Szostakowicza najlepiej grać we Frankfurcie

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2016 19:00
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepsze nagranie I Koncertu wiolonczelowego, jednego z najtrudniejszych utworów na ten instrument. Zwyciężył Steven Isserlis grający z Orkiestrą Symfoniczną Radia Frankfurckiego.
Audio
  • Szostakowicza najlepiej grać we Frankfurcie (Płytowy Trybunał Dwójki)
Jacek Hawryluk i Wojciech Michniewski
Jacek Hawryluk i Wojciech MichniewskiFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Dymitr Szostakowicz skomponował swój I Koncert wiolonczelowy latem 1959 roku. Napisał go dla Mścisława Rostropowicza, który wykonał go po raz pierwszy 4 października tego samego roku w Leningradzie. Orkiestrą Filharmonii Leningradzkiej dyrygował Jewgienij Mrawiński. Jak wieść niesie Rostropowicz w cztery dni nauczył się koncertu na pamięć. W listopadzie wiolonczelista dał premierę utworu na Zachodzie - zagrał go z Orkiestrą Filadelfijską pod batutą Eugene'a Ormandy'ego.

Sam kompozytor dość oszczędnie wypowiadał się na temat Koncertu. Zapytany, przed premierą, mówił tak: "jedyne, co mogę powiedzieć, to to, że napisałem koncert. Dość długi". Później dodał, że pomysł na utwór przyszedł mu do głowy po wysłuchaniu Symfonii Koncertującej op. 125 Sergiusza Prokofiewa. Zapragnął sam zmierzyć się takim właśnie symfonicznym gatunkiem koncertu solowego.

Jurorzy Płytowego Trybunału Dwójki - Wojciech Michniewski, Marcin Zdunik, Kacper Miklaszewski - zdecydowali, że najlepszym wykonaniem dzieła Szostakowicza jest:

Steven Isserlis – wiolonczela, Orkiestra Symfoniczna Radia Frankfurckiego, dyr. Paavo Järvi (Sala Koncertowa Radia we Frankfurcie; lipiec 2013; Hyperion 2015)

Słuchaliśmy także poniższych nagrań:

  • Mścisław Rostropowicz – wiolonczela, The Philadelphia Orchestra, dyr. Eugene Ormandy (Filadelfia 8.11.1959; LP CBS 1960/CD Sony 1998/CD Praga Digitals 2012)
  • Rafał Kwiatkowski – wiolonczela, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Wojciech Rajski (Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego 1999/2000; nagrania z archiwum Polskiego Radia; CD DUX 2006)
  • Truls Mørk – wiolonczela, Orkiestra Filharmoniczna z Oslo, dyr. Vasily Petrenko (Oslo 2013; CD Ondine 2014)
  • Gautier Capuçon – wiolonczela, Orkiestra Teatru Maryjskiego, dyr. Valery Gergiev (Salle Pleyel, Paryż 3.12.2013; CD Erato/Warner Music 2015)
  • Alisa Weilerstein – wiolonczela, Orkiestra Symfoniczna Radia Bawarskiego, dyr. Pablo Heras-Casado (wrzesień 2015, Monachium; CD Decca 2016)

Plan słuchania

I runda
(I część) Allegretto (fragment)

II runda
(II część) Moderato (fragment)

III rudna
(III część) Kadencja

Finał
(IV część) Allegro con moto

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Wojciech Michniewski, Marcin Zdunik, Kacper Miklaszewski

Data emisji: 26.11.2016

Godzina emisji: 17.00

mc

Czytaj także

Tomasz Daroch: wiolonczela rośnie w siłę

Ostatnia aktualizacja: 29.02.2016 11:00
- Ten instrument nigdy nie miał tak wielkiej uwagi na świecie jak dzisiaj, na scenach często pojawia się jako instrument solowy - zauważał jeden z najzdolniejszych polskich wiolonczelistów młodego pokolenia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wybrano najlepszą interpretację koncertu Griega

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2016 10:00
Sędziowie "Płytowego Trybunału Dwójki" w pierwszej audycji po wakacjach oceniali wykonanie koncertu fortepianowego a-moll op. 16 Edwarda Griega.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Goldbergowskie na klawesynie? Znamy werdykt Trybunału!

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2016 17:00
W ubiegłym sezonie wybraliśmy w "Płytowym Trybunale Dwójki" najlepsze nagranie Wariacji Goldbergowskich na fortepianie. Teraz przyszedł czas na klawesyn.
rozwiń zwiń
Czytaj także

W Chopinowskiej Fantazji najlepszy Rubinstein

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2016 19:00
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepsze nagranie Fantazji A-dur na tematy polskie. Zwyciężyło wykonanie Arthura Rubinsteina.
rozwiń zwiń