Konkurs Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja" 2021 nabiera rozpędu! Oto Finaliści!

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2021 15:15
W piątkowych "Źródłach" poznaliśmy listę finalistów, wyłonionych do etapu przesłuchań w konkursie podczas najbliższego Festiwalu Folkowego Polskiego Radia Nowa Tradycja!
Audio
  • Ogłoszenie listy finalistów Konkursu Muzyki Folkowej Nowa Tradycja 2021 (Dwójka/Źródła)
Scena Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego podczas przygotowań do koncertu na festiwalu Nowa Tradycja 2019
Scena Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego podczas przygotowań do koncertu na festiwalu Nowa Tradycja 2019Foto: Grzegorz Śledź

To główna część Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja", jednego z najważniejszych polskich festiwali prezentujących muzykę folkową.

Organizowany jest od 1998 roku, specjalnie z myślą o rodzimych artystach i muzykach folkowych. Jego podstawowym założeniem jest aktywizowanie polskiego środowiska muzycznego czerpiącego inspiracje z folku, muzyki ludowej, tradycyjnej oraz mniejszości narodowych, a także tworzenie platformy do wymiany artystycznej i rozpowszechniania dorobku polskich twórców za granicą. W tym roku odbędzie się w innej, dostosowanej do potrzeb sanitarnych formule on-line. Z pośród 109 zgłoszeń etap kwalifikacji przeszło 12 grup:

FINALIŚCI:

  • Daj Ognia
  • Dance of Fire Quartet
  • Endless Quartet
  • Pokrzyk
  • Polski Piach
  • Radical Polish Ansambl
  • Roberto Delira Rekonstrukcja/Destrukcja
  • Rube Świnie
  • Sploty
  • Transatlantyk
  • Wernyhora
  • Zawierucha  

1. Daj Ognia

Regresywny dark folk z Krakowa, wykrzesany z tęsknoty za urojoną wioską, której nigdy nie było. "Najbardziej miły jest nam plebejski rejwach i tupot bosych stóp po parującym klepisku, ogrywamy więc stare wiejskie melodie na własną anachroniczną modłę, tułając się po tancbudach, stypach i świętych gajach. Gramy pod nogę i ku zadumie ludziom spod strzechy i spod azbestowej dachówki, przeplatając tradycje muzyczne Północy i Południa", zaznaczają muzycy grupy, która w grudniu 2020 wydaliśmy swój debiutancki album "Wykrot".

2. Dance of Fire Quartet


Dance of Fire to pierwszy w Polsce kwartet klarnetowy specjalizujący się w muzyce źródeł. Zespół jest laureatem nagrody specjalnej podczas 20th International Jewish Music Festival w Amsterdamie, ma na swoim koncie koncerty na Europejskich Kongresach Klarnetowych w Katowicach oraz Ghent. Muzycy występują regularnie na wielu polskich festiwalach muzycznych. Główną inspiracją Dance of Fire jest muzyka klezmerska oraz bałkańska. Program stanowią zarówno oryginalne melodie tradycyjne jak i kompozycje własne, okraszone niemałą porcją improwizacji. Unikalne brzmienie zespołu jest wynikiem połączenia różnych odmian klarnetów z tradycyjnymi instrumentami perkusyjnymi.

3. Endless Quartet


Endless Quartet, czyli Nela Zaforemska i Barbara Solnica na skrzypcach, Paweł Odorowicz na altówce, i Zofia Łęczycka na wiolonczeli. Wszyscy związani z Łodzią i - jak to z łodzią bywa - ktoś jest sterem, ktoś stępką, ktoś żaglem, a ktoś jeszcze inny - nurtem. Zespół powstał po wielu latach poszukiwań, nauki, podpatrywania, podsłuchiwania, naśladowania i przedrzeźniania - pod koniec 2020 roku. Czyli - zupełna świeżynka, ale tylko jako formacja. Od strony członkiń i członka to suma wieloletnich doświadczeń na prawie każdym polu, również artystycznym - od usług transportowych, i technicznych, po wesela, i pogrzeby. Od muzyki teatralnej, przez improwizacje na plaży, w lesie, w górach, aż po muzykę współczesną. Solowo i zespołowo. "Wędrujemy po świecie pełnym życia i opisujemy go muzyką. Potem siadamy i snujemy opowieści. Zechciejcie posłuchać" - zapraszają muzycy.

