Kink Gong i 159 muzycznych historii ze skraju Azji

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2019 23:00
- Nie ma jednego sposobu dokonywania nagrań terenowych. Czasami wystarczy tylko wysiąść z autobusu i już podchodzą do ciebie ludzie w barwnych strojach - opowiadał Laurent Jeanneau, znany lepiej jako Kink Gong, ceniony zbieracz lokalnych dźwięków Azji Południowo-Wschodniej.
Audio
  • Kink Gong i dźwięki odnalezione (Nokturn/Dwójka)
  • Z Kink Gongiem rozmawia Krzysztof Dziuba (Nokturn/Dwójka)
Laurent Jeanneau
Laurent JeanneauFoto: Bartek Muracki

- Gdy w 2014 roku postanowiłem więcej już nie nagrywać, miałem w swojej dyskografii 159 płyt. Każda z nich niesie za sobą inną historię, bo sytuacje były różne. W wielu przypadkach dużo zależało od szczęścia. Będąc w Rottanak Kiri - północno-wschodniej prowincji Kambodży - wracałem kiedyś w nocy motorem z nagrań w jednej z wiosek. Po drodze usłyszałem dźwięki gongów, które zawiodły mnie do miejsca trwającej właśnie ceremonii pogrzebowej. Trwała ona trzy dni i dwie noce. Gongi rozbrzmiewały przez cały ten czas - bez ustanku. Tylko ludzie się zamieniali - wspominał gość Dwójki.

Sam Laurent Jeanneau mówi o sobie, że jest "wolnym elektronem". Nie jest etnografem, ani etnomuzykologiem. Trzyma się z dala od dużych instytucji. Jest przeciw establishmentowi. Podziwia ludzi niezależnych – szczególnie dawnych uchodźców z Azji Południowo-Wschodniej zamieszkujących górzyste tereny tak zwanej Zomii.

Mieszkając w Kambodży i południowych Chinach, powołał do życia serię płyt sygnowanych nazwą "Kink Gong", na których znalazły się tysiące nagrań muzyki mniejszości etnicznych. Wiele z nich to absolutne unikaty, rzeczy, których nikt wcześniej nie udokumentował – ceremonie pogrzebowe ludu Krung, wiejskie zabawy Brao, dawne pieśni ludu Yao… Zbieranie nagrań w przypadku Kink Gonga stanowi tylko jedną stronę medalu. Francuski artysta (szczególnie od 2014 roku, gdy skończył nagrywać muzykę mniejszości etnicznych i wrócił do Europy) tworzy rozbudowane eksperymentalne kolaże dźwiękowe oparte na własnych nagraniach przywiezionych z Azji.

W wywiadzie (zarejestrowanym podczas Festiwalu Radio Azja) opowiadał o swoich podróżach dźwiękowych oraz o tym. dlaczego postanowił ostatecznie opuścić Chiny i skończyć z nagrywaniem Kink Gong

Rozmowie towarzyszą nagrania samego Kink Gonga (m.in. z Kambodży, Laosu i Chin) oraz innych niezależnych zbieraczy dźwięków – szczególnie tych związanych z wytwórnią Sublime Frequencies.


***

Playlista:

  1. Kink Gong – gongsAside (fragment) [LP „Gongs”, Discrepant 2014]
  2. KAVET BRAO village party 5 NIPPLE GONGS [LP „Gongs of Cambodia & Laos”, Tiger Gong 2013]
  3. MOUNTAIN SONG (shan ge), wyk. Yang Chun Jin, Yang Bao Cheng, Deng Fu Mei, Zhang Wu Mei [CD-R „Moon Dark Blue Yao China” Kink Gong 2009]
  4. Gawg boo bamboo section clap playing, yel singing by one mand and door (flute) [CD-R „Krung Brataneul in Cambodia”, Kink Gong 2003]
  5. Kink Gong – gongsBside (fragment) [LP „Gongs”, Discrepant 2014]
  6. Boon Chom i Nang Ta (z grupy etnicznej Bit) – Protect the forest [CD „Music of Southern and Northern Laos”, Akuphone 2018]
  7. Kink Gong – La Grue blanche deploie ses ailes [LP „Imer Zeillos”, Discrepant 2017]
  8. Utwór nr 1 (fragment) [CD-R „Miao Mouth Organs Orchestras in China. Tracks from VCDS bought in Guizhou”, Kink Gong 20xx]
  9. Kink Gong – Jing Jiu [LP „Destruction of Chinese Pop”, Discrepant 2018]
  10. Kink Gong – Tibetan Buddhism Trip Part II (fragment) [LP „Tibetan Buddhism Trip”, Akuphone 2018]
  11. Bounthavy Namnakhon, Tong Lo Khoun, Khamphan Kikounphan – Lao Lam Saravan [CD „Music of Southern and Northern Laos”, Akuphone 2018]
  12. Kurban, Pa Hat, Adengr – Bahar Seylisi [LP „Music of Xinjiang”, Sublime Frequencies 2016]
  13. Kink Gong – Motomotoo [LP „Tanzania”, Discrepant 2015]
  14. King Gong – Cambodia Remix (fragment) [CD-R „Cambodia Remix”, PPT/Stembogen 2012]
  15. Marc Gergis – Induction Temperature [CD „Radio Vietnam”, Sublime Frequencies 2015]
  16. Alan Bishop, Manford Cain – Radio Republik Indonesia (fragment) [CD „Radio Java”, Sublime Frequencies 2003]
  17. David Attenborough’s introduction [CD „David Attenborough. My Field Recordings from Across the Planet”, BBC/Wrasse Records 2018]
  18. Za-Za and Triangle [CD „David Attenborough. My Field Recordings from Across the Planet”, BBC/Wrasse Records 2018]
  19. Guira Campana [CD „David Attenborough. My Field Recordings from Across the Planet”, BBC/Wrasse Records 2018]
  20. Suling Suralaya [CD „David Attenborough. My Field Recordings from Across the Planet”, BBC/Wrasse Records 2018]
  21. Dyak Funeral Gongs [CD „David Attenborough. My Field Recordings from Across the Planet”, BBC/Wrasse Records 2018]
  22. Porters Singing [CD „David Attenborough. My Field Recordings from Across the Planet”, BBC/Wrasse Records 2018]
  23. David Atteborough’s conclusion [CD „David Attenborough. My Field Recordings from Across the Planet”, BBC/Wrasse Records 2018]
  24. Otto Sidharta – Ngendau [CD [CD „Otto Sidharta. Indonesian Electronic Music 1979-1992”, Sub Rosa 2017]

***

Tytuł audycji: Nokturn

Prowadzi: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 9.01.2019

Godzina emisji: 22.30

Strona audycji na facebooku: www.facebook.com/NokturnDwojka

bch/jp


zdj. il. zdj. il.
Czytaj także

Balijskie reperkusje i powrót "Akiry"

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2017 23:00
W "Nokturnie" przedstawiliśmy balijskie inspiracje w twórczości japońskiego zespołu Geinoh Yamashirogumi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Iwan Gunawan: muzyka Moondoga to efektowna prostota

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2017 15:13
- Jaki związek ma Moondog z muzyką Indonezji? To co stworzył jest niezwykle proste, w pewnym stopniu ograniczone, ale za to bardzo efektowne. I to samo powiedziałbym o gamelanie - powiedział w rozmowie z Dwójką Iwan Gunawan, lider zespołu Gamelan Kyai Fatahillah.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tu Radio Azja – zapowiedź festiwalu

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2018 08:12
W audycji przybliżaliśmy szczegóły zbliżającej się drugiej odsłony Festiwalu Radio Azja.
rozwiń zwiń