X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Jak Powstanie Warszawskie zapisało się w (pop)kulturze?

Ostatnia aktualizacja: 08.08.2019 22:00
Jak ocalić pamięć po sierpniowym zrywie? Jak o tym opowiedzieć młodym pokoleniom, żeby zechciało słuchać/oglądać/zaangażować się emocjonalnie?
Audio
  • Powstanie Warszawskie oczami kultury (Klub Trójki)
Fragment kadru z filmu Eroica w reżyserii Andrzeja Munka
Fragment kadru z filmu "Eroica" w reżyserii Andrzeja MunkaFoto: PAP/CAF

Z drugiej strony – czy są jeszcze artyści zdolni opowiedzieć o wydarzeniu sprzed 75 laty równie przekonująco, jak świadkowie powstania lub ci, których bliskich to dotyczyło? Czy dziś może powstać coś na miarę takich arcydzieł jak "Kanał" Wajdy czy "Eroica" Munka?

Od pewnego czasu Powstaniem Warszawskim zaczyna "zarządzać" kultura masowa. Co roku 1 sierpnia urządzane są widowiska z udziałem młodych zdolnych, wyśpiewujących najpopularniejsze powstańcze szlagiery. Jakość tych występów bywa różna, ale nawet te najbardziej udane są… udawane.

Powstanie stało się też kanwą kilku gier komputerowych ("Uprising 44: The Silent Shadows" czy polsko-brytyjska "Enemy Front" nie odniosły ani komercyjnego, ani artystycznego sukcesu; we wrześniu zapowiedziano kolejną grę strategiczną – "Warsaw").

Jak powstańcze motywy adaptują muzyka (Lao Che, VooVoo, Michał Urbaniak), kino i teatr? Stosunkowo udany był film Jana Komasy "Miasto 44" (2014), obraz skrojony na potrzeby młodego widza. Tenże sam reżyser podjął się sfabularyzowania autentycznych materiałów dokumentalnych, nakręconych podczas powstania przez braci Edwarda i Ryszarda Szope (2014). 

– "Powstanie Warszawskie" Jan Komasy to film autotematyczny, to jest film o robieniu filmu, co wybrzmiewa też w dialogach. Pokazuje, że kamera może być równie ważną bronią jak karabin – mówiła Katarzyna Wajda, historyk kina z Filmoteki Narodowej Instytutu Audiowizualnego.

W 1946 roku Wacław Kaźmierczak zmontował film "Warszawa walczy" z ocalałych 122 taśm, jednak w 1956 film został pocięty i zmontowany w przypadkowy sposób. – Historia tego filmu odzwierciedla dzieje złej obecności historii Powstania Warszawskiego w kulturze powojennej. Mieliśmy zapis, który potem uległ destrukcji i został schowany, był niedostępny. Dopiero nasze czasy sprawiły, że możemy do niego wrócić, odzyskać, zrekonstruować – opowiadał Jacek Kopciński, krytyk teatralny, redaktor naczelny miesięcznika "Teatr".

Dlaczego w kulturze zazwyczaj celebrujemy pierwsze dni zrywu, a zapominamy o tych ostatnich, zbliżających powstańców do przegranej? Jak do najnowszych filmów czy spektakli teatralnych dotyczących Powstania Warszawskiego podchodzą starsze pokolenia?

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Goście: Katarzyna Wajda (historyk kina z Filmoteki Narodowej Instytutu Audiowizualnego), Jacek Kopciński (krytyk teatralny, redaktor naczelny miesięcznika "Teatr”)
Data emisji: 8.08.2019
Godzina emisji: 21.08

kr/gs


Czytaj także

Radiostacja "Błyskawica" – kawałek wolnej Polski zapisany w dźwięku

Ostatnia aktualizacja: 08.08.2019 07:07
- Pracowaliśmy z duszą na ramieniu, ale to, że na falach eteru mówiło się o Polsce to była wielka satysfakcja. To była frajda, że się jest na tym skrawku niepodległej Polski po tych koszmarnych kilku latach okupacji - wspominał Jeremi Przybora, który był jednym ze spikerów radiostacji "Błyskawica".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dlaczego Powstanie Warszawskie było wydarzeniem epokowym?

Ostatnia aktualizacja: 01.08.2019 22:00
"Powstanie Warszawskie było wydarzeniem wielkim, zarówno w swoim heroizmie, jak i tragizmie. Był to okres, kiedy nad Polską przetaczały się często zawieruchy wojenne i dziejowe klęski, ale równocześnie czas bohaterskich zrywów Narodu, który nigdy nie pogodził się z utratą swej niepodległości" – napisał w liście na 50. rocznicę Powstania Warszawskiego papież Jan Paweł II.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Marcin Łaszczyński: idea Powstania Warszawskiego działała i działa na młode pokolenie

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2019 11:09
- Jest tak nie tylko teraz, kiedy młodzi mogą obejrzeć w kinie film o Powstaniu. Ta idea niosła kolejne pokolenia. Chociażby wtedy, kiedy już nie było nikogo z Żołnierzy Wyklętych z bronią w lesie, uczniowe szkół średnich tworzyli organizacje antykomunistyczne, które m.in. dbały o groby powstańców, za co można było trafić do więzienia - mówił w Dwójce historyk z IPN.
rozwiń zwiń