X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

El Greco "Laokoon" podczas śmiertelnej walki

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2020 14:57
W 1506 roku w Rzymie odkryto wspaniałą hellenistyczną rzeźbę, przedstawiającą Laokoona i jego synów w walce z zesłanymi przez bogów wężami. Są jednak badacze, którzy uważają, że Laokoon jest dziełem Michała Anioła, a zatem genialnym pastiszem antycznego dzieła.
Audio
  • Obraz El Greco "Laokoon" (Jest taki obraz/Dwójka)
El Greco - Laocon
El Greco - LaocoönFoto: National Gallery of Art

Posłuchaj
14:41 2020_10_04 14_45_23_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 Obraz El Greco "Laokoon" (Jest taki obraz/Dwójka)

 

Pełna patosu grupa przez stulecia inspirowała europejskich artystów, pozy i gesty walczących i cierpiących mężczyzn wykorzystywane były w scenach męczeństw Chrystusa i świętych.

Historię kapłana Laokoona opisał w II księdze "Eneidy" Wergiliusz. Podejrzewając podstęp, Laokoon ostrzegł swoich rodaków, aby nie przyjęli złożonego w darze przez Greków drewnianego konia. Rzucił w niego włócznią, aby udowodnić, że jest pusty i może być pułapką. W ten sposób rozgniewał bogów za zbezczeszczenie przedmiotu poświęconego Atenie.

El Greco przedstawił Laokoona i jego synów podczas śmiertelnej walki. Podobnie jak w marmurowej rzeźbie, jedno z dzieci kapłana już nie żyje, a Laokoon z drugim synem walczą z wielkimi wężami. Nie jest jasna tożsamość trzech postaci po prawej stronie, być może są to bogowie przypatrujący się zesłanej na kapłana karze.

To jedyny w twórczości El Greca obraz mitologiczny. Scenę śmierci Laokoona i jego synów malarz umieścił w pejzażu, na wzgórzu niedaleko Toledo, a nie na tle wyimaginowanej Troi. To miejsce, w którym tracono więźniów i ofiary inkwizycji. Trudno jednak jednoznacznie potwierdzić, czy w obrazie El Greco znajduje się aluzja do tych wydarzeń.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz 

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 4.10.2020

Godzina emisji: 14.45



Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Lascaux. Prehistoryczna galeria sztuki, którą otworzył pies

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2020 05:42
Przez grotę w Lascaux przewinęło się wiele pokoleń artystów, zanim została zapomniana na 17 tysięcy lat. 12 września 1940 roku została odkryta przez grupę akwitańskiej młodzieży. Być może malowidła wciąż znajdowałyby się pod ziemią, gdyby nie pewien francuski piesek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Męczeństwo św. Sebastiana" pędzla Cecco del Caravaggio

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2020 15:00
Caravaggio, dzięki hojnym mecenasom, od których otrzymywał wynagrodzenie, a nawet utrzymanie (przez pewien czas mieszkał w rezydencji kardynała Francesca del Monte), nigdy nie prowadził własnego, dużego warsztatu i nie kształcił uczniów, co było w jego czasach dodatkowym, ważnym źródłem dochodów malarzy.
rozwiń zwiń