Najlepsze wykonanie "Sonaty na klarnet i fortepian" Poulenca

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2019 11:00
W audycji "Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" jury wysłuchało sześciu nagrań utworu słynnego francuskiego kompozytora. Które z nich okazało się najdoskonalsze?
Audio
  • Najlepsze wykonie "Sonaty na klarnet i fortepian" Poulenca (Płytowy Trybunał Dwójki)
Jacek Hawryluk
Jacek HawrylukFoto: PR2/Piotr Piorun

Część wolną Sonaty na klarnet i fortepian Francis Poulenc naszkicował już w 1959 roku. Planował nawet wydanie jej jako utworu samodzielnego. Ostatecznie zmienił koncepcję. Sonata, w trzech częściach, była już niemal ukończona w roku 1962.

18 stycznia 1963 roku kompozytor donosił wydawcy, Chesterowi, że za osiem dni dostarczy gotowy rękopis. Dwanaście dni później, 30 stycznia, zmarł. Ponoć zawał serca dotknął go w czasie ostatnich korekt nad Sonatą.

Utwór został zadedykowany pamięci Arthura Honeggera, kolegi z Grupy Sześciu. Prawykonanie odbyło się 10 marca 1963 roku w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Na klarnecie grał Benny Goodman (dla którego Poulenc napisał Sonatę), przy fortepianie zasiadł Leonard Bernstein

Jury – w składzie: Dorota Kozińska, Jan Jakub Bokun i Kacper Miklaszewski wybrało najlepsze nagranie dzieła Francisa Poulenca. Wybór, oczywiście, był subiektywny.

***

Zdaniem naszych ekspertów Sonaty na klarnet i fortepian Francisa Poulenca najlepiej słuchać w nagraniu Sabine Meyer – klarnet, Oleg Maisenberg – fortepian (nagranie: 26-28 września 2006 Potton Hall, Suffolk; EMI 2007)

------------------------------------------------------------------

Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy:

Michel Portal – klarnet, Jacques Février – fortepian (nagranie: 3.02. 1972, Salle Wagram, Paryż; 4 LP La Voix De Son Maître  1973 "Komplet muzyki kamerlanej Poulenca")

Richard Stoltzman – klarnet, Irma Vallecillo – fortepian (nagranie: 10-13 stycznia 1988, American Academy of Arts and Letters, Nowy Jork; RCA Victor Red Seal 1991; Box “Richard Stoltzman – The Complete RCA Album Collection”, Sony 2017)

Julian Bliss – klarnet, Julien Quentin – fortepian (nagranie: VI 2003 Potton Hall, Suffolk; EMI 2003)

Szymon Klima – klarnet, Radosław Kurek – fortepian (nagranie: sierpień 2011, Małopolskie Centrum Dźwięku i Słowa, Niepołomice; BeArTon 2012)

Pierre Génisson – klarnet, David Bismuth – fortepian (nagranie: 15-17 lipca 2013 Audytorium w Vincennnes; Aparté 2013)

***

Plan słuchania:

I runda

Allegro tristamente

II runda

Romanza

Finał                                       

Allegro con fuoco

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 19.10.2019

Godzina emisji: 17.00

am

Czytaj także

"Święto Wiosny i Ashkenazy

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2013 17:00
Pomimo tego, że premiera najbardziej znanego baletu Igora Strawińskiego została bardzo źle przyjęta przez publiczność, dziś jest on uznawany za jeden z najważniejszych utworów XX wieku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Hymn do Boga i grecki romans na żywo z Paryża

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2016 16:30
Podczas transmisji z Maison de la Radio France usłyszymy "Glorię" Francisa Poulenca oraz "Daphnis et Chloé" Maurice'a Ravela.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Maria Sartova: śpiewałam w Radio France non-stop

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2016 13:00
- W radiu mogłam pójść do działu muzyki kameralnej i zaproponować, że mam fantastyczne pieśni, które chciałabym nagrać. Dostawałam wtedy datę spotkania i to się robiło. Nagrałam tak dla Radia France prawie cała muzykę słowiańską – podkreśliła Maria Sartova, opowiadając o współpracy ze słynną francuską instytucją.
rozwiń zwiń