Z salonów na listy przebojów. Jak twórczość Chopina przenikała do muzyki popularnej?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Z salonów na listy przebojów. Jak twórczość Chopina przenikała do muzyki popularnej?
Fryderyk ChopinFoto: shutterstock.com/martincreative

Spójrzmy na dorobek naszego kompozytora z innej perspektywy. Kiedy Chopin stał się nie tylko kompozytorem narodowym, lecz także powszechnym dobrem popkultury? Jakimi to szło drogami, trybami, transkrypcjami? Jak doszło do tego, że jego kompozycje stały się dobrem powszechnym? 


PAP konkurs chopinowski 1200.jpg
XVIII Konkurs Chopinowski. Specjalny cykl w Trójce

Salony i saloniki

Zaczęło się od czasów salonów, w których o popkulturze, w znaczeniu takim, jakim znamy je dzisiaj, nie było jeszcze mowy. Salony były nie tylko miejscem, ale instytucją i forum, na którym zjawiała się elita XIX-wiecznego Paryża. Stamtąd muzyka Fryderyka Chopina przeniknęła do domów i dworków, gdzie do Chopina tańczono.


Posłuchaj

49:43
Echa twórczości Chopina w muzyce pop ostatnich dziesięcioleci (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Fryderyk Chopin na jazzowo

Wiele lat później uznano, że skoro mistrz improwizował, to idealnie nadaje się do improwizacji jazzowych. Przykładem może być Walc Des-dur op.64 nr 1 w interpretacji polskiego kwintetu jazzowego Novi Singers.

– W tradycji i idiomie jazzowym istnieje zwyczaj brania się za standardy, w tym przypadku utworów romantycznych, a następnie obudowywanie ich na swoją modłę. Natomiast w tkance wykonawczej, która teraz obserwujemy na Konkursie Chopinowskim, odejście od oryginału jest nie do pomyślenia – wyjaśnia prof. Maria Szreder, kompozytorka, muzykolog, organizatorka życia muzycznego na Mokotowie, od lat pracująca z dziećmi i młodzieżą. – Muzyka Chopina jest tak świetna, że nic nie trzeba dodawać ani odejmować – podsumowuje.

Waltz in D-Flat Major, Op. 64: No. 1/Novi Singers – temat

Interpretacje nieudane

Do kompozycji Chopina wkrótce zaczęto dodawać teksty (często nieporadne) i w ten sposób ta szlachetna muzyka przeniknęła do popkultury. Wśród tych mniej udanych wersji utworów Chopina prowadząca "Klub Trójki" Monika Małkowska wymienia "Romantyczność" zaśpiewaną przez Joannę Rawik.

Romantyczność/Joanna Rawik – temat

Gainsbourg i Kukulska śpiewają Chopina

Echa dokonań XIX-wiecznego kompozytora w muzyce popularnej w ostatnich kilku dekadach pojawiały się dość licznie. Z twórczością Fryderyka Chopina zmierzyli się m.in. Serge Gainsbourg (melodia "Jane B" została oparta na Preludium e-moll, op. 28 nr 4), Barry Manilow ("Could It Be Magic") oraz Natalia Kukulska, czego owocem był album "Czułe struny", zawierający 10 piosenek zaśpiewanych do muzyki Chopina.

Natalia Kukulska - Zezowate szczęście [Mazurek F-dur] [Official Music Video]/NataliaKukulska

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Goście: prof. Maria Szreder (kompozytorka, muzykolog, organizatorka życia muzycznego na Mokotowie, od lat pracująca z dziećmi i młodzieżą), Aleksandra Buszta-Bąk (muzyk, muzykolog, kustosz programu muzycznego na Zamku Królewskim w Warszawie)
Data emisji: 13.10.2021
Godzina emisji: 21.06

kr

Polecane