X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Tajemnica Masolina da Panicale, mistrza quattrocenta

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2016 13:00
Zapraszamy na gawędę dr Bożeny Fabiani o włoskim malarzu działającym na pograniczu gotyku i rodzącego się renesansu. Obrazy Masolina cieszą się dziś sporym powodzeniem, ale o samym artyście - bardzo niewiele wiemy.
Audio
  • Masolino da Panicale. Gawęda dr Bożeny Fabiani (W stronę sztuki/Dwójka)
Masolino da Panicale - Uzdrowienie chromego i wskrzeszenie Tabity, kaplica Brancaccich, ok. 1425
Masolino da Panicale - "Uzdrowienie chromego i wskrzeszenie Tabity", kaplica Brancaccich, ok. 1425Foto: wikimedia (domena publiczna)

Przybliżoną datę jego urodzin znamy tylko dzięki zeznaniu podatkowemu złożonemu w 1420 roku przez jego ojca. Masolino miał mieć wtedy 43 lata. Wiemy też, że naprawdę nazywał się Tommaso di Cristofano, choć nie określa to jednoznacznie jego tożsamości. W tym samym czasie w warsztacie jednego złotnika pracowało bowiem dwóch Tomaszów, synów Krzysztofa. Co więcej, nie jesteśmy w stanie stwierdzić, z którego z dwóch Panicale pochodził malarz.

Dlaczego więc pamiętamy o Masolino? Głównie za sprawą jego współpracy z Massaciem, prekursorem renesansu, nad freskami w kaplicy Brancaccich we Florencji. Ale nawet to świetne zamówienie Masolino dosyć szybko porzucił...

***

Tytuł audycji: W stronę sztuki 

Przygotowała: Ewa Prządka

Gość: Bożena Fabiani

Data emisji: 29.05.2016

Godzina emisji: 10.15

mm/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Giorgione. Geniusz, o którym nic nie wiemy...

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2016 15:00
- Nie znamy jego nazwiska, daty śmieci, ani urodzin, nie wiemy, u kogo się uczył. Jego obrazy nie mają tytułów, dat ani sygnatur - wymieniała dr Bożena Fabiani. A chodzi, o malarza, który dokonał prawdziwej rewolucji, nie tylko w obrębie szkoły weneckiej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy Caravaggio za 120 mln euro jest autentyczny?

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2016 14:00
W Tuluzie w spadku otrzymanym przez pewną rodzinę znalazł się obraz przedstawiający Judytę odcinającą głowę Holofernesowi. Po niemal dwóch latach badań uznano go za dzieło Caravaggia...
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lorenzo Lotto. Malarz zapomniany przez 300 lat

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2016 10:44
Gawęda dr Bożeny Fabiani o włoskim artyście z przełomu XV i XVI w., którego odkryto na nowo i doceniono dopiero w wieku XIX.
rozwiń zwiń