Wiadomości

Kolonizacja Marsa coraz bardziej realna. NASA odkryła wodę na Czerwonej Planecie

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2019 11:00
Woda w postaci lodu znajduje się na dość sporej przestrzeni Czerwonej Planety, zaledwie 2,5 cm pod jej powierzchnią. Odkrycie może okazać się kluczową informacją w kontekście amerykańskich planów powrotu astronautów na Księżyc w 2024 roku, i docelowo lądowanie ludzi na Marsie.
Grafika ilustracyjna
Grafika ilustracyjnaFoto: shutterstock.com/PHOTOCREO Michal Bednarek

Występowanie lodu pod powierzchnią planety może okazać się najważniejszym wyznacznikiem miejsc, w których należy zaplanować lądowanie. NASA nazywa tę koncepcję "wykorzystaniem zasobów in situ" i w jednym z takich właśnie miejsc powstanie pierwsza marsjańska stacja badawcza.

Autorzy artykułu na ten temat, opublikowanego w magazynie "Geophysical Research Letters"  wykorzystują dane z dwóch statków kosmicznych, NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) i Mars Odyssey Orbiter, aby zlokalizować lód, który potencjalnie mógłby być w zasięgu astronautów.

– Nie potrzebujesz koparki do wykopania tego lodu. Możesz użyć łopaty – powiedział główny autor artykułu, Sylvain Piqueux z Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie w Kalifornii.

Marsjański lód jest ukryty pod ziemią na średnich szerokościach geograficznych planety. Te regiony w pobliżu biegunów. Opublikowana na stronach NASA mapa ujawnia szczególnie płytkie złoża, które przyszli planiści misji mogą analizować bardziej szczegółowo.

Duża część regionu zwanego Arcadia Planitia jest najbardziej kuszącym celem na półkuli północnej. Mapa pokazuje dużo niebieskiego i fioletowego w tym regionie, reprezentujące lód mniej niż jedną stopę (30 cm) pod powierzchnią; ciepłe kolory mają głębokość ponad dwóch stóp (60 cm).

Sylvain Piqueux planuje stałe badania lodu w różnych porach roku, obserwując, jak zmienia się obfitość tego zasobu w czasie.

PolskieRadio24/IAR/PAP/nasa.gov/DoS

Pierwszy spacer kosmiczny samych kobiet. Gratulacje od prezydenta USA

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2019 21:34
Po raz pierwszy w historii doszło do spaceru kosmicznego z udziałem samych kobiet. Amerykańskie astronautki Jessica Meir i Christina Koch wyszły na zewnątrz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, aby dokonać prac serwisowych. Do astronautek zatelefonował prezydent Donald Trump.