4. Pokrzyk


Pięcioosobowa kapela zafascynowana tradycyjną muzyką taneczną oraz obrzędową z Polski i krajów sąsiednich. Czerpie ze starych zapisków i własnych poszukiwań, gra muzykę z regionów z których pochodzą jej muzycy, i poszukuje wspólnych mianowników. Gra na festiwalach, weselach, ale przede wszystkim, z racji rodzaju muzyki, na imprezach tanecznych. "Patronuje nam pokrzyk: wilcza jagoda, tajemnicza roślina, która według medycyny ludowej, odpowiednio zastosowana, przynosiła niezwykle barwne, żywe i głębokie sny. Nasza muzyka to zaproszenie do tańca, w którym wir, tupot i pokrzykiwanie przeplatamy sennymi melodiami okraszonymi osobliwą, ludową liryką", mówią muzycy.

5. Polski Piach


Piotr Mełech, Patryk Zakrocki i Piotr Domagalski, czyli Polski Piach Piotr Mełech, Patryk Zakrocki i Piotr Domagalski, czyli Polski Piach

Pomysłodawcą projektu Polski Piach jest Patryk Zakrocki, muzyk, improwizator, kompozytor aktywny od 1998 r. uczeń Bogusława Schaeffera. Specjalizuje się w natychmiastowej kompozycji, muzyce elektroakustycznej i kameralnej. Gra na altówce, syntezatorze analogowym i gitarze, współtworząc zespoły SzaZa, Polski Piach i Spontaneus Chamber Music. Zajmuje się też dyrygowaniem orkiestrami improwizatorów, muzyką do teatru tańca, niemego kina, filmu i teatru. Autor projektów dedykowanych głębokiemu słuchaniu takich jak: Kino Dźwięku, Zakład Produkcji Dźwięku czy Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego. Polski Piach bada pokrewieństwo i zasadność upodobnień między piachem delty Missisipi, Sahary i wiślanych łach.

6. Radical Polish Ansambl


Radical Polish Ansambl to utopijna próba połączenia tego, co najbardziej archaiczne w tradycji polskiej wsi, z tym, co najbardziej awangardowe we współczesnej muzyce eksperymentalnej. Sześciu „ludowych” skrzypków oraz grający „na dżazie” perkusista – artyści znani z takich grup, jak L. Stadt, Lautari, Tęgie Chłopy czy Odpoczno – podjęli wyzwanie rekonstrukcji muzyki na poły mitycznego polsko-indyjskiego eksperymentatora Tadeusza Sielanki i namówili współczesnych kompozytorów awangardowych do podążenia tym samym tropem. Dziś Radical Polish Ansambl ma w repertuarze nie tylko dzieła Sielanki, lecz także Zygmunta Krauzego, Sławka Kupczaka czy Agnieszki Stulgińskiej, występował na takich festiwalach jak Kody, Sacrum Profanum, Dźwięki Północy, Ethniesy i kontynuuje własne poszukiwania dźwiękowe na styku tradycji i awangardy.

7. Roberto Delira Rekonstrukcja/Destrukcja


Roberto Delira Jaworski - na co dzień frontmen projektów Żywiołak, Loopus Duo, Delira&Kompany . Muzyk eksperymentalny i eksplorator polskiej kultury. Znany ze swoich fascynacji historią , muzyką ludową, muzyką dawną oraz nietypowych rozwiązań w obrębie modyfikacji starych instrumentów. Rekonstrukcja / Destrukcja to jego pierwsza solowa odsłona muzyczna.

8. Rube Świnie

Rube Świnie to czarny koń i biały kruk w wąskiej grupie zespołów wykonujących muzykę tradycyjną z obszaru historycznego Górnego Śląska. Założeniu zespołu przyświecało uwolnienienie energii tanecznej spod siedmiu warstw kiecek korzystając z zapisów nutowych sprzed ponad 100 lat. Nazwa uważana za kontrowersyjną odwołuje się do pierwotnego składu zespołu, z który dominowały akordeony na śląsku zwane cyją, ale czasem też 'świniokiem', rube (śl. grube) ponieważ ich brzmienie miało być tłuste, mocne, bezkompromisowe ale też ciężkie tym samym nawiązując do tradycji pierwszych orkiestr dętych na górnym śląsku i mieszanych, dętych składów weselnych. Podczas swojej dotychczasowej działalności zespół zagrał niezliczoną ilość potańcówek w całej Polsce w tym potańcówkę otwierającą największe targi muzyki World – WOMEX 2017 w Katowicach. Występował na kilku scenach najważniejszych festiwali muzyki folk i ethno w tym: Festiwalu EthnoPort Poznań 2018, Wszystkie Mazurki Świata, 52. Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym. Otrzymał również Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz z Teatrem Naumionym z Ornontowic za spektakl „SZAC” do którego kapela stworzyła oprawę muzyczną i w którym występuje na żywo.

