X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Michał Walczak - „Piaskownica”

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2007 13:30
Piaskownica to studium relacji uczuciowych między ludźmi. Rzecz dzieje się w piaskownicy, która odgrywa rolę pola walki miedzy kobietą i mężczyzną. Mężczyzna-chłopiec wyznacza terytorium dostępne dla kobiety.
Audio

Michał Walczak
„Piaskownica”
Reż. Paweł Łysak
Real.akust. Andrzej Brzoska
Opr.muz. Renata Baszun
Obsada: Danuta Szaflarska, Wiesław Michnikowski, Justyna Bojczuk, Beniamin Lewandowski

Kobieta-dziewczynka przystaje na jego warunki, ale nie pozwala zupełnie ingerować w swoje działania.
Tytułowa piaskownica to jednak nie tylko pole walki „mężczyzn z Marsa i kobiet z Wenus”, ale i przestrzeń subtelnej miłosnej gry.

Walczak z finezją wprowadza do tekstu odwieczne stereotypy, nie ulega im jednak, tylko je sygnalizuje. Protazek zazdrosny o Miłkę odsyła ją do innej piaskownicy, w której bawi się Karolek, ale wcześniej zapewnia, że w tamtej piaskownicy śmierdzi, a Karolek to kretyn. Dzieci-dorośli z fascynacją odkrywają różnice między płciami („Ty tam nic nie masz pod sukienką”). Przedszkolaki-dorośli pytają w końcu: „Czemu zlikwidowali wszystkie piaskownice? – Bo ludzie nie chcą już bawić się w piaskownicach”. Czy ludzie więc nie chcą się już kochać? Diagnoza o spełnieniu w miłości wydaje się dość sroga, smutna.

Michał Walczak o swoim tekście: „To dramat o spotkaniu dwojga ludzi, którzy się znakomicie rozumieją, a nie do końca są w stanie porozumieć. Nie jest to historia o przedszkolakach, choć dzieje się w piaskownicy. Chciałem zdemaskować, zdjąć patetyczność z tematu związków uczuciowych między ludźmi. Dorośli też są, doświadczając miłości, nie tylko dramatyczni, ale i śmieszni, bezradni, bliscy w reakcjach dzieciom z piaskownicy.”

Autorzy:

Michał Walczak, ur. w 1979r. Jeden z najciekawszych dramatopisarzy młodego pokolenia. Po 3 latach nauki w SGH w Warszawie, przez rok studiował na Wydziale Wiedzy o Teatrze w warszawskiej Akademii Teatralnej. Absolwent Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. Laureat licznych nagród w konkursach literackich, m.in.: I nagroda w łódzkim konkursie „My – na progu nowego wieku” (dla młodych dramaturgów), II nagroda w komediopisarskim konkursie Talia 2001, I nagroda w konkursie na esej „Quo vadis kulturo”, wyróżnienie w konkursie stowarzyszenia DRAMA za „Podróż do wnętrza pokoju”. Otrzymał nagrodę Ministra Kultury w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, za tekst oryginalny – „Podróż do wnętrza pokoju”. „Piaskownica”, „Podróż do wnętrza pokoju” i Kopalnia” były realizowane m.in. w Teatrze Narodowym w Warszawie, Teatrze Powszechnym w Warszawie i Teatrze Starym w Krakowie. Teksty te zdobywają uznanie także na festiwalach w kraju i za granicą (ostatnio m.in.: w niemieckim Heidelbergu na Heidelberger Stuckemarkt. Forum junger Autoren – laureat Europejskiej Nagrody Autorskiej za dramat "Pierwszy raz").  Debiutem reżyserskim Michała Walczaka była inscenizacja własnej sztuki - PODRÓŻY DO WNĘTRZA POKOJU. Premiera odbyła się na scenie Garaż Poffszechny Teatru Powszechnego w Warszawie (opieka artystyczna - Władysław Kowalski, 2003). W Akademii Teatralnej Michał Walczak był również asystentem Zbigniewa Zapasiewicza przy realizacji spektaklu dyplomowego - IWONY, KSIĘŻNICZKI BURGUNDA Witolda Gombrowicza (2004).

