X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

"Adam i Ewa". Pierwsi rodzice na obrazie Lucasa Cranacha

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2020 13:21
"Adam i Ewa" Lucasa Cranacha Starszego to dzieło znajdujące się w zbiorach polskich, w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. Jedno z kilkudziesięciu tego autora i jego pracowni malarskiej przedstawień biblijnych pierwszych rodziców. Obraz powstał około 1510 roku. Adam i Ewa stoją po dwóch stronach drzewa poznania, którym jest dąb, a nie jabłoń. Po potężnym konarze zsuwa się wąż, by kusić Ewę. O obrazie opowie w audycji dr Grażyna Bastek.
Lusac Cranach Adam i Ewa
Lusac Cranach "Adam i Ewa"Foto: Muzeum Narodowe w Warszawie

Posłuchaj
14:55 [ PR2]PR2 (mp3) 30 sierpień 2020 14_42_58.mp3 "Adam i Ewa" Lucasa Cranacha Starszego (Jest taki obraz/Dwójka)

 

Aby być wielkim i uznanym malarzem nie trzeba być natchnionym romantykiem, szaleńcem, czy wizjonerem. Lucas Cranach Starszy jest znakomitym tego przykładem. Prowadził swój warsztat jak modelowe przedsiębiorstwo, bogacąc się i zyskując uznanie nie tylko dzięki artystycznym innowacjom, ale też świetnym posunięciom biznesowym. Elementem "biznesu" było m.in. wydawnictwo oraz masowa produkcja obrazów i grafik, które cieszyły się powodzeniem na rynku sztuki.

Jedną z popularnych w warsztacie kompozycji było przedstawienie Adama i Ewy w raju – temat religijny, ale też znakomita okazja do ukazania zmysłowych i kuszących aktów. W dodatku wypracowany w warsztacie Cranacha model pięknej, nagiej kobiety z powodzeniem służył zarówno do wizerunków Ewy, jak i Wenus. Warszawski obraz przedstawiający Adama i Ewę powstał około 1510 roku. W późniejszych latach warsztat Cranacha opuściło około 50 wersji tego tematu. Podejmując go Cranach konkurował z Albrechtem Dürerem i jego modelowym wręcz wzorcem aktów pierwszych rodziców, ujętych w kanonie all'antica. Cranach upodobnił jednak Adama do brodatych bohaterów z malowanych przez siebie portretów.

Tematem obrazu jest kuszenie. Malarz uchwycił rozterkę Adama i uległość Ewy wobec pokusy węża; moment, w którym Ewa złamała zakaz Boga. Za chwilę zakończy się rajska idylla pierwszych rodziców. Jednak zamiast na jabłoni wąż wije się po dębowym pniu. W Niderlandach popularna była legenda o tym, że krzyż Chrystusa wykonany był z drewna dębowego. Mamy tu zatem i upadek pierwszych rodziców i zarazem zapowiedź Zbawienia.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz 

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 30.08.2020

Godzina emisji: 14.45


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Prof. Leon Tarasewicz: malowałem od samego dzieciństwa [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2020 13:00
- Zwykle rysowało się dużo na ścieżkach, które były wygładzone. Jak się rysowało patykiem, to wychodził bardzo wyraźny rysunek, który na drugi dzień był już niewidoczny. Każdy też mnie terroryzował, żebym narysował np. konia. A po liceum matka kazała mi udowodnić, że maluję, więc na całą ścianę namalowałem jej jelenia na rykowisku - wspominał w Dwójce znakomity malarz i profesor warszawskiej ASP.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Szczygieł". Popis kunsztu Carela Fabritiusa

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2020 15:30
Tym razem bohaterem audycji był... szczygieł. Wizerunek tego ptaka namalował w 1654 roku Carel Fabritius, jeden z najzdolniejszych uczniów Rembrandta. Jego talent pewnie mógłby dorównać talentowi mistrza, ale kariera młodego malarza została zakończona przedwczesną śmiercią.
rozwiń zwiń