Bozon Higgsa naukowym odkryciem roku

2012-12-20, 20:40

Bozon Higgsa naukowym odkryciem roku
Symulacja zobrazowania obecności, powstałego w wyniku kolizji dwóch wysokoenergetycznych protonów, bozonu Higgsa w detektorze CMS w LHC. Foto: Wikipedia/Lucas Taylor

Takiego zdania są wydawcy prestiżowego tygodnika "Science", którzy zamieszczają w najnowszym numerze specjalne podsumowanie.

Posłuchaj

Relacja Rafała Motriuka (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Europejscy naukowcy poinformowali o odkryciu 4 lipca. Sensacyjne rezultaty uzyskano w Genewie, w ośrodku badawczym CERN. Tam, w Wielkim Zderzaczu Hadronów, ślady cząstki Higgsa znaleziono po zderzeniu ze sobą innych cząstek.

- Istnienie bozonu sugerowano już prawie pół wieku temu, ale dopiero teraz natrafiono na jego wyraźne ślady - tłumaczy Robert Coontz z tygodnika "Science". Dodaje, że cząstka Higgsa jest ostatnim elementem teorii zwanej "Modelem Standardowym", który opisuje wszystkie cząstki elementarne i siły istniejące we wszechświecie. Bozon wyjaśnia także, dlaczego inne cząstki w ogóle mają masę.

Inne ważne naukowe wydarzenia roku 2012 to przełomy w genetyce, lądowanie łazika Curiosity na Marsie, uruchomienie bionicznej protezy ręki kontrolowanej myślami, czy wyhodowanie komórek jajowych z komórek macierzystych - podsumowuje "Science".

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>