Tajniki pracy kontrolerów lotu. To oni odpowiadają za nasze bezpieczeństwo
2020-10-20, 17:10 | aktualizacja 2020-10-20, 18:10
– Dbamy, żeby samolot i jego pasażerowie dotarli bezpiecznie, a przy tym sprawnie i ekonomicznie do swojego lotniska docelowego. Odpowiadamy za każdy manewr, który wykonuje pilot – wyjaśnia Jakub Caban, kontroler lotu.
20 października na całym świecie przypada Międzynarodowy dzień Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Aktualnie w Polsce zatrudnionych jest ich ponad 600. Podzieleni są na trzy służby: służbę lotniska, służbę kontroli zbliżania i służbę kontroli obszaru.
Bycie kontrolerem lotów to praca dla każdego?
– Jest to praca dla osób, które potrafią w sposób szybki podejmować decyzje. Muszą być one jednak być przemyślane i odpowiedzialne, dlatego zdecydowanie jest to praca dla osób, które potrafią zarządzać swoim czasem. Każda z tych decyzji musi być odpowiednio zaplanowana, bo często pracujemy w deficycie czasu – przyznaje rozmówca Piotra Łodeja.
Posłuchaj
Aby zostać kontrolerem lotów, konieczna jest także tzw. przerzutność uwagi. – Musimy jednocześnie słuchać pilota i w tym samym czasie planować już, co powiemy do następnego. Konieczna jest także wyobraźnia przestrzenna. Samoloty poruszają się w trzech wymiarach i my musimy to umieć przewidzieć –mówi gość Trójki.
Jak zostać kontrolerem?
Co roku o taką pracę stara się od tysiąca do trzech tysięcy kandydatów. Ich szkoleniem zajmuje się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
– Wymagania formalne nie są zbyt wygórowane. Trzeba być pełnoletnim, mieć wykształcenia średnie i znać język angielski. Natomiast później, w czasie kilku etapów szkolenia, weryfikowane są dodatkowe umiejętności takie jak umiejętność podejmowania decyzji w krótkim czasie czy widzenie przestrzenne – wylicza Jakub Caban.
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Łodej
Gość: Jakub Caban (kontroler ruchu lotniczego, Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego)
Data emisji: 20.10.2020
Godzina emisji: 12.18
gs