X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Panny Picassa. Zamiast przemijania – drapieżność i wyuzdanie

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2019 16:00
Pięć prostytutek z ulicy d’Avinyo z Barcelony pręży swoje wdzięki i prezentuje się klientom. Nie jest to jednak obraz ujmujący powabem. Kobiety są drapieżne, dzikie, wyuzdane – jedna z nich bezczelnie siedzi w rozkroku.
Audio
  • Panny Picassa. Zamiast przemijania – drapieżność i wyuzdanie (Jest taki obraz/Dwójka)
Publiczność przed obrazem Panny z Awinionu
Publiczność przed obrazem "Panny z Awinionu"Foto: Shutterstock/Bumble Dee

Picasso namalował obraz już we Francji, w 1907 roku, wspominając barcelońską ulicę prostytutek, nieopodal której mieszkał. Przygotowywał się do powstania tego dzieła bardzo długo, zamierzając stworzyć wielkie, znaczące malowidło, konkurujące z kompozycjami akademików. Stworzył ok. 400 studiów i szkiców do obrazu, które – gdy ogląda się je chronologicznie, pokazują ewolucję kompozycji: od narracyjnej, rodzajowej sceny do uproszczonego, silnie zgeometryzowanego przedstawienia.

Początkowo Picasso zamierzał pokazać oprócz kurtyzan również dwóch mężczyzn odwiedzających dom publiczny. Jednego z nich krytyka artystyczna nazwała Marynarzem, a drugiego Studentem. Ten ostatni trzymał w ręku ludzką czaszkę, a zatem pierwsza koncepcja Picassa zakładała alegoryczny przekaz obrazu, odnoszący się do przemijania, w tym zapewne przemijania miłości i piękna. Upraszczanie polegało nie tylko na wyeliminowaniu postaci mężczyzn, ale też na zgeometryzowaniu postaci, zastąpieniu tradycyjnego modelunku światłocieniowego jasnymi i ciemniejszymi, ale płaskimi plamami, a także wykluczeniu wszelkich rekwizytów. Pozostała jedynie martwa natura i kotara oraz co najważniejsze pięć kobiet w różnorodnych pozach. Ich klientów nie ma w obrazie, ale w ostatecznej wersji to widzowie stoją na wprost prezentujących swe wdzięki barcelońskich prostytutek.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 12.05.2019

Godzina emisji: 11.00

bch/mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

C. Gijsbrechts i pytanie: gdzie jest obraz?

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2019 18:06
W audycji opowiadaliśmy o dziele "Odwrocie obrazu" autorstwa pochodzącego z Antwerpii Carneliusa Norbertusa Gijsbrechtsa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Transformacja pejzażu Paula Cézanne’a

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2019 15:55
Cztery kilometry od domu Cézanne’a w Prowansji wznosiła się niezbyt wysoka góra o charakterystycznym rozległym kształcie i ściętym czubku. Malarz malował ją wielokrotnie, zachowało się ok. 60 akwarel i płócien przedstawiających Górę Świętej Wiktorii.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Niechciana Syrenka. Pamiątka z wizyty Picassa w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2019 14:00
- Podczas wizyty Pablo Picasso namalował Syrenkę na ścianie mieszkania na Woli, a drugą w księdze pamiątkowej. Mieszkańcy osiedla są dumni, bo dzięki temu Koło nie jest zwykłą częścią miasta i ma się czym pochwalić nawet w skali światowej – mówił w Dwójce Adam Kadenaci z Wolskiego Centrum Kultury.
rozwiń zwiń