Paweł Łysak, ur. w 1964 r., reżyser. Absolwent Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego (1983 -1989), oraz na University of Toronto (1987). Studia reżyserskie na Wydziale Reżyserii Dramatu, PWST im. A. Zelwerowicza w Warszawie (1989-1993). Stażysta Radio Drama, BBC Londyn (1996) i Sundance Institute Salt Lake City (2002). Asystent reżysera i konsultant literacki w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (1989-1994) (Nie-boska Komedia, reż. M. Prus, Kordian reż. M. Prus, Metamorfozy oraz Upadłe Anioły, reż. M.Hackett). Przedstawienie warsztatowe (Czekając na Godota, Samuela Becketta, pod opieką Tadeusza Łomnickiego),1991. W latach 1994 –2000 etatowy reżyser Teatru Polskiego Radia. Od 1998 r. wiceprezes Towarzystwa Teatralnego. Wicedyrektor Teatru Polskiego w Poznaniu (2000-2003). Członek Rady Programowej Radia Merkury w Poznaniu (od 2003 r.), wiceprezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów COMET /Cooperation of Middle and East European Theatres/ (2005-2006). Od października 2006 r. dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Reżyseria teatralna: Roberto Zucco, B. M. Koltesa, Teatr Dramatyczny w Warszawie 1992; Antygona w Nowym Yorku J. Głowackiego, Teatr im. J. Osterwy, Lublin 1993; Bachantki Eurypidesa, Teatr im. A. Mickiewicza w Częstochowie, 1994; Balladyna J. Słowackiego, Teatr im. J. Osterwy, Lublin 1995; Kowa1 Malambo T. Słobodzianka, Teatr Polski w Poznaniu 1996; Wiśniowy sad A. Czechowa, Teatr im. J. Osterwy, Lublin, 1997; Krzesła E. Ionesco, Teatr im. J. Osterwy, Lublin 1998; Sędziowie S. Wyspiańskiego, Teatr Polski w Warszawie 1998; Shopping and Fucking M. Ravenhilla, Towarzystwo Teatralne, Teatr Rozmaitości w Warszawie 1999; Ogień w głowie M.von Mayenburga, Towarzystwo Teatralne, Teatr Rozmaitości 1999; Noc Helvera I.Villqista, Teatr Polski w Poznaniu 2000; Książę Niezłomny Calderona-Słowackiego Teatr Polski w Poznaniu 2001; Freiheit-wolność wg Leona Kruczkowskiego, Teatr Polski w Poznaniu 2002; Helmucik I. Villqista, Teatr Polski w Poznaniu 2002; Terroryzm O. i Wł. Priesniakowów, Teatr Polski w Poznaniu 2003; Iwanow A. Czechowa, Teatr im. Jaracza w Łodzi 2005; Sen nocy letniej W. Shakespeare`a, Teatr im. Horzycy w Toruniu 2006. Reżyseria telewizyjna: Naparstek Pana Boga, Teatr Telewizji 1998. Reżyser ponad pięćdziesięciu słuchowisk, m.in. Nie-Boska komedia, Z. Krasińskiego (Scena Narodowa Teatru PR, 1996); Uciekła mi przepióreczka S. Żeromskiego (Scena Narodowa Teatru PR, 1997). Wielokrotnie nagradzany na Festiwalach Teatralnych w Kaliszu, Szczecinie, Brześciu (Białoruś), na Festiwalu Kontakt International Festival w Toruniu. Laureat Medalu Młodej Sztuki - Poznań 2002.

Czytaj także

Antony Hegarty i spółka w Teatrze Wielkim

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2009 13:07
W Warszawie artysta wystąpi z grupą The Johnsons w ramach trasy Crying Light European Tour promującej najnowszą płytę Antony & The Johnsons.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dramat w Teatrze Wyobraźni: Gyorgy Spiro "Szalbierz"

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2009 16:24
W audycji z cyklu Dramat w Teatrze Wyobraźni adaptacja sztuki Gyorgy'a Spiro "Szalbierz". Zapraszamy
rozwiń zwiń

Czytaj także

Radiowy teatr na Świecie: Matei Visniec "Kieszenie pełne chleba"

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2009 13:24
W cyklu Radiowy teatr na Świecie adaptacja książki "Kiszenie pełne chleba", kórej autorem jest Matei Visniec.
rozwiń zwiń