Festiwal ACTUS HUMANUS w Gdańsku

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2021 10:44
Dawni kompozytorzy i współcześni wykonawcy, którzy pozostają z nimi w nieustannym dialogu. Muzyka minionych epok i my, słuchacze XXI wieku, odkrywający w niej wszystko, co najważniejsze. Dwadzieścia koncertów w dziesięć dni, najwybitniejsi polscy i europejscy artyści, muzyka od średniowiecza do późnego baroku. 
Współorganizatorem Festiwalu ACTUS HUMANUS w Gdańsku jest Program 2 Polskiego Radia
Współorganizatorem Festiwalu ACTUS HUMANUS w Gdańsku jest Program 2 Polskiego RadiaFoto: mat. promocyjne

Dwie serie koncertów, recitale, występy kameralne i orkiestrowe. Mroczny grudniowy czas oczekiwania na najważniejsze święta ponownie rozświetlać będzie feeria wibrujących dźwięków w najlepszym wydaniu.

Mottem festiwalu Actus Humanus 2021 mogłyby być słowa Carla Philippa Emanuela Bacha: "Muzyka nade wszystko musi poruszać serce". Wszystko zacznie się od zwątpienia klawesynistów francuskich, a zakończy radosnym kolędowaniem przy dźwiękach pasterskich fletów i skrzypiec prosto z barokowego Paryża. W tych ramach – podczas koncertów wieczornych – zmieszczą się utwory instrumentalne i kantatowe przedstawicieli kilku pokoleń Bachów, koncerty mistrzów włoskich: Antonia Vivaldiego i Francesca Geminianiego, a także symfonie Williama Boyce’a, czołowego kompozytora angielskiego XVIII wieku oraz bożonarodzeniowe dzieła liturgiczne Marca-Antoine’a Charpentiera.

Nie zabraknie polskich kolęd – tych znanych i tych zapomnianych – oraz polonezów i tańców polskich, wydobytych z barokowych manuskryptów. Recitale popołudniowe pełne będą muzycznych odkryć i niespodzianek: od melancholijnych dzieł klawesynowych Louis Couperina, Johanna Jacoba Frobergera i Louis-Nicolas Clérambault, przez carillonowe opracowania muzyki Jana Pieterszoona Sweelincka i Georga Muffata, lutniowy repertuaru epoki renesansu i baroku, tańce dworu Ludwika XIV w wersjach na harfę, muzyczne opowieści o średniowiecznych kobietach i najsłynniejszy anglosaski epos o Beowulfie, aż po suity na violę da gamba syna słynnego Mr. de Sainte-Colombe’a i małą antologię muzyki fletowej kilku stuleci.

Festiwal Actus Humanus jak zawsze zgromadzi ścisłą światową czołówkę artystów specjalizujących się w wykonawstwie historycznym. Stawkę otworzy niezrównany klawesynista niemiecki Andreas Staier. Obok niego zagrają wirtuozi instrumentów klawiszowych prowadzący orkiestry: Lilianna Stawarz z Royal Baroque Ensemble, Pablo Valetti i Céline Frisch z Café Zimmermann, Marcin Świątkiewicz z Arte dei Suonatori, Rinaldo Alessandrini z Concerto Italiano. Z kolei Martyna Pastuszka i Stefan Plewniak swoje zespoły – {oh!} Orkiestrę Historyczną i Il Giardino d’Amore – poprowadzą od skrzypiec.

Wystąpią najwybitniejszy na świecie znawca dawnych harf, Andrew Lawrence-King oraz charyzmatyczni śpiewacy, akompaniujący sobie na harfach: Patrizia Bovi i Benjamin Bagby, a także sopranistka Sunhae Im z towarzyszeniem niezrównanej Akademie für Alte Musik Berlin. Recitale dadzą dwaj lutniści, uczeń i mistrz: Michał Gondko i Hopkinson Smith oraz gambista Krzysztof Firlus i flecista Giovanni Antonini. Muzyka będzie jak zwykle unosić się nad dachami miasta, gdy dzwony gdańskich carillonów wprawią w ruch Monika Kaźmierczak i Małgorzata Fiebig. Zaprezentują się artyści, którzy jak nikt inny łączą świat muzyki dawnej i tradycyjnej: Maria Pomianowska ze swoim zespołem i Orkiestra Czasów Zarazy Pawła Iwaszkiewicza.

Plejada czołowych artystów muzyki dawnej zawita w mieście Heweliusza w czasie szczególnym. Ich wykonania wypełnią dziesięć adwentowych dni, podczas których czasowi oczekiwania na najpiękniejsze święta towarzyszyć będzie genialna muzyka minionych epok.

 

Organizatorami Festiwalu są Fundacja A415, event-factory, Miasto Gdańsk i Program 2 Polskiego Radia.

 

PROGRAM FESTIWALU:

 ANDREAS STAIER

 pour passer la mélancolie

Jean-Henri d’Anglebert

Fugue grave pour l’Orgue d-moll (Pièces de clavecin. Livre premier, 1689)

Prélude d-moll (Pièces de clavecin. Livre premier, 1689)

Tombeau de Mr. de Chambonnières (Pièces de clavecin. Livre premier, 1689)

Chaconne Rondeau D-dur (Pièces de clavecin. Livre premier, 1689)

Johann Caspar Ferdinand Fischer

Suite d-moll ‘Uranie’ (Musicalischer Parnassus)

Ricercar pro Tempore Quadragesimae super Initium Cantilenae: Da Jesus an dem Creutze stund (Ariadne Musica, 1702)

Johann Jacob Froberger

Suite XXX a-moll

Louis Couperin

Suite F-dur (Pièces de clavecin du manuscrit Bauyn, ca 1658)

Louis-Nicolas Clérambault

Suite c-moll (Premier livre de pièces de clavecin, 1704)

Georg Muffat

Passacaglia (Apparatus Musico-Organisticus, 1690)

Andreas Staier – klawesyn

Andreas Staier

Jeden z najwybitniejszych klawesynistów i pianistów grających na instrumentach historycznych, karierę solową rozpoczął w 1986 roku (wcześniej współpracował ze znakomitymi zespołami: Musica Antiqua Köln, Concerto Köln, Freiburger Barockorchester, Akademie für Alte Musik Berlin). Szybko uzyskał wyjątkową pozycję jako znakomity interpretator muzyki baroku, klasycyzmu, romantyzmu. Jego rozległy repertuar sięga od muzyki XVI wieku do późnego wieku XIX, a liczne nagrania zdobyły najważniejsze nagrody krytyki muzycznej, m.in. "Diapason d’Or", "Preis der Deutschen Schallplattenkritik", "Gramophone Awards", 10/10 Classica, "Disc of the Month" ("BBC Music Magazin"). Jego albumy wydaje BMG, Teldec Classics, Harmonia Mundi.

piątek, 3 grudnia 2021, godz. 17:30

Dwór Artusa, ul. Długi Targ 43–44, Gdańsk 80-831 Gdańsk