim Radiu 24.

Posłuchaj

Pogotowie konsumenckie: pacjent też konsument. Jak walczyć o swoje prawa? prowadzi Sylwia Zadrożna
+
Dodaj do playlisty

Rzecznik Finansowy i Rzecznik Praw Pacjenta podpisali porozumienie o współpracy, którego celem jest ułatwienie pacjentom i klientom instytucji finansowych uzyskania wsparcia w dochodzeniu ich praw. Podpisanie porozumienia to efekt obserwacji, że kompetencje obu Rzeczników uzupełniają się w niektórych obszarach. Jak mówi Rzecznik Finansowy Aleksandra Wiktorow, na pomoc będą mogły liczyć osoby, które będą potrzebowały wsparcia medycznego, ale i prawnego.

- My jesteśmy po to, by pomagać w różnych sprawach prawnych, a Rzecznik Praw Pacjenta - by interweniować w sporach o charakterze medycznym. W związku z tym w momencie, gdy uzna się, że był błąd medyczny i ktoś będzie chciał dochodzić zadośćuczynienia, a szpital będzie mówił nie, to będzie się można zwrocić do nas i my pomożemy w procedurach prawnych - podkreśla.

Najpierw postępowanie, potem odszkodowanie

 
O tym, że będzie łatwiej dochodzić swoich praw mówi też Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec. Jego biuro może przeprowadzić postępowanie, które stwierdzi, czy rzeczywiście doszło do naruszenia praw pacjenta, w tym błędu medycznego.

- Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych z reguły my zawarte ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, czyli tak zwanej OC. I w tych sprawach właśnie będziemy mogli współpracować z panią rzecznik z korzyścią dla pacjenta, ale jednocześnie konsumenta, jeśli chodzi o podmiot rynku finansowego - dodaje.

Jak to wygląda w praktyce?

 
Najłatwiej wytłumaczyć to na przykładzie. Pan Adam trafił do szpitala. Wskutek błędnego wykonania zabiegu musiał zrezygnować z pracy i podjąć kosztowne leczenie. Chce dochodzić rekompensaty od ubezpieczyciela szpitala. Jak wyjaśnia Bartłomiej Chmielowiec, najpierw pan Adam musi się zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta, by ten stwierdził naruszenie jego praw. Później, jak wskazuje Aleksandra Wiktorow w sprawę może się zaangażować Rzecznik Finansowy - ale nie musi, bo moze się zdarzyć, że szpital z ubezpieczycielem sami zdecydują się wypłacić odszkodowanie.

Porozumienie przewiduje podejmowanie inicjatyw mających na celu zapewnienie osobom poszkodowanym możliwie najlepszego wsparcia w dochodzeniu ich praw. Dlatego Rzecznicy przewidują wzajemne szkolenia i spotkania ekspertów ze swoich biur, żeby ci potrafili odpowiednio doradzić klientom szukającym pomocy.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Sylwia Zadrożna, md

Polecane

Wróć do strony głównej