X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Oszukani "na wnuczka" seniorzy stracili ponad 70 milionów złotych. Nie daj się nabrać!

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2020 13:35
Oszuści nie odpuszczają. Dzwonią do starszych ludzi, podają się za ich bliskich i wyłudzają ogromne pieniądze. Seniorzy, mimo wielu ostrzeżeń i akcji, które wyjaśniają sposoby działania przestępców, wciąż ufają nieznajomym. A oszuści to wykorzystują. 
Audio
  • Nie daj się oszukać metodą "na wnuczka"! (Sygnały dnia/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/SpeedKingz

Pod pozorem niepowtarzalnej okazji lub nagłego nieszczęścia zwracają się z prośbą o natychmiastową pomoc finansową.

Oszust prosi o przygotowanie gotówki do odbioru z mieszkania ofiary lub wykonanie przelewu na konto bankowe albo nawet wspólne wyjście do oddziału banku, aby wypłacić pieniądze z konta.

aa 

W większości przypadków oszust podsyła "zaufaną osobę", mówiąc, że nie może po pieniądze przyjechać osobiście, ale za chwilę przyjedzie po nie jakiś znajomy. Zdarza się także, że gdy ofiara nie posiada gotówki w domu lub na koncie, oszust namawia ją do pobrania kredytu lub pożyczki z banku. Ofiara, wierząc że pomaga komuś bliskiemu w potrzebie, zostaje okradziona.

Według danych policji, tylko w ubiegłym roku oszukani metodą "na wnuczka" seniorzy stracili blisko 73 miliony złotych. To o 17 milionów więcej niż rok wcześniej. 

- Osoby starsze są bardzo ufne. Są empatyczne, chcą pomóc, okazują serce. To bardzo często osoby samotne, dla których jakikolwiek kontakt ze strony wnuczka bądź innego członka rodziny jest wydarzeniem, w które bardzo się angażują - mówi w Programie 1 Polskiego Radia Danuta Baprawska ze Stowarzyszenia Dom Bezpieczny i radzi aby powtarzać seniorom, żeby w takiej sytuacji zawsze zadzwonili do dzieci czy wnuków i upewniali się, czy to na pewno oni proszą o pomoc. 

Polska Policja/Youtube

"Recepta na oszusta"

Władze stolicy, podczas rozpoczętej właśnie kampanii przeciwko tego typu przestępstwom, będą współpracować z lekarzami. Seniorzy wraz z zaleceniami lekarskimi otrzymywać będą specjalne broszury.

Broszura, która trafi do seniorów w gabinecie lekarskim, przypomina: "Policja i inne instytucje nie żądają od ciebie: przekazania Twoich pieniędzy, biżuterii lub innych rzeczy; przelania twoich pieniędzy na konto; pozostawienia twoich pieniędzy we wskazanym miejscu". "Uważaj! Tak działa tylko oszust".

W "Recepcie na oszusta" senior przeczyta, aby nigdy nie podawał obcym, zwłaszcza w rozmowie telefonicznej, informacji na temat swoich danych osobowych, w tym numeru PESEL, numeru dowodu osobistego, numeru telefonu, czy informacji o posiadanych oszczędnościach, kontach bankowych lub hasłach. "Nie ufaj obcym dzwoniącym do Ciebie. Pamiętaj - przez telefon nie jesteś w stanie sprawdzić, z kim rozmawiasz" - wskazuje recepta.

***

Audycja: "Sygnały dnia" 

Prowadzi: Daniel Wydrych, Krzysztof Świątek

Materiał: Klaudia Porębska 

Data emisji: 23.01.2020

Godzina: 06.44

Jedynka/policja/IAR/PAP/kh

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Stop manipulacji, czyli seniorze nie kupuj na prezentacji!

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2019 18:54
Ta kampania społeczna ma na celu ostrzeżenie seniorów przed nieuczciwymi sprzedawcami, oferującymi różne dobra np. garnki, pościel, czy artykuły prozdrowotne po wyższych cenach, niż wynosi ich rzeczywista wartość.
rozwiń zwiń