"Mendelssohn był zbyt optymistyczny jak na romantyka"

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2018 10:53
- Jego koncerty fortepianowe są bardzo niedoceniane. Być może dlatego, że są lekkie, radosne, pełne ujmujących melodii i błyskotliwych pasaży - mówił w Dwójce francuski pianista Bertrand Chamayou.
Audio
  • Bertrand Chamayou o swoim debiucie na Festiwalu BBC Proms (Letni festiwal muzyczny/Dwójka)
Portret Felixa Mendelssohna (fragm.) autorstwa Eduarda Magnusa, 1833 r.
Portret Felixa Mendelssohna (fragm.) autorstwa Eduarda Magnusa, 1833 r.Foto: Wikimedia Commons

Bertrand Chamayou wykonał Koncert fortepianowy g-moll na festiwalu BBC Proms. Pianista zwrócił uwagę, że utwór ten nie jest typowy dla twórczości romantyków. - Zupełnie nie wpisuje się w romantyczne standardy. Nie ma w nim patosu, emfazy jak u Chopina, czy Schumanna. Mendelssohn nigdy nie zamierzał  dołączyć do wyznawców nowej szkoły Liszta, która apologizowała pokazową wirtuozerię i dramatyzm. Mendelssohn jest zaś zupełnie inny, ale według mnie to wcale nie umniejsza wartości tej muzyki.

Muzyk wyjaśnił w audycji, dlaczego dla Mendelssohna stylistyka romantyczna nie była czymś naturalnym. Bertrand Chamayou zwrócił też uwagę na nietypowe rozwiązania zastosowane przez kompozytora Koncercie fortepianowym g-moll.

***

Rozmawiała: Milena Gąsienica

Gość: Bertrand Chamayou (pianista)

Data emisji: 20.07.2018

Godzina emisji: 21.20

Materiał został wyemitowany w audycji "Letni Festiwal Muzyczny".

bch/pg


Czytaj także

Trio Mendelssohna najlepiej grali przed wojną

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2015 18:00
Jurorzy Płytowego Trybunału Dwójki za najlepsze nagranie Tria fortepianowego d-moll op. 49. Feliksa Mendelssohna uznali to, którego dokonano w roku 1927.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wybrano najlepszy "Sen nocy letniej" Mendelssohna

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2016 10:00
"Płytowy Trybunał Dwójki", wysłuchawszy kilku wykonań szekspirowskiej kompozycji Felixa Mendelssohna, zdecydował.
rozwiń zwiń