Paweł Mykietyn. Nowa płyta

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2021 16:00
Płyta Narodowego Forum Muzyki z twórczością Pawła Mykietyna. Wydawnictwo jest drugim monograficznym albumem NFM Filharmonii Wrocławskiej poświęconym temu kompozytorowi.
Okładka płyty Paweł Mykietyn  II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną, Hommage  Oskar Dawicki
Okładka płyty "Paweł Mykietyn – II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną, Hommage à Oskar Dawicki"Foto: Mat. prasowe

Na płycie znalazły się zarejestrowane wraz z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem pod dyrekcją Bassema Akiki i Benjamina Shwartza dzieła II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną oraz Hommage à Oskar Dawicki. Nagrania dokonano w doskonałej akustycznie Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki. Płytę można kupić w Kasie NFM oraz online w Sklepie NFM.

 

Tytuł: Paweł Mykietyn – II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną, Hommage à Oskar Dawicki          

 

Wykonawcy:

Bassem Akiki – dyrygent [1]

Benjamin Shwartz – dyrygent [2]

Marcin Zdunik – wiolonczela [1]

NFM Filharmonia Wrocławska

 

Program:

Paweł Mykietyn (*1971)

  1. II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną
  2. Hommage à Oskar Dawicki na orkiestrę symfoniczną

 

II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, w dniach 19–20 sierpnia 2020 roku.

Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Ewa Lasocka, Aleksandra Nagórko, Andrzej Sasin

 

Hommage à Oskar Dawicki nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, w dniach 13–14 kwietnia 2016 roku.

Reżyseria nagrania: Ewa Lasocka

Montaż, mastering: Ewa Lasocka, Aleksandra Nagórko, Andrzej Sasin

Współpraca: Patryk Wolentarski

 

NFM 71, ACD 281

Patronat medialny: Program II Polskiego Radia


Premiera polska: 19.11.2021; premiera światowa: 7.01.2022

 

„Starałem się w tym utworze – powiedział o II Koncercie Paweł Mykietyn – dokonać syntezy moich poszukiwań związanych z czasem w muzyce. Starałem się też oczywiście, żeby był komunikatywny. Zależało mi na tym, żeby w tę żelazną konstrukcję matematyczną wlać jakąś silną ludzką emocję”. Sądząc po reakcji warszawskiej publiczności, zgromadzonej 29 marca 2019 roku w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, kompozytor swój cel w pełni osiągnął. A może nawet z nawiązką, skoro obecny wówczas w sali aktor i reżyser Maciej Stuhr, podczas słuchania Marcina Zdunika i Orkiestry Sinfonia Varsovia pod wodzą polsko-libańskiego dyrygenta Bassema Akiki, oczami wyobraźni »zobaczył« niemą etiudę filmową (zatytułowaną później po prostu: II Koncert wiolonczelowy). Swoją wizję Stuhr w sposób precyzyjny, co do sekundy przystający do warszawskiego nagrania koncertowego, przeniósł na ekran i stworzył poniekąd zupełnie nową formę artystyczną, rodzaj »filmu z ducha muzyki«”.

„Otrzymując możliwość wielokrotnego wysłuchania studyjnej rejestracji II Koncertu wiolonczelowego – z Marcinem Zdunikiem i NFM Filharmonią Wrocławską pod batutą Bassema Akiki – warto sobie odpowiedzieć na następujące, ważne pytanie: czy ten bez reszty zagarniający słuchacza utwór Pawła Mykietyna nie jest arcydziełem porównywalnym z Koncertem wiolonczelowym Witolda Lutosławskiego?

[…]

Hommage à Oskar Dawicki na orkiestrę symfoniczną jest drugim, po Koncercie fletowym z 2013 toku, dużych rozmiarów utworem Mykietyna, w którym – dzięki precyzyjnym wyliczeniom matematycznym – eksploruje on dramaturgiczne możliwości wywoływania przez muzykę iluzji rozciągania bądź skracania czasu. Orkiestra jest w tym dziele stosunkowo oszczędna w środkach: z wyjątkiem pojedynczego oboju instrumenty dęte (flety, klarnety, rogi, trąbki i puzony) ograniczone zostały do klasycznej, podwójnej obsady. Oprócz tego kompozytor angażuje wymiennie czelestę z fortepianem, sekcję perkusyjną oraz 28, często solistycznie traktowanych, smyczków. Kompozycja grana jest bez przerwy i składa się z trzech połączonych ogniw”.

Marcin Gmys, fragment tekstu zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty