X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Olśnić bez blasku

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2020 22:00
Ludzie od zawsze się czymś ozdabiali – nawet jeśli nie byli niczym przyodziani.
Audio
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Foto: shutterstock.com/ FXQuadro

Z biegiem czasu ludzie zauważyli bogactwa natury i urodę niektórych z nich. Te najbardziej cenione były trwałe, trudno dostępne i lśniły. Tak powstała biżuteria, a jubilerstwo stało się osobną umiejętnością. Po epokach rozkwitu kosztownych ozdób, w międzywojniu kreatywni projektanci zaczęli eksperymentować z surowcami powszechnie dostępnymi i tanimi. Surrealizm wyzwolił kreatywność projektantów-artystów, którzy postawili na odrzucenie konwencji i szok. W latach 60. zaczęła się wielka kariera wielkich plastikowych ozdób, dostępnych cenowo i stylistycznie każdej nastolatce. Op-art zdominował strój i dodatki.

– Dla mnie najwspanialsza biżuteria to ta pochodząca z później secesji, która jeszcze miała formę bardzo użytkowej. Za nią stali konkretni autorzy. Od tego czasu zaczęła się biżuteria autorska – mówi Jacek Byczewski, rzeźbiarz i twórca biżuterii.

– Zainteresowanie sztuką i wykonywanie przedmiotów interesowało mnie od szkoły podstawowej. W czasie studiów było to moje hobby. Na studiach zatrudniłem się u szlifierza bursztynu. Potem zacząłem rozwijać własną pracownie. Podoba mi się stworzenie czegoś od zera – dodaje Arek Wolski, designer i autor biżuterii. 

W Polsce do transformacji królowało srebro, łatwiejsze do zdobycia niż inne kruszce, półszlachetne kamienie oraz bałtycki bursztyn. Złotnicy byli w większości "srebrnikami", a sklepy jubilerów – punktami sprzedaży zegarków. Twórcy biżuterii nie mieli "docelowego" wykształcenia – rekrutowali się z artystów różnych specjalności. Po ustrojowej zmianie – zmiana zaszła też w rodzimej biżuterii.

Oczywiście, na świecie też dokonywała się projektancko-biżuteryjna transformacja. W dobie ekologicznej uważności najbardziej inspirującym materiałem bywają… śmieci. 

***

Tytuł audycji: "Klub Trójki"
Prowadzi: Monika Małkowska
Gość: Jacek Byczewski (rzeźbiarz, twórca biżuterii), Arek Wolski (designer i autor biżuterii)
Data emisji: 08.01.2020
Godzina emisji: 8.09

kw/gs

Czytaj także

Malowanie na ekranie

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2019 22:00
Biografie wielkich twórców zawsze wzbudzały zainteresowanie – a zaczął je spisywać Giorgio Vasari w połowie XVI wieku, zdobywając informacje bezpośrednio od artystów bądź posiłkując się relacjami innych, niekiedy nie gardząc informacjami mniej wiarygodnymi, ocierającymi się o "wieści gminne".
rozwiń zwiń

Czytaj także

W Polsce jak w Ameryce

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2019 22:00
Tęskniliśmy za "amerykanizacją" naszego życia i pracy – i oto stało się!
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jaki znak twój?

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2019 22:00
Trudno w jednym słowie zawrzeć charakter i cel jakiejś organizacji, przedsiębiorstwa czy marki.
rozwiń zwiń