Dygat - mistrz dialogu. Także Barejowskiego

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2015 14:00
- Pisał dialogi do "Wspólnego pokoju" Hasa, czy "Żony dla Australijczyka" Barei. Nigdy jednak nie adaptował własnej prozy - mówił Rafał Marszałek o filmowej twórczości Dygata.
Audio
  • Janusz Zaorski i Rafał Marszałek o filmowej twórczości Stanisława Dygata (Spotkania po zmroku/Dwójka)
Stanisław Dygat. Uwielbiał kino, był dyrektorem literackim zespołu filmowego, pisał scenariusze, dialogi i recenzje filmowe. Nigdy jednak nie adaptował swoich utworów na potrzeby kina
Stanisław Dygat. Uwielbiał kino, był dyrektorem literackim zespołu filmowego, pisał scenariusze, dialogi i recenzje filmowe. Nigdy jednak nie adaptował swoich utworów na potrzeby kinaFoto: PAP/Piotr Barącz

Oparte na jego prozie filmy "Pożegnania" Hasa, "Jowita" Morgensterna czy "Jezioro Bodeńskie" Zaorskiego należą do wybitnych dokonań naszej kinematografii. Sam Dygat nie współtworzył jednak aktywnie tych dzieł.

- Jestem przeciwnikiem adaptacji - deklarował pisarz w archiwalnym nagraniu - Przecież dany utwór może być stworzony tylko raz. A jeżeli przeróbki dokonuje sam autor, to tak jakby siebie dyskwalifikował -wyjaśnił.

Całkiem niedawno okazało się, że Stanisław Dygat maczał również palce w "Zezowatym szczęściu" Andrzeja Munka, choć nie miało to nic wspólnego z jego pisarstwem.

***

Tytuł: Spotkania po zmroku

Prowadzenie: Anna Fuksiewicz

Goście: Janusz Zaorski (reżyser filmowy) Rafał Marszałek (krytyk i teoretyk filmu), Magda Dygat Dudzińska (córka pisarza)

Data emisji: 9.04.2015

Godzina emisji: 15.00

mm/bch

Czytaj także

Stanisław Dygat we wspomnieniach

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2010 16:59
18 stycznia 2010, godz. 18:00
rozwiń zwiń
Czytaj także

Postacie Dygata były zbyt dziwne dla PRL-u

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2013 18:00
- W jego twórczości nie ma socrealizmu, czegoś, co można by zakwestionować z dzisiejszej perspektywy. To piękne powieści. Można sobie życzyć tylko, by dziś takie powstawały - ocenia prof. Anna Nasiłowska.
rozwiń zwiń