9. Sploty


We trzy śpiewają i grają na instrumentach. Każda ma już swoją muzyczną ścieżkę i lata doświadczeń. Izolacja sprawiła, że się zorganizowały, zbliżyły i zaczęły wspierać. Na pierwszych próbach zapominały jeść i spać. Zupełnie zapadły w trans wzajemnej fascynacji muzycznej. Trzy różne podejścia do wokalu i interpretacji muzyki polskiej. Materiał muzyczny opracowywany przez Sploty bazuje na melodiach, tańcach i piosenkach tradycyjnych z regionów takich jak: Suwalszczyzna, Warmia, Mazury, Mazowsze, Wielkopolska, Wileńszczyzna. Sploty tworzą Ania Broda - wokalistka i multiinstrumentalistka, głównie cymbalistka posługująca się techniką białego śpiewu, komponuje muzykę autorską, prowadzi warsztaty, oraz bardzo chętnie i z dużym powodzeniem realizuje płyty solowe dedykowane dzieciom i dorosłym. Małgorzata Makowska - śpiewaczka również posługująca się techniką białego śpiewu, laureatka licznych konkursów muzyki tradycyjnej, śpiewu, multiinstrumentalistka, animatorka, tancerka, propagatorka suwalskiej tradycji muzycznej i kulturowej (m.in. Dautenis, Kanka-Franka). Mary Rumi (Maria Rumińska) - wokalistka, kompozytorka, aranżerka, multiinstrumentalistka. Od wielu lat równolegle rozwija swoje zainteresowania na kilku polach muzycznych: początkowo jazzowym, potem irlandzkim, od kilkunastu lat warmińskim, przeplatając to wszystko wieloletnią współpracą teatralną. Popularyzatorka pieśni warmińskich wykonywanych w gwarze (m.in. albumy: "Wskrzeszenie Hobouda", "Hamara Muzyka. Poland-Pakistan. Music Without Borders" oraz stypendium MKiDN Kultura w sieci "Melodie Warmii i Mazur - subiektywna selekcja pieśni").

10. Transatlantyk


Transatlantyk Transatlantyk


Transatlantyk - płynący pod prąd nurtu , przekornie, wbrew formie a jednak z formą, w etosie tradycyjnym albo i nietradycyjnym; to emigracja z miasta na wieś, z dyskotekowych klubów do zapyziałych remiz , nieocieplonych, krytych eternitem, obrzydliwych ale w pięknych okolicznościach przyrody. Sielanka brutalnie zaorana, dziurawe drogi gdzieś między Kocudzą a Tomaszowem Lubelskim, po których telepie bus od przystanku do przystanku (z blachy), nie zatrzymując się przy skręcie do najdzikszych źródeł, gdzie ptaki tworzą muzykę, sto metrów od piękna. Polska groteska. Ta muzyka to wolność poza patosem. Zespół debiutuje swoim pierwszym programem. Urszula Czerniak - kontrabas, Mikołaj Kubicki - trąbka, rap, Szymon Miśniak - bębny, Michał Żak - cymbały z recyklingu, saks sopran, klarnet, szałamaja, głos, kierownictwo artystyczne.

11. Wernyhora


Zespół działa od końca roku 2019 r., koncertował w Polsce i na Słowacji wykonując głównie program z pogranicza polsko-ukraińskiego a także muzykę dawną. W grudniu 2020 zdobył główną nagrodę na XXX Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe” w Lublinie oraz Nagrodę Publiczności.

