Japończyk najlepszy w interpretacji Suit francuskich Bacha

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2019 11:25
W pierwszej po wakacyjnej przerwie odsłonie obrad Płytowego Trybunału Dwójki słuchaliśmy zmagań wybitnych klawesynistów z utworami lipskiego kantora.
Audio
  • Płytowy Trybunał Dwójki wybiera najlepsze nagranie Suit francuskich Bacha (Płytowy Trybunał Dwójki)
Jacek Hawryluk
Jacek HawrylukFoto: Piotr Piorun/PR

Jury – w składzie: Lilianna Stawarz, Dorota Kozińska i Kacper Miklaszewski – wybrało najlepsze nagranie Suit francuskich BWV 812 - 817 (utrwalonych na klawesynie).

Zwyciężył: Masaaki Suzuki – klawesyn (instrument na podstawie Ruckersa, Willem Kroesbergen, Utrecht 1982) (nagranie: Kobe 1999, BIS Records 2003)


Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:

  • Zuzanna Růžičková – klawesyn (Neupert XX wiek) (nagrania: 1967, Paryż; 21 LP Erato 1975 – “Bach Komplet muzyki klawiszowej”/20 CD Erato-Warner Classics 2016)
  • Kenneth Gilbert – klawesyn (Andreas Ruckers, Antwerpia 1636, zmodyfikowany przez Hemscha) (nagranie: czerwiec 1975; 2 LP Harmonia Mundi 1976/6 CD Harmonia Mundi 1999 “Bach – muzyka klawesynowa”)
  • Christopher Hogwood – klawesyn (Andreas Ruckers, Antwerpia 1646/Pascal Taskin 1780; Jean-Claude Goujon 1749/Jacques-Joachim Swanen 1784 (nagranie: październik/listopad 1983, Konserwatorium, Paryż; 2 LP L’Oiseau-Lyre/Decca 1984/2 CD 1986)
  • Keith Jarrett – klawesyn (nagranie: wrzesień 1991, Cavelight Studio, New Jersey; 2 CD ECM Records “New Series” 1993)
  • Blandine Rannou – klawesyn (kopia klawesynu Ruckersa-Hemscha wykonana w Paryżu w 1985 roku przez Antony’ego Sideya i Frederica Bala) (nagranie: wrzesień 2001 Paryż; 2 CD Zig-Zag Territoires 2002)
  • Christophe Rousset – klawesyn (Johannes Ruckers 1632/1745, restaurowany przez von Nagla w 1787 roku) (nagranie: luty 2004, Neuchatel; Ambroisie 2004)
  • Marek Toporowski – klawesyn (klawesyn włoski Martin Schwabe 2010; klawesyn francuski wg Blancheta, Martin Schwabe 2007; klawesyn wirginałowy wg wzorów południowoniemieckich, Scheer & Vogel, Jestetten) (nagranie: maj 2016, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Katowicach, Musicon 2019)

***

Plan słuchania:


I runda

VI Suita E-dur BWV 817: Polonaise (Menuet – Polonaise)


II runda

IV Suita Es-dur BWV 815: Allemande


III runda

I Suita d-moll BWV 812: Sarabande


Finał

V Suita G-dur BWV 816: Gique

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Data emisji: 21.09.2019

Godzina emisji: 17.00

bch



Czytaj także

Goldbergowskie na klawesynie? Znamy werdykt Trybunału!

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2016 17:00
W ubiegłym sezonie wybraliśmy w "Płytowym Trybunale Dwójki" najlepsze nagranie Wariacji Goldbergowskich na fortepianie. Teraz przyszedł czas na klawesyn.
rozwiń zwiń