"Tancerz/Dziewictwo", czyli jak powstaje słuchowisko

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
"Tancerz/Dziewictwo", czyli jak powstaje słuchowisko
Przemysław BluszczFoto: Jerzy Bartkowski

Zapraszamy na retransmisję słuchowiska z Festiwalu "Dwa Teatry". 

"Nikt w rodzinie nie wie, że pisze. Wszystko skrupulatnie chowa przed wzrokiem postronnych. Kiedy w 1933 roku wychodzi jego tom opowiadań "Pamiętnik z okresu dojrzewania", ma dwadzieścia dziewięć lat (…) cztery lata wypełnia mu pozorowanie przed ojcem pracy na aplikacji sądowej w prawie karnym (…). Czasem pod ławkami sądowymi podczas przydługich sesji, ale też w pokoju przy Służewskiej 3, powoli powstaje "Tancerz mecenasa Kraykowskiego" – pierwsze opowiadanie, które wyda mu się dobre, które uzna za literaturę (…). Po pracy nad tekstami zawsze skrzętnie chowa kartki w szufladzie pod kluczem, bo jest "wstydliwy na punkcie swojej początkującej literatury"(…). Z czasem dochodzą jeszcze trzy opowiadania: "Krótki pamiętnik Jakuba Czarnieckiego", "Dziewictwo", "Zbrodnia z premedytacją". Zauważa, że są "śmielsze pod względem techniki" i że bardziej odrywają się od rzeczywistości. Zdaje sobie sprawę, że wyszło mu coś innego od tego, co publikuje się w Polsce". ("Pamiętnik z okresu dojrzewania" w: Klementyna Suchanow, "Gombrowicz. Ja, Geniusz", wyd. Czarne 2017).

24 lipca minie 50. rocznica śmierci Witolda Gombrowicza. Trzeci Program Polskiego Radia upamiętnia tę rocznicę, przygotowując podczas Festiwalu "Dwa Teatry" 2019 słuchowisko, na podstawie dwóch opowiadań z owego debiutanckiego tomu Gombrowicza pod tytułem "Pamiętnik z okresu dojrzewania": "Tancerz mecenasa Kraykowskiego" oraz "Dziewictwo".

"Gombrowicz uwodzi. Jego opowiadania są jak afrodyzjaki, są zabawne, lekkie i pełne ironii. Jest jak podglądacz ludzkich słabostek. Przygląda się skrywanym uczuciom. Opisuje namiętność jako zabawę w chowanego. Nikt nie wie, jak bardzo się ludzie w sobie podkochują i siebie pragną nawzajem, jak zaczajają się w swoich głowach i skrywają się za konwencjami. Opowiadania mają zapisany audio teatr: każdy przed każdym gra"  napisał Tomasz Man.

Przed rokiem na Festiwalu "Dwa Teatry" po raz pierwszy Trójka zaprezentowała publicznie powstawanie słuchowiska dla Sceny Teatralnej. Ta próba spotkała się z dużym zainteresowaniem w Sopocie. Do anegdoty przeszło "wyjmowanie drzwi" w salce wystawowej gościnnego Dworku Sierakowskich – siedziby Towarzystwa Przyjaciół Sopotu. Tym razem zaproponowano, by kolejną próbę podjąć w większej przestrzeni Sceny Kameralnej Teatru Wybrzeże.

Zrealizowanie słuchowiska powierzono wielokrotnemu laureatowi Festiwalu "Dwa Teatry", autorowi i reżyserowi od lat tworzącemu dla Sceny Teatralnej Trójki, Tomaszowi Manowi. Podobnie jak poprzednio, muzykę do słuchowiska postanowiliśmy stworzyć na żywo. Kompozytorem zaproszonym przez reżysera jest, także od lat współpracujący z Teatrem Polskiego Radia oraz z Programem Trzecim, Piotr Salaber.

Retransmisja: Witold Gombrowicz – "Tancerz mecenasa Kraykowskiego"/ "Dziewictwo"  – 16.06.2019, godz. 20.05

Autor scenariusza i reżyser – Tomasz Man

Witold Gombrowicz – "Tancerz mecenasa Kraykowskiego"/ "Dziewictwo"

Muzyka – Piotr Salaber

Reżyseria dźwięku – Andrzej Brzoska

Nagranie – Wiesław Szala

Konsultacja literacka – Krzysztof Sielicki

Występują:

Przemysław Bluszcz – Tancerz Miłośnik /Narzeczony

Olga Sarzyńska – Dziewczyna

Andrzej Mastalerz – Mecenas/Ojciec

Łukasz Lewandowski – Narrator

Opieka redakcyjna – Barbara Marcinik, PR3

Czas trwania – 46'28''

Czas nagrania  25.05.2019, godz. 20.00 – Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie

***

Powyższy tekst został zamieszczony w katalogu XIX Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej Dwa Teatry. Publikujemy go po wprowadzeniu niewielkich zmian.

Słuchowisko zostało ostatecznie przygotowane przez Andrzeja Brzoskę w Teatrze Polskiego Radia. Prezentujemy je, wiedząc już, że zostało dobrze przyjęte w Sopocie. Teraz ciekawi jesteśmy, jak to, co było słychać i widać, będzie działało w wersji dźwiękowej wyłącznie. Wdzięczni za Państwa opinie, liczymy na to, że ponownie zrealizujemy na festiwalu słuchowisko dla Sceny Teatralnej Trójki za rok.

Zapraszamy!

Barbara Marcinik i Wojciech Dorosz – wydawca

***

Bardzo dziękujemy Jerzemu Bartkowskiemu, świetnemu fotografowi z Sopotu, za to, że towarzyszył nam zarówno przed rokiem, jak i tym razem, przygotowując atrakcyjny serwis fotograficzny. Nie wyobrażamy sobie już naszych sopockich premier bez wizualizacji, których autorem jest Jerzy.

Polecane