X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Jak opowiadać o historii we współczesnym kinie?

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2019 22:00
XI Festiwal Niepokorni Niezłomni Wyklęci w Gdyni to okazja do podsumowania kwestii sposobu opowiadania o najnowszej historii w ciągu minionej dekady.
Audio
  • Jak współczesne kino opowiada o historii Polski? (Klub Trójki)
Fotos z filmu Legiony Dariusza Gajewskiego
Fotos z filmu "Legiony" Dariusza Gajewskiego Foto: mat. promocyjne

IX Festiwal Filmowy Niepokorni Niezłomni Wyklęci IX Festiwal Filmowy Niepokorni Niezłomni Wyklęci

Mamy za sobą etap odkrywania tematu zbrojnej walki po wojnie. Teraz czas na pytania, czy ten temat nie został zbytnio wyeksploatowany i nie stał się rutyną? Czy ten filmowy gatunek nie czeka na jakieś nowe spojrzenie?

Czy zwolennicy legendy Wyklętych umieją rozliczyć się z zarzutami wobec tego, co w powojennej walce nie było zaszczytne? A jak wyglądają opowieści o epoce Solidarności? Może przedstawiana jest w zbyt przesłodzony sposób?

– Pierwsza edycja naszego festiwalu nie różniła się programowo znacznie założeniami od tego, co mamy obecnie. Podobny był wtedy pomysł na opowiadanie historii – pokazy filmowe, panele dyskusyjne, duży nacisk na spotkania z młodzieżą i spektakl teatralny. Od początku postawiliśmy sobie wysoko poprzeczkę. Wiedzieliśmy, że musi to być obudowane kulturą wysoką – mówi twórca Festiwalu Niepokorni Niezłomni Wyklęci, Arkadiusz Gołębiewski.

– Od kilku lat obserwuję, że Festiwal NNW urósł z imprezy trochę środowiskowej, do dużego wydarzenia, gdzie naprawdę dużo się dzieje. Staje się to porównywalne do Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, najzupełniej serio, choćby przez to, że dziś pokazywał swój film Jan Jakub Kolski, jutro wyświetlane będą "Legiony" – dodaje Tomasz Potkaj.

– FPFF w Gdyni różni się od Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Gdyni tym, że inni ludzie, o innej wrażliwości, robią zupełnie inne filmy. To jest obraz zróżnicowania wizji i sposobu myślenia o historii, stosunku do niej. Polskie kino, tam, gdzie ono dotyka czasami historii, ma zwykle zupełnie inne i odrębne wizje, niż to, co jest pokazywane tutaj poprzez inną formułę – stwierdza Krzysztof Nowak.

– Czasami wydaje mi się, że dla środowiska filmowego, opowiadanie o Polsce w sposób patriotyczny jest jakimś obciachem. Dobrym przykładem jest film "Kurier", który pokazuje podejście "zrobić, ale się nie angażować" –  ocenia Paweł Nowacki.

Czy angażowanie twórców zagranicznych do filmów o polskiej historii jest dobrym pomysłem? Z jakich, zdaniem gości Piotra Semki, wzorców powinni czerpać polscy twórcy kina historycznego? Zapraszamy do wysłuchania dołączonej audycji.

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Piotr Semka
Goście: Arkadiusz Gołębiewski – twórca FNNW, Paweł Nowacki (dziennikarz) Kinga Hałacińska (dziennikarka), Tomasz Potkaj (dziennikarz), Krzysztof Nowak (dziennikarz, reżyser filmów dokumentalnych, autor filmów o ludziach "Solidarności")
Data emisji: 26.09.2019
Godzina emisji: 21.11

ml

Czytaj także

Filmowy portret Szmula Zygielbojma

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2019 10:50
Piotr Śliskowski, wybitny operator filmowy, ostatnio zakończył pracę nad "Piłsudskim" Michała Rosy. W oczekiwaniu na wrześniową premierę rozmawiamy o jego następnym projekcie – filmie "Śmierć Zygielbojma" w reżyserii Ryszarda Brylskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Celebrycki kryminał w futurystycznej oprawie. "Ja teraz kłamię" Pawła Borowskiego

Ostatnia aktualizacja: 04.07.2019 10:30
"Ja teraz kłamię" to pierwszy od dekady film pełnometrażowy reżysera, który w 2009 roku zasłynął debiutanckim "Zero".
rozwiń zwiń