X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Haarlemscy strzelcy świętują na obrazie Fransa Halsa

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2019 12:48
W audycji opowiadaliśmy o dziele "Bankiet oficerów Bractwa Strzeleckiego św. Jerzego" z 1616 roku, jednym z pięciu zbiorowych portretów namalowanych przez holenderskiego malarza dla obu haarlemskich gwardii miejskich (kolejny powstał na zlecenie milicji z Amsterdamu).
Audio
  • Grażyna Bastek o obrazie "Bankiet oficerów Bractwa Strzeleckiego św. Jerzego" (Jest taki obraz/Dwójka)
Obraz Fransa Halsa Bankiet oficerów Bractwa Strzeleckiego św. Jerzego z 1616 roku
Obraz Fransa Halsa "Bankiet oficerów Bractwa Strzeleckiego św. Jerzego" z 1616 rokuFoto: Wikimedia Commons/domena publiczna

Trzy z nich pokazują oficerów podczas uroczystego bankietu. Odbywały się one raz w roku przy okazji święta patrona, ale też na zakończenie trzyletniej kadencji oficerów. Były to wystawne przyjęcia, które trwały przez kilka dni. Podczas nich pito i jedzono dużo. Lało się głównie piwo, chociaż w obrazach widać również kieliszki do wina. Główną podawaną na stół potrawą był pieczony wół. Jeden z bohaterów w obrazie Halsa sięga po pieczyste. Lewą ręką podtrzymuje mięso, a drugą odkrawa dla siebie kawałek pieczeni. Oficerowie nie używają widelców, mają jedynie noże do ucinania porcji pieczeni leżącej na półmiskach. Wystawne i huczne bankiety trwały nawet tydzień, aby zapobiec wielodniowym libacjom powstała w Haarlemie specjalna ustawa, ograniczająca czas trwania bankietów do trzech dni.

Klimat tych spotkań znakomicie uchwycił Peter Greeneway w filmie "Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek" z 1989 roku. Portret oficerów Fransa Halsa występuje w nim jako dekoracja wytwornej restauracji, w której dzieje się akcja filmu. I obraz, i film operują wyrazistymi i intensywnymi kolorami, a postaci są w nich pełne charakteru i ekspresji. Niewykluczone, że siedemnastowieczni oficerowie, podobnie jak bohaterowie Greenewaya, nie byli wzorem wszelkich cnót. Ich zaróżowione twarze, korpulentne ciała i swobodne gesty wskazują na skłonność do dobrego jedzenia i niekoniecznie wyrafinowanej zabawy.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz 

Prowadzi: Michał Montowski i Grażyna Bastek

Data emisji: 29.09.2019

Godzina emisji: 12.45

pg/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Lakoon". Mitologiczny obraz mistrza

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2019 11:10
Obraz El Greco namalowany w latach 1610-1614, znajduje się obecnie w National Gallery of Art w Waszyngtonie. Jest jedynym jego dziełem poruszającym tematykę mitologiczną. Powstał pod koniec podróży artysty po regionie Morza Śródziemnego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Człowiek pomiędzy światłem i cieniem

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2019 20:48
Rembrandt namalował jedynie kilka pejzaży, wszystkie w ciągu jednej dekady, od 1637 do 1647. Był to czas jego najintensywniejszych malarskich poszukiwań. W obrazach figuralnych poszukiwał wówczas iluzji bryły, przestrzeni i naturalnego ruchu. W audycji "Jest taki obraz" rozmawialiśmy o dziele zatytułowanym "Pejzaż z miłosiernym Samarytaninem".
rozwiń zwiń