Nastoletnia twórczość Beethovena

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2020 12:41
W audycji wróciliśmy do twórczości Ludwika van Beethovena z połowy lat 80. XVIII wieku - czyli czasu, kiedy przyszły rewolucjonista muzyczny był nastolatkiem.
Audio
  • Kameralne utwory młodego Beethovena (Beethoven 2020/Dwójka)
Wykonana przez nieznanego artystę kopia portretu Beethovena pędzla Josepha Willibrorda Mhlera
Wykonana przez nieznanego artystę kopia portretu Beethovena pędzla Josepha Willibrorda MähleraFoto: Wikimedia Commons/domena publiczna

Stawiał coraz poważniejsze kroki na artystycznej ścieżce, ale kroki jeszcze ciągle pierwsze. Nie można jednak powiedzieć, że były one niepewne, ani że stąpał Beethoven po jakichś ruchomych piaskach kompozycji. Przeciwnie – zdaje sobie radzić dość odważnie, jeśli nie wręcz śmiało. Świadczą o tym dwa kameralne utwory – Kwartet fortepianowy Es-dur WoO 36 nr 1 i Trio G-dur w tym samym spisie nieopusowanych dzieł Beethovena noszące numer – WoO 37.

Kwartet fortepianowy Es-dur wyraźnie zaświadcza jak ambitne wyzwania stawiał sobie nastoletni twórca. Ma on niecodzienne kształty: otwiera całość część powolna, po niej następuje sonatowe allegro, a potem jeszcze seria wariacji w części trzeciej. Ale ten zwykły opis nie zdradza nawet części niesamowitych rozwiązań, które Beethoven tutaj umieścił, nie mówi nic o nastroju, brzmieniu i poetyce jego muzyki. A to są walory, które pokazują kunszt i ambicje kompozytora. Bo to jakby Beethoven przemawiał już zdecydowanie własnym głosem, chociaż słychać, że on jeszcze – jeśli można tak powiedzieć – przed mutacją.

Drugie kameralne dzieło to Trio na instrument klawiszowy i dwa instrumenty dęte. Proszę się przygotować na ogromny kontrast. Uznać wręcz uznać, że to niemożliwe, aby rok później, po tym świetnym Kwartecie Es-dur WoO 36 nr 1 spod pióra Beethovena – wyszedł utwór taki, jak Trio G-dur na fortepian (lub klawesyn), flet i fagot. Być może dlatego kwestia autentyczności utworu była gorąco dyskutowana nawet jeszcze w latach 70. XX wieku.

Obydwa kameralne utwory nie bywają zbyt często nagrywane. Kwartet Es-dur WoO 36 nr 1 – zabrzmiał w audycji w interpretacji z 1969 roku: pianisty Christopha Eschenbacha i muzyków kwartetu Amadeus, natomiast Trio G-dur WoO 37 – wykonali: Aloys Kontrasky – fortepian, Karleinz Zoeller – flet i Klaus Thunemann – fagot.

***

Tytuł audycji: Beethoven 2020 

Przygotował: Marcin Majchrowski

Data emisji: 23.01.2020

Godzina emisji: 22.00

pg/jp

Czytaj także

"Sonaty elektorskie" nastoletniego Beethovena

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2019 22:00
Utwory poświęcone Jego Eminencji Arcybiskupowi i Elektorowi z Kolonii zabrzmiały w audycji na historycznym instrumencie, w interpretacji holenderskiego pianisty – Ronalda Brautigama.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Utwory Beethovena jak wprawka przed V Symfonią

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2020 07:00
Muzyka kameralna i instrument klawiszowy solo to sedno twórczości kompozytora z drugiej połowy lat 90. XVIII wieku.
rozwiń zwiń