Startupy wierzą w technologię. Trendy rozwojowe rozpatrują jednak w krótkiej perspektywie

2021-04-07, 13:35

Startupy wierzą w technologię. Trendy rozwojowe rozpatrują jednak w krótkiej perspektywie
Program Poland. Business Harbour zostanie rozszerzony na Gruzję i Armenię, po sukcesach w zatrudnianiu ekspertów, głównie z branży IT z Białorusi i Ukrainy.Foto: Shutterstock/REDPIXEL.PL

Startupy częściej niż młode firmy identyfikują się z trendami technologicznymi. Z raportu "StartUp Impact" wynika też, że największy wpływ na rozwój firm będzie miało pięć trendów: cztery technologiczne i jeden środowiskowy – wynika z raportu przygotowanego przez PARP oraz infuture.institute.

W badaniu uwzględniono 35 z 54 trendów, które odgrywają najistotniejszą rolę na rynku. Infuture.institute podzielił je na cztery kategorie pod kątem ich dojrzałości: aktualne, wiodące; potrzebujące 1-5 lat, żeby się upowszechnić; potrzebujące 5-20 lat na upowszechnienie oraz potrzebujące ponad 20 lat, aby się upowszechnić.

Powiązany Artykuł

start-up startup 1200.jpg
Startupy w Polsce przykładem dla innych krajów w Europie Środkowo-Wschodniej

Wyjątki dotyczą pojedynczych trendów

Młode firmy najczęściej identyfikują się z trendami już obecnymi na rynku (78 proc. badanych) lub trendami, które upowszechnią się w ciągu 1-5 lat (76 proc.). Identyfikacja z trendami, które rozwiną się za ponad 5 lat, jest zdecydowanie mniej powszechna – związek z minimum jednym trendem z tej kategorii zadeklarował co drugi badany (55 proc.).

Raport "StartUp Impact" pokazuje, że różnice w identyfikacji z trendami pomiędzy startupami oraz pozostałymi młodymi firmami są niewielkie.

"Wyjątki w tym zakresie polegają na tym, że startupy częściej identyfikują się z trendami rozwojowymi. Związek z minimum jednym trendem z tej kategorii deklaruje 81 proc. startupów, a 69 proc. pozostałych młodych firm" - czytamy we wnioskach.

Poza tym, startupy częściej też niż młode firmy identyfikują się z trendami technologicznymi.

- Odsetek firm identyfikujących się z większością trendów jest do siebie zbliżony zarówno wśród startupów, jak i wśród firm nie będących startupami. Wyjątki dotyczą pojedynczych trendów" - mówi Andrzej Jędrzejowski z departamentu analiz i strategii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Rozwój firmy ze środków własnych

Badani przedsiębiorcy zakładają, iż największy wpływ na rozwój ich firmy będzie miało pięć trendów: cztery technologiczne i jeden środowiskowy, natomiast rozwój swojej firmy planują oprzeć przede wszystkim na środkach własnych oraz dotacjach i grantach pochodzących z programów rządowych – obydwa źródła planuje wykorzystać 3 na 4 badanych. Uzupełnieniem wymienionych źródeł w przypadku startupów będą inwestorzy prywatni, zaś w przypadku innym młodych firm nie będących startupami – banki.

Badanie przeprowadzono wśród młodych przedsiębiorstw, prowadzących działalność nie dłużej niż 5 lat. Ankietę wypełniło 370 beneficjentów korzystających ze wsparcia Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 – Inteligentny Rozwój oraz Polska Wschodnia, w szczególności uczestników działań adresowanych do startupów.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej