Pieśni Chopina. Kto śpiewa je dziś najlepiej?

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2019 11:30
Płytowy Trybunał Dwójki skupił się tym razem na mniej znanym nurcie twórczości Fryderyka Chopina, czyli pieśniach. Najlepsze nagranie jury wybierało spośród dziesięciu kandydatur.
Audio
  • Pieśni, piosenki i dumki Chopina (Płytowy Trybunał Dwójki)
Obrady jury Trybunału Płytowego Dwójki
Obrady jury Trybunału Płytowego DwójkiFoto: Piotr Piorun/PR

Ostatecznie Dorota KozińskaKacper Miklaszewski Karol Radziwonowicz ogłosili, że zwycięzcami zostali:

Elżbieta Szmytka sopran, Malcolm Martineau – fortepian (nagranie: styczeń 1999, Henry Wood Hall, Londyn; DG 1999)

Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:

  • Teresa Żylis-Gara – sopran, Waldemar Malicki – fortepian (nagranie: 18-22 kwietnia 1995, Studio S2 – Polskiego Radia, DUX 1995)
  • Urszula Kryger – sopran, Charles Spencer – fortepian (nagranie: Studio nr 2, Radia Bawarskiego w Monachium; Hyperion 1999/2006)
  • Ewa Podleś – kontralt, Garrick Ohlsson – fortepian (nagranie: 20-23 kwietnia 1999, Performing Arts Center, Purchase College, State University of New York; 16 CD Hyperion 2008, wcześniej Arabesque, komplet utworów Fryderyka Chopina)
  • Iwona Sobotka – sopran, Ewa Pobłocka – fortepian (nagranie: marzec, czerwiec 2009, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie; BeArTon 2009, Wydanie Narodowe)
  • Aleksandra Kurzak – sopran, Nelson Goerner – fortepian Pleyela (1848) (nagranie: marzec, czerwiec 2009; Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie; NIFC 2009)
  • Olga Pasiecznik – sopran, Natalia Pasiecznik – fortepian (nagranie: 21-23 grudnia 2009, Filharmonia Narodowa, Warszawa; Naxos 2010)
  • Dorothee Mields – sopran, Nelson Goerner – fortepian Pleyela (1848) (nagranie: 19-21 paździarnika 2009; Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie; NIFC 2011)
  • Alicja Węgorzewska-Whiskered – mezzosopran, Alex Szilasi – fortepian Pleyela (nagranie: Hungaroton 2010)
  • Hanna Blažíková – sopran, Katarzyna Drogosz – kopia Pianoforte Grafa (ok. 1819) (nagranie: 21-23 października 2013, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie; NIFC 2015)

Plan słuchania wyglądał następująco:

I runda

Życzenie op. 74 nr 1 [WN 21]

(słowa: Stefan Witwicki)

 

II runda

Piosnka litewska op. 74 nr 16 [WN 38]

(słowa: Ludwik Osiński, wierszowany przekład litewskiej pieśni ludowej)

 

III runda

Z gór, gdzie dźwigali op. 74 nr 9 [WN 61]

(słowa: Zygmunt Krasiński)

 

Finał

Wiosna op. 74 nr 2 [WN 52]

(słowa: Stefan Witwicki)

 

Śliczny chłopiec op. 74 nr 8 [WN 54]

(słowa: Bohdan Zaleski)

***

Pomimo sprzeciwu przyjaciół kompozytora, Julian Fontana zebrał jego pieśni - wydobył z rozproszenia, zredagował i wydał w 1859 roku. Siedemnaście pieśni op. 74 - właściwie są to pieśni i piosenki. Dwie do słów Adama Mickiewicza ("Moja pieszczotka", "Precz z moich oczu"), jedna do słów Zygmunta Krasińskiego ("Z gór, gdzie dźwigali"). Pozostałe drobiazgi Fryderyk Chopin napisał do tekstów: Stefana Witwickiego, Bohdana Zaleskiego, Ludwika Osińskiego i Wincentego Pola.

Czy pieśni, piosenki i dumki Chopina rzeczywiście należą do "pobocznego", jak chce wielu muzykologów, nurtu jego twórczości? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 4.05.2019

Godzina emisji: 17.00

pg

Czytaj także

Szafarnia - wakacyjna kraina Fryderyka Chopina

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2019 10:18
W audycji odwiedziliśmy wieś na Ziemi Dobrzyńskiej, gdzie działa Ośrodek Chopinowski.
rozwiń zwiń