Prix Italia 2019. Radiowy Oscar dla Anny Kołodziejczyk
2019-09-27, 15:09 | aktualizacja 2019-09-27, 15:09
Na 71. konkursie "Prix Italia" w Rzymie nagrodę w kategorii "Muzyka" otrzymał reportaż "Ballada o pieśni" Anny Kołodziejczyk. Audycja zrealizowana pod kierunkiem Janusza Deblessema w "Laboratorium reportażu" w radiowej Trójce, przedstawia historię jednej z najsłynniejszych pieśni czasów solidarnościowego przełomu – ballady "Mury".
Posłuchaj
"Ballada o pieśni" przedstawia historię jednej z najsłynniejszych pieśni czasów solidarnościowego przełomu – ballady "Mury". Pierwotna wersja pieśni stworzona przez katalońskiego barda Lluísa Llacha nosiła tytuł "L'estaca" i była głosem sprzeciwu wobec frankistowskiej dyktatury. Jednak uniwersalnym hymnem zbuntowanych stała się dopiero za sprawą polskiej wersji i interpretacji Jacka Kaczmarskiego. Jako "Mury" zajęła trwałe miejsce w świadomości wielu społeczeństw i grup walczących o wolność i prawa obywatelskie – niezależnie od kraju, narodowości ani języka.
Zaczęła funkcjonować w oderwaniu od swego katalońskiego pierwowzoru i kontekstu politycznego.
Ta bardzo nieoczywista historia opowiedziana została głosami m.in. Filipa Łobodzińskiego, Jarosława Gugały i Marka Karlsbada. W audycji osnutej wokół muzycznego motywu przewodniego Murów, ważną rolę odgrywają zapisy z radiowego archiwum, a wśród nich nagrania Jacka Kaczmarskiego.
Pierwotna wersja pieśni stworzona przez katalońskiego barda Lluísa Llacha nosiła tytuł "L'estaca" i była głosem sprzeciwu wobec frankistowskiej dyktatury. Jednak uniwersalnym hymnem zbuntowanych stała się dopiero za sprawą polskiej wersji i interpretacji Jacka Kaczmarskiego. Jako "Mury" zajęła trwałe miejsce w świadomości wielu społeczeństw i grup walczących o wolność i prawa obywatelskie – niezależnie od kraju, narodowości ani języka. Zaczęła funkcjonować w oderwaniu od swego katalońskiego pierwowzoru i kontekstu politycznego. Ta bardzo nieoczywista historia opowiedziana została głosami m.in. Filipa Łobodzińskiego, Jarosława Gugały i Marka Karlsbada. W audycji osnutej wokół muzycznego motywu przewodniego "Murów", ważną rolę odgrywają zapisy z radiowego archiwum, a wśród nich nagrania Jacka Kaczmarskiego.
"Prix Italia 2019" przebiegało pod hasłem pielęgnowania różnorodności kulturowej w globalnym świecie medialnym (Celebrating Cultural Diversity in a Global Media World). Sześcioosobowe, międzynarodowe jury doceniło obecną w reportażu Anny Kołodziejczyk: humanistyczną ideę tworzenia wspólnoty poprzez zjawisko kulturowe i wokół niego; pomimo, ale nie wbrew różnorodności. W uzasadnieniu werdyktu podkreślono ponadto: uniwersalny charakter przekazu i wielowymiarową narrację, wskazano na: doskonały warsztat i walor autentycznego przekazu emocjonalnego reportażu.
<<< Zapraszamy do wysłuchania dołączonego powyżej nagrania nagrodzonego reportażu >>>
Anna Kołodziejczyk jest stałą autorką audycji sygnowanych "Laboratorium reportażu" w radiowej Trójce. W swoich reporterskich poszukiwaniach koncentruje się przede wszystkim na tematyce kulturalnej, historycznej i społecznej.
Do Konkursu w kategorii "Muzyka" zgłoszono 14 produkcji radiowych, spośród których do finału nominowano 7 programów. Specjalną rekomendację jury uzyskała ponadto audycja BBC "This Classical Life".
Poprzednio nagrodę Prix Italia dla Polskiego Radia w tej samej kategorii zdobył w 2014 r. reportaż Bartosza Panka "Chcę więcej". W tym roku polskim członkiem jury radiowego muzycznego Prix Italia był szef Redakcji Muzycznej Programu 2 Polskiego Radia, Andrzej Sułek.
W ramach "Prix Italia" przyznawane są najstarsze i najbardziej prestiżowe, międzynarodowe nagrody dla twórców radiowych, telewizyjnych i internetowych, zwane "radiowymi Oscarami". Nagroda ustanowiona została w 1948 r. przez ówczesne Radio Italiana w Capri. Każdego roku partnerami i członkami kapituły konkursu "Prix Italia" są przedstawiciele publicznych i prywatnych nadawców radiowych i telewizyjnych z całego świata. Początkowo "Prix Italia" przyznawano wyłącznie za działalność radiową. Pierwszym polskim reportażem w konkursie była "Opowieść o mariackim hejnale" Jerzego Janickiego i Stanisława Ziembickiego. Jego twórcy walczyli o nagrodę w 1956 r.
mat. prasowe/mk