Jakie tajemnice skrywa Kokon Łabędzia?

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2021 21:34
Łabędź to jeden z gwiazdozbiorów letniego nieba. W jego środku znajduje się źródło gigantycznego promieniowania kosmicznego tzw. Kokon Łabędzia. To najpotężniejsze z  dotychczas odkrytych takich źródeł w naszej galaktyce, Drodze Mlecznej, o czym poinformowało ostatnio prestiżowe czasopismo NATURE Astronomy. W badaniach uczestniczyli naukowcy z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: pixabay

wszechświat FREE_1200_660.jpg
Czarne dziury, Wielki Wybuch i Wszechświat

Promieniowanie gamma w Kosmosie jest bardziej energetyczne niż promieniowanie gamma znane z zastosowań ziemskich. Prof. Jacek Niemiec porównuje, że światło widzialne ma energię 1 elektronowolta. Promieniowanie rentgenowskie używane do celów medycznych to energia ok. tysiąca elektronowoltów. Promieniowanie gamma w reaktorach jądrowych ma energię milionów elektronowoltów. - A promieniowanie gamma we Wszechświecie to energie rzędu miliardów lub nawet setek bilionów elektronowoltów - mówi naukowiec.

Posłuchaj
25:07 2021_04_20 19_30_02_PR1_eureka.mp3 Jakie tajemnice skrywa Kokon Łabędzia? (Eureka/Jedynka)

north_hot_cells_laurent.jpg
ITER, czyli Słońce na Ziemi

Gość Programu 1 Polskiego Radia wyjaśnia, że emisja promieniowania o tak wysokich energiach jest następstwem zderzeń elektronów, protonów i pozytonów podczas np. wybuchów gwiazd lub zderzeń obiektów galaktycznych.

Zagadka, co przyspiesza protony w Kokonie Łabędzia?

Dr Sabrina Casanova opowiada, jak doszło do odkrycia źródeł promieniowania gamma w Kokonie Łabędzia. Kokon jest najsilniejszym regionem gwiazdotwórczym, oddalonym od Ziemi o ponad 1500 lat świetlnych. - Są tam tysiące skojarzeń gwiazd mających masy równe setkom tysięcy mas Słońca - mówi. Promieniowanie gamma prawdopodobnie tworzy się w wyniku zderzeń cząsteczek z otaczającym je gazem.

Jeśli chodzi o Kokon Łabędzia, to naukowcy uważają, że promieniowanie jest wytwarzane głównie przez protony. - Oznacza to, że musi tam być jeden silny akcelerator takich protonów, a może więcej akceleratorów - wyjaśnia. Według niej, wspomniane regiony gwiazdotwórcze zyskały status poważnych akceleratorów cząstek dla pozostałości po supernowych.

Nie tylko supernowe są źródłem wysokoenergetycznego promieniowania

Prof. Jacek Niemiec zauważa, że przełamany został paradygmat, że to supernowe są źródłem promieniowania wysokoenergetycznego. Odkrycie źródeł promieniowania w Kokonie Łabędzia oznacza, że są inne akceleratory kosmiczne, mogące produkować znaczną część promieniowania kosmicznego. Naukowiec przyznaje, że we Wszechświecie obserwuje się silniejsze źródła promieniowania niż w Kokonie Łabędzia, ale na temat tego promieniowania, poza tym, że istnieje, naukowcy bardzo mało wiedzą. - Jakie procesy, czy jakie obiekty przyspieszają takie cząstki - pyta retorycznie. Zwraca uwagę, że tam, gdzie badacze mają do czynienia z wysokoenergetycznym promieniowaniem lub cząstkami, tam sięgają do granic obecnej wiedzy.

Uczony zapewnia, że choć takie badania nie przekładają się bezpośrednio na wytworzenie źródeł ekologicznej energii, ale długofalowo wszystkie zdobycze technologiczne, umożliwiające przeprowadzenie takich pomiarów, wiążą się z korzyściami dla gospodarki i społeczeństwa.

Poza tym w audycji:

- czy środek Ziemi jest w środku Ziemi? Obserwacje dokonane przez 80 sztucznych satelitów nawigacyjnych zostały wykorzystane przez polskich naukowców, po raz pierwszy na świecie, do wyznaczenia środka naszej planety.

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadziła: Dorota Truszczak

Goście: dr hab. Sabrina Casanova, prof. Jacek Niemiec (Instytut Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie)

Data emisji: 20.04.2021

Godzina emisji: 19.30

ag

Naukowy sukces polskich fizyków

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2019 20:05
Badania naukowców z Centrum Fizyki Teoretycznej Polskiej Akademii Nauk w Warszawie poszerzyły wiedzę na temat kwantowych właściwości materii. W niedalekiej przyszłości ich zastosowanie pozwoli przyspieszyć rozwój nowych technologii, takich jak komputery kwantowe. Wyniki uzyskane przy udziale polskich fizyków, to osiągnięcie na skalę światową.

Łazik Perseverance. Dlaczego pokładamy w nim tak duże nadzieje?

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2021 20:45
"Zbudowanie bazy na Marsie jest możliwe, ale bez łazika Perseverance się nie uda" - uważają badacze kosmosu. Dlaczego takie nadzieje pokładane są w ponadtonowym, oprzyrządowanym jak nigdy dotąd, pojeździe?