Lilianna Stawarz: debiutowałam na przekrzywionym pianinie

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2018 14:23
- Na zakończenie szkoły średniej mój profesor zaproponował mi koncert z orkiestrą kameralną. Byłam zachwycona, choć grałam w domu kultury we Włocławku na pianinku, które miało podciętą jedną nóżkę i było przechylone. Na szczęście się nie bujało - opowiadała w Dwójce znakomita klawesynistka.
Audio
  • Lilianna Stawarz, klawesyn i debiut na pianinie (Po herbacie/Dwójka)
Lilianna Stawarz
Lilianna StawarzFoto: Grzegorz Śledź/PR
joanna freszel 1200.JPG
Joanna Freszel: uwielbiam ciszę między utworami

W audycji z cyklu "Po herbacie" o swoich muzycznych oczarowaniach, niezwykłym początku kariery i twórczych poszukiwaniach opowiadała Lilianna Stawarz, której muzyczna droga rozpoczęła się od fortepianu. Na bogaty artystyczny życiorys tej znakomitej klawesynistki, a także dyrygentki - prowadzącej od klawesynu zespoły muzyki dawnej złożyły się różne muzyczne doświadczenia, punkty zwrotne i zbiegi okoliczności.

- Słuch i zamiłowanie do muzyki odziedziczyłam po tacie, który podczas studiów medycznych grał w boys bandzie na perkusji. Będąc dzieckiem, miałam adapter Bambino i nieustająco słuchałam piosenek Mieczysława Fogga. Muzyka była w moim życiu najważniejsza – powiedziała Lilianna Stawarz.

Jednym z przełomowych wydarzeń był oczywiście jej estradowy debiut. A debiut był to niezwykły. Jeszcze jako uczennica szkoły średniej zagrała z profesjonalną orkiestrą V Koncert brandenburski Jana Sebastiana Bacha, w którym partię klawesynu wykonała na sfatygowanym pianinie.

Za jeden z utworów, który odegrał niebagatelną rolę w jej życiu, Lilianna Stawarz uważa II koncert fortepianowy Sergiusza Rachmaninowa. - Uwielbiam jego koncerty fortepianowe, bo czuję w nich przestrzeń, wiatr i step. Jest w nich bardzo głęboki oddech. To przepiękna muzyka budząca we mnie jakąś ukrytą strunę, muzyka, która mnie zachwyca – wyznała znakomita klawesynistka.

Dlaczego Lilianna Stawarz wybrała muzykę dawną? Dlaczego pierwszą pracę podjęła w szkole baletowej? Co łączy klawikord, pianoforte i fagot barokowy? Jak rozwijała swoje pomysły kompozytorskie? Zapraszamy do wysłuchania nagrania audycji.

***

Tytuł audycji: Po herbacie 

Prowadzi: Agata Kwiecińska

Gość: Lilianna Stawarz (klawesynistka, dyrygent, pedagog)

Data emisji: 7.04.2018

Godzina emisji: 17.00

mko/jp

Czytaj także

Katarzyna Popowa-Zydroń: najlepiej gra mi się przed studentami

Ostatnia aktualizacja: 05.06.2017 17:00
– Niezbyt dobrze znoszę estradowy stres. Najbezpieczniej czuję się wśród uczniów, jestem wtedy najbardziej otwarta – mówiła pianistka i pedagog prof. Katarzyna Popowa-Zydroń.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Andrzej Dobber: śpiewacy stali się towarem

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2018 10:00
- Dzisiaj mniej ważne jest, jakim kto jest artystą, a bardziej, jakiego ma menedżera - mówił w Dwójce słynny baryton, jeden z wielkich polskich głosów, którego znacznie częściej można usłyszeć w teatrach operowych świata niż w naszym kraju.
rozwiń zwiń
Czytaj także

John Butt: wskrzeszanie muzyki dawnej to droga w przyszłość

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2018 12:55
- Wydaje mi się, że skończyły nam się pomysły na nową muzykę i dlatego musimy cofnąć się do przeszłości. Wykonawstwo historyczne jest jednym ze sposobów powrotu do korzeni naszej kultury – mówił w Dwójce ceniony dyrygent.
rozwiń zwiń