Labirynt dźwięków "mYear19" na Festiwalu Prawykonań

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2019 12:47
- Po to, by można było właściwie odbierać muzykę, słuch trzeba ukierunkować i nauczyć go znajdowania odpowiednich brzmień. Moja instalacja to labirynt, w którym szuka się właściwych faktur, barw i motywów dźwiękowych, które są w nim ukryte – mówił w Dwójce Michał Moc.
Audio
  • O instalacji dźwiękowej "mYear19" (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
mYear19 na Festiwalu Prawykonań
"mYear19" na Festiwalu PrawykonańFoto: Iza Lechowicz

Czym są instalacje dźwiękowe? To forma sztuki, w której dźwięk tworzy "dialog" z otaczającą przestrzenią. W ubiegły weekend, podczas 8. Festiwalu Prawykonań w Katowicach, mieliśmy okazję uczestniczyć w dwóch takich wydarzeniach.

W "Kwadransie bez muzyki" przyjrzeliśmy się instalacji dźwiękowej "mYear19" wrocławskiego kompozytora, akordeonisty, podróżnika i pedagoga, który uczy, w jaki sposób percypować muzykę na różne sposoby. Tym razem stworzył labirynt brzmień, w którym należało odnaleźć - spośród stu czterech głośników emitujących rozmaite dźwięki - osiem, z których wydobywają się wskazane motywy muzyczne. 

- Słuchacze wchodzą do labiryntu wyposażeni w mapę. Na tym planie rozmieszczone są głośniki. Można ich po prostu słuchać lub wziąć ze sobą któryś ze specjalnie do tego przeznaczonych i postawić w innym miejscu. Poczuć się nie tylko odbiorcą ale również źródłem dźwięku – powiedział Michał Moc.

Jak wędrujący po labiryncie poszukiwacze dźwięków radzą sobie z odnajdywaniem właściwych motywów muzycznych? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki

Przygotował: Milena Gąsienica

Gość: Michał Moc (muzyk)

Data emisji: 4.04.2019

Godzina emisji: 15.00

mko/bch

Czytaj także

Dwójka na 8. Festiwalu Prawykonań

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2019 13:30
Zapraszamy do wysłuchania rozmów z artystami ósmej odsłony katowickiego święta polskiej muzyki współczesnej. Festiwalu Prawykonań odbył się w dniach 29-31 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. 
rozwiń zwiń