12. Zawierucha


To nowa grupa muzyczna i projekt muzyczny zainicjowany przez Piotra Zgorzelskiego w 2020 roku podczas prac nad kolejną edycją projektu Internetowych lekcji tańca pt. Taniec Tradycyjny PL realizowanym dla Instytutu Muzyki i Tańca. W skład grupy wchodzą doświadczeni muzycy z różnych środowisk muzycznych zafascynowanych od wielu lat polską muzyką tradycyjną. Punktem wyjścia dla zespołu jest polska tradycyjna muzyka taneczna, w której dużą rolę odgrywa rytm oraz improwizacja. Są to kluczowe elementy tworzonej przez grupę muzyki, która oparta jest jedynie na instrumentach perkusyjnych (basetla/perkusja) oraz instrumentach strunowych (skrzypce/wiolonczela). Istotne jest dla grupy by rodzima tradycja była rdzeniem muzycznym, natomiast brzmienie, aranżacje, warstwa słowna, odpowiadały współczesności, tak by dawne rytmy taneczne mazurków, oberków, kujawiaków, polek, wiwatów, mogły na nowo funkcjonować we współczesnym, codziennym życiu, zdecydowanie innym od tego sprzed 100 laty. Zespół tworzą: Piotr Zgorzelski – basy, śpiew Marcin Drabik – skrzypce Kacper Malisz – skrzypce. Kamil Siciak – perkusja.

***

ZOBACZ >>>ZDJĘCIA I FILMY Z FESTIWALU NOWA TRADYCJA 2019!<<<

Do konkursu mogą co roku zgłaszać się zespoły lub soliści, których program będzie zawierał co najmniej trzy utwory inspirowane polską muzyką ludową lub muzyką historycznych mniejszości etnicznych zamieszkujących Polskę. Jury konkursu ocenia repertuar, poziom wykonania, wartość opracowania muzyki i układ programu pod kątem różnorodności stylistycznej interpretacji muzyki tradycyjnej od rekonstrukcji, przez folk i jazz, po muzykę pop, improwizowaną i elektroniczną.

W tym roku w jury zasiadać będą: 

  • Maria Baliszewska – Przewodnicząca, dziennikarka, etnomuzykolożka, twórczyni RCKL
  • Małgorzata Małaszko-Stasiewicz – dyrektor Programu II Polskiego Radia
  • Dana Vynnytska – wokalistka, instrumentalistka, kompozytorka, laureatka KMF z zespołem Babooshki
  • Maciej Szajkowski – dziennikarz, muzyk, laureat KMF z Kapelą ze Wsi Warszawa
  • Tomasz Janas – dziennikarz, krytyk muzyczny
  • Piotr Kędziorek – red. nacz. Radiowego Centrum Kultury Ludowej

Lumpeks, laureat Grande Prix Nowej Tradycji 2019. Lumpeks, laureat Grand Prix Nowej Tradycji 2019.

Zwycięzcami Grand Prix dotychczasowych odsłon konkursu byli: Lumpeks, Vocal Varshe feat. Jacaszek, Grochocki_Odorowicz, Gęsty Kożuch Kurzu, Banda Nella Nebbia, Trzy Dni Później, Cicha & Spółka, Poszukiwacze Zaginionego Rulonu, Agata Siemaszko, Wołosi i Lasoniowie, FolkRoll i Nasta Niakrasava, Sounds of Times, Karpatia, Maćko Korba, Niedźwiecki/Żak/Kierzkowski/Pulcyn, Żywiołak i Kwadrofonik, Joanna Słowińska z zespołem, Odpust Zupełny, Swoją Drogą, Cracow Klezmer Band i Muzykanci.

Uczestnicy konkursu oprócz miejsc na podium walczą też o nagrodę publiczności Burza Braw, wręczaną od 2004 roku, Nagrodę Specjalną im. Czesława Niemena oraz wyróżnienia.

Konkurs Muzyki Folkowej razem z konkursami fonograficznymi Polskiego Radia (Folkowy Fonogram Roku, Fonogram Źródeł) stanowi najaktualniejszą i wszechstronną prezentację polskiej sceny muzyki folkowej i tradycyjnej minionego roku. W historii imprezy w jego jury zasiadało wiele znaczących postaci polskiej sceny muzycznej oraz mediów, w tym: muzycy i kompozytorzy (Jarosław Bester, Maciej Filipczuk, Zbigniew Namysłowski, Czesław Niemen, Edward Pałłasz, Jan Pospieszalski, Marcin Pospieszalski, Maria Pomianowska, Maciej Rychły, Krzysztof Trebunia-Tutka, Olo Walicki, Józef Broda, Wojciech Waglewski, Remigiusz Mazur-Hanaj, Jacek Hałas, Sylwia Świątkowska, Adam Strug, Maciej Filipczuk) oraz dziennikarze muzyczni (m.in. Maria Baliszewska, Tomasz Janas, Sławomir Król, Włodzimierz Kleszcz, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, Wojciech Ossowski, Paweł Sztompke, Maciej Szajkowski).

***

Na audycję "Źródła" w piątek (16.04) w godz. 15.15-16.00 zaprasza Piotr Kędziorek.