Cyril Auvity: mam w głowie pełno Orfeuszów

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2018 13:19
- Od zawsze fascynował mnie to, że we francuskich utworach inspirowanych mitem o Orfeuszu muzyka skupia się na wewnętrznych przeżyciach bohatera. Zawsze rządzi w nich smutek - powiedział francuski tenor, który 21 stycznia wykonał partię Orfeusza w ramach  krakowskiego Festiwalu Opera Rara.
Audio
  • Rozmowa z Cyrilem Auvity oraz Janem Tomaszem Adamusem (Filharmonia DwójkI)
Fragment obrazu Orfeusz i Eurydyka, autorstwa brytyjskiego malarza Frederica Leightona. Orfeusz w mitologii greckiej uważany jest za największego śpiewaka, muzyka i poetę greckiego
Fragment obrazu "Orfeusz i Eurydyka", autorstwa brytyjskiego malarza Frederica Leightona. Orfeusz w mitologii greckiej uważany jest za największego śpiewaka, muzyka i poetę greckiegoFoto: Frederic Leighton/Wikimedia/public domain

Festiwal Opera Rara 2018_grafika 1200.jpg
Znamy program Festiwalu Opera Rara 2018!

- Mam w głowie pełno różnych ujęć mitu o Orfeuszu, szczególnie tych w ujęciu francuskich kompozytorów, takich jak Rameau, Clérambault czy Charpentier. Tam, gdzie kompozytorzy włoscy wykorzystaliby głos, aby uwypuklić brzmienie instrumentu, liry Orfeusza, tam twórcy francuscy posługiwali się głosem ludzkim, aby uwydatnić smutek odczuwany przez mitycznego śpiewaka. W muzyce francuskiej inspirowanej tym mitem nie istnieje więc retoryczny formalizm polegający na wykorzystaniu głosu ludzkiego w celu lepszego uwypuklenia brzmienia instrumentu – dodał Cyril Auvity, podkreślając, że to jak na muzykę francuską nietypowe zjawisko.

- Zasadniczo muzyka francuska jest bardzo retoryczna. Tam, gdzie pojawia się motyw burzy, sposób śpiewu ma na przykład odzwierciedlać burzę. W przypadku mitu o Orfeuszu liczą się przede wszystkim emocje – podkreślił Cyril Auvity.

Ponadto w nagraniu audycji posłuchamy o tym, jakie wymagania stawia przed śpiewakiem francuski repertuar barokowy i czym charakteryzuje się głos…haute-contre.

Posłuchamy równiez rozmowy z dyrektorem artystycznym Festiwalu Opera Rara Janem Tomaszem Adamusem.

***

Rozmawiała: Klaudia Baranowska

Gość: Cyril Auvity (tenor), Jan Tomasz Adamus (dyrektor artystyczny Festiwalu Opera Rara)

Data emisji: 22.01.2017

Godzina emisji: 21.00

Materiał został wyemitowany w audycji "Filhamronia Dwójki".

mz/jp


Czytaj także

"Haendel chciał konkurować z operą włoską"

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2017 10:00
- Dla kompozytora oratorium miało być nowym kierunkiem w twórczości. Potrzebował tego, by uciec od rywalizacji z włoskimi twórcami operowymi, którzy święcili w tamtym okresie wielkie sukcesy – powiedział w Dwójce włoski dyrygent Fabio Biondi.
rozwiń zwiń