X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

"Wizja po kazaniu, czyli walka Jakuba z aniołem" Paula Gaugina

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2020 15:00
Dlaczego religijna wizja Bretonek przybrała formy japońskich drzeworytów, a anioł i Jakub walczą w stylu zawodników sumo? Czerwone tło, na którym toczy się biblijne starcie, niezwykle silny skrót perspektywiczny pomiędzy pierwszym tłem, a sceną walki, wreszcie - ukazanie potyczki w ujęciu z góry, zostały przez malarza podpatrzone w dziełach Hiroshige i Hokusaia. Do malarstwa europejskiego Gauguin włączył sposoby przedstawiania znane z japońskich drzeworytów. Pomieszał języki.
Audio
  • Dr Grażyna Bastek o obrazie "Wizja po kazaniu, czyli walka Jakuba z aniołem" Paula Gaugina (Jest taki obraz/Dwójka)
Obraz Paula Gauguina Wizja po kazaniu - walka Jakuba z aniołem na znaczku pocztowym
Obraz Paula Gauguina "Wizja po kazaniu - walka Jakuba z aniołem" na znaczku pocztowymFoto: Shutterstock/irisphoto1

Posłuchaj
14:55 _PR2_AAC 2020_10_18-14-45-30.mp3 Dr Grażyna Bastek o obrazie "Wizja po kazaniu, czyli walka Jakuba z aniołem" Paula Gaugina (Jest taki obraz/Dwójka)

Paul Gauguin, w swym bodaj najbardziej znanym obrazie, zmienił reguły malarstwa: spłaszczył kształty, zastosował wyraziste, czarne kontury, bawił się perspektywą, użył kolorów w sposób niemal abstrakcyjny, dla wzmocnienia ekspresji. Zmienił historię malarstwa w znacznie większym stopniu niż impresjoniści, dla których realistyczne przedstawienie świata było niepodważalnym celem.

Obraz Gauguina łączy rzeczywistość i wyobrażenie. Bretonki w regionalnych strojach słuchają kazania. Zrodzona w ich wyobraźni wizja walki Jakuba z aniołem znajduje się powyżej ich głów. Świat realny, od tego wizyjnego, odgradza dzielący obraz na dwie części pień kwitnącej jabłoni. Dolna część przedstawia rozmodlone i skupione kobiety na mszy w Pont-Aven, a górna - świat ich wyobraźni, duchowe przeżycie, doznane pod wpływem kazania. Gauguin był bardzo zadowolony z obrazu i w liście do Vincenta van Gogha napisał: "Myślę, że osiągnąłem silną rustykalną i zabobonną prostotę postaci. Całość jest bardzo mocna".

Paul Gauguin "Wizja po kazaniu, czyli walka Jakuba z aniołem", 1888, płótno, 73x92 cm, National Gallery of Scotland

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz 

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 18.10.2020

Godzina emisji: 14.45

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Lucas Cranach starszy - renesansowy dyrektor artystyczny

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2020 05:30
Był nadwornym malarzem saskiego elektora księcia Fryderyka Mądrego. Zajmował się nie tylko malarstwem, ale projektował także ołtarze, dywany, świeczniki, stroje oraz nadzorował malowanie fasad domów i zamków.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Dawid z głową Goliata". Autoportret grzesznika

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2020 14:56
Obraz, o którym mówiliśmy w audycji, powstał w 1609, może w 1610 roku, gdy Caravaggio był wyjętym spod prawa zabójcą i uciekinierem. Kilka lat wcześniej, 28 maja 1606 roku, zabił w Rzymie człowieka, po czym uciekł z miasta...
rozwiń zwiń