Anna Zalewska: reforma edukacji przez trzy lata przebiegała sprawnie

2018-12-13, 12:34

Anna Zalewska: reforma edukacji przez trzy lata przebiegała sprawnie
Minister edukacji narodowej Anna Zalewska. Foto: MEN/TWITTER

- Zadbaliśmy o każdy element systemu edukacji - podkreśliła minister edukacji narodowej Anna Zalewska, podsumowując ostatnie trzy lata. Jak mówiła, wprowadzenie reformy poprzedziła debata, resort był podczas zmian przy samorządach, a rodzice 6-latków mogli zdecydować, czy pójdą one do szkoły.

Posłuchaj

Anna Zalewska podsumowała dziś trzy lata pracy MEN (IAR)
+
Dodaj do playlisty

- Dobra szkoła to szkoła dobra dla każdego, bez względu na to, gdzie mieszka, w jaki warunkach żyje, również szkoła, która włącza. Stąd taki duży nacisk w ciągu ostatnich trzech lat na edukację włączającą - mówiła minister edukacji na konferencji, podczas której podsumowała ostatnie trzy lata. - Zadbaliśmy o każdy element systemu edukacji - podkreśliła.

- Zaczęliśmy debatami. Przyszliśmy z gotowym programem, ale chcieliśmy przedyskutować to z Polakami - zaznaczyła Zalewska. Przypomniała, że wprowadzenie reformy edukacji, w tym zmianę struktury szkół, poprzedziły debaty wojewódzkie i praca ekspertów, którzy przeanalizowali wówczas obowiązujące podstawy programowe kształcenia ogólnego.

- W sposób transparentny i jednoznaczny ogłosiliśmy to, co zapowiedzieliśmy 27 czerwca 2016 r., by we wrześniu przedstawić projekt ustawy Prawo oświatowe. Byliśmy z tymi, którzy byli odpowiedzialni za jego wdrażanie - mówiła minister.

Podała, że odbyło się ponad 1500 spotkań, podczas, których przedstawiano zmiany oraz to, jak je wdrażać. Jak mówiła, zapewniono właściwe sfinansowanie zmian.

Zalewska podkreśliła, że resort był także przy samorządowcach, gdy trzeba było przygotować uchwały o przekształceniach szkół oraz nowej sieci szkół. - Przygotowaliśmy wzorcową uchwałę tak, by ułatwić pracę samorządom - przypomniała.

- (Nowe) podstawy programowe zostały przygotowane na czas. 200 tys. nauczycieli zostało przeszkolonych po to, by realizować te podstawy programowe (...). To nowoczesna podstawa programowa wskazująca na tę rzeczywistość, z którą dziecko ma styczność na co dzień. Od I klasy uczymy programowania i gry w szachy, by wzmocnić naukę matematyki - powiedziała Zalewska. Zaznaczyła, że w nowej podstawie położono nacisk na naukę przez realizację projektów.

- Pomyśleliśmy też o przedszkolach. Odpowiedzieliśmy na apele rodziców. Podjęliśmy decyzję już w pierwszych tygodniach, że zostawiamy decyzję rodzicom, czy ich sześcioletnie dziecko uczy się w szkole, czy w przedszkolu - mówiła.

Dodała, że w wyniku wprowadzonych zmian w przepisach samorządy dostają środki z subwencji oświatowej na każde dziecko sześcioletnie w edukacji przedszkolnej, tak jak na każde dziecko chodzące do szkoły.

Przypomniała, że od września 2017 r. każde dziecko trzyletnie ma prawo do edukacji przedszkolnej. - To również się udało, prawie 87 proc. trzylatków jest już w przedszkolach. Generalnie prawie 90 proc. dzieci jest w wychowaniu przedszkolnym - powiedziała Zalewska.

mr

Polecane

Wróć do strony głównej