Publiczne, czyli nasze – Polskie Radio wspiera polskich twórców

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2020 12:49
– Odwołane koncerty, przekładane premiery, niepewny los festiwali - w taki sposób koronawirus zaatakował nasze życie kulturalne. Puste sale, sceny i estrady oznaczają dla artystów straty dochodów. Nie wiadomo na jak długo. Artyści zarabiają nie tylko wtedy, gdy pojawiają się na scenie. Emisja każdego koncertu, każda piosenka w radiu, każdy aktorski występ oznacza tantiemy dla autorów, wykonawców, reżyserów i aktorów - mówi Agnieszka Kamińska, prezes Zarządu Polskiego Radia.
Siedziba Polskiego Radia w Warszawie
Siedziba Polskiego Radia w WarszawieFoto: Małgorzata Sas/PR

W wyjątkowo trudnym czasie również dla naszej kultury Polskie Radio stara się zapewnić polskim twórcom i wykonawcom nie tylko możliwość kontaktu z publicznością, ale również wspiera ich i pomaga w dalszym rozwoju. Wszystkie anteny publicznego nadawcy emitują obecnie nie tylko więcej polskiej muzyki, ale też słuchowisk, spektakli i audycji dla dzieci napisanych, wykonywanych lub wyprodukowanych przez rodzimych artystów.

Publiczne radio postanowiło wesprzeć naszych artystów. Polskie piosenki dominują już nie tylko w audycjach towarzyszących - w ramówkach poszczególnych programów pojawiły się też nagrania koncertów zarejestrowane w trakcie festiwali, przeglądów oraz podczas wydarzeń organizowanych przez Polskie Radio w ramach „Lata z radiem”, cykli "To, co najpiękniejsze" i "Będzie głośno!", czy niedzielnych "Koncertów w Trójce".

W radiowej Dwójce, "największej sali koncertowej Polski", nadawane są nie tylko zarejestrowane występy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, Orkiestry Sinfonia Varsovia, Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie, Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia, Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Od 19 marca Dwójka rozpoczyna - we współpracy z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia - emisję dwóch znakomitych koncertów dziennie (o godz. 12.00 i 21.00). A to wszystko w ramach akcji #Zostańwdomu: Dwójka w NOSPR - NOSPR w Dwójce i w formie streamingu na portalu PolskieRadio.pl.

Program 1 Polskiego Radia promuje polską kulturę w wielu audycjach - zarówno słownych jak i muzycznych, w tym m.in. w "Lekturach Jedynki", "Jedynce Dzieciom", słuchowiskach Teatru Polskiego Radia nadawanych w soboty i niedziele, a polscy muzycy są gośćmi codziennych pasm: "Muzycznej Jedynki" i "Muzycznych spotkań". Z kolei w "Muzycznym wehikule czasu" i "Zapomniane - przypomniane" obecna jest twórczość polskich wykonawców drugiej połowy XX wieku. Stacja przypomina również koncerty z cyklu "Studio Piosenki Teatru Polskiego Radia", "Kawiarenka słodkiego radia retro" czy "Chopin na żywo". Już w najbliższą sobotę 21 marca powtórka koncertu Piotra Machalicy grającego piosenki Wojciecha Młynarskiego (godz. 23.00).

Radiowa Trójka nie tylko gra więcej polskiej muzyki, ale również wspiera dzieci i rodziców poprzez zwiększenie oferty dla najmłodszych: codziennie można posłuchać "Akademii Pana Kleksa" (czyta Piotr Fronczewski), poznać kulturalne rekomendacje dla dzieci i młodzieży oraz przypomnieć sobie najlepsze momenty "Zagadkowej niedzieli" Katarzyny Stoparczyk - w nowym cyklu "Mini Zagadkowa Niedziela". O nowej porze nadawana jest audycja "Projekt Tata" Krystiana Hankego (godz. 8.45). Z kolei od 23 marca emitowana będzie powieść w odcinkach dla dzieci i młodzieży "Banda Michałka" Ewy Karwan-Jastrzębskiej (godz. 13.45).

W cyfrowej Czwórce - dostępnej w Internecie, smartfonach (w formie aplikacji) i na platformie DAB+ - od soboty 21 marca pojawi się nowa audycja "Brzmi dobrze, bo polskie" (godz. 18.00), a w audycji "Będzie głośno!" w każdy piątek będą powtarzane koncerty, które odbyły się w studiu Czwórki (po godz. 19.00). A już w piątek 20 marca stacja zaprasza na koncert Sary Kordowskiej - laureatki ostatniej odsłony konkursu "Wydaj płytę z Będzie Głośno", a 27 marca koncert Mery Spolsky.

Ponadto Agencja Muzyczna Polskiego Radia postanowiła na najbliższe 4 tygodnie obniżyć ceny płyt polskich artystów wydawanych przez Polskie Radio, które dostępne są także w sprzedaży internetowej na stronie sklep.polskieradio.pl (szczegóły w kolejnym osobnym komunikacie prasowym).

Więcej na: polskieradio.pl.