x
Wiadomości

Odkryto nowe mutacje genów, powodujące raka piersi

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2010 10:49
Naukowcy z Wielkiej Brytanii zlokalizowali pięć kolejnych mutacji genów, które wiążą się z predyspozycją do zachorowania na raka piersi. W sumie poznano już 18 uszkodzeń genów, odpowiadających za rozwój tego nowotworu.

Grupa z Uniwersytetu w Cambridge przeskanowała cały kod genetyczny około 4 tysięcy brytyjskich pacjentek,  których krewne chorowały wcześniej na raka piersi. Dodatkowo sprawdzono DNA około 24 tysięcy innych kobiet, chorych na ten nowotwór i zdrowych. Badacze znaleźli pięć miejsc  na ludzkim genomie, których zmiany wiążą się z rodzinną historią nowotworu.

Wcześniej naukowcy poznali już 13 tego rodzaju zmian w genach. Wiadomo także, że szczególnie dużym ryzykiem zachorowania obarczone są nosicielki mutacji genów BRCA1 i BRCA2.

Dr Douglas Easton z zespołu z Cambridge zapewnia, że nowe ustalenia są pewne, ale jest to dopiero przyczynek do poznania pełnego profilu genetycznego tej choroby.  Testy genetyczne mogłyby pomóc identyfikować osoby, które mogą zachorować na nowotwór.

Choroba wielku kobiet

Przyczyny powstania tego nowotworu nadal nie są znane. Ocenia się  jednak, że co najmniej jedno na 20 zachorowań na raka piersi wiąże się z uszkodzeniami materiału genetycznego. Dużą rolę odgrywają takie czynniki jak tryb życia, alkohol, zanieczyszczenie środowiska.

Najważniejsze dla wyników leczenia jest wykrycie nowotworu w jak najwcześniejszym stadium rozwoju, temu służą badania mammograficzne.

Rak piersi jest najczęstszym nowotworem złośliwym  u  kobiet w Polsce. Liczba zachorowań wzrasta w ostatnich latach. Z obecnie żyjących, co 14 Polka zachoruje na raka piersi w ciągu swojego życia. Rak piersi jest pierwszą przyczyną zgonów u kobiet w wieku 40-55 lat.

ag, BBC News

Psi węch w diagnostyce raka

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2009 09:44
Jak prowadzone są szkolenia psów do wykrywania nowotworów?

Skuteczna walka z rakiem

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2009 11:06
Naukowcy informują o kolejnym przełomie w walce z rakiem.

Grzyby antyrakowe odkryte na ciałach gąsienic

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2009 10:53
Brytyjscy naukowcy odkryli, w jaki sposób egzotyczny, dziko rosnący grzyb zwalcza nowotwory.

Odzyskał wzrok dzięki komórkom macierzystym

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2009 19:04
38-letni Brytyjczyk, który stracił wzrok w bójce, całkowicie go odzyskał po eksperymentalnej terapii z zastosowaniem komórek macierzystych.

Mango pogromcą raka piersi i jelita grubego

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2010 16:47
Związki zawarte w mango mogą hamować wzrost raka piersi i raka okrężnicy - wynika z badań amerykańskich naukowców.

Lekarz z Zakopanego wypracował metodę diagnozy raka

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2010 08:09
Nowatorską, mało inwazyjną i precyzyjną metodę diagnozowania stopnia zaawansowania raka płuc o nazwie TEMLA opracował i z powodzeniem stosuje lekarz z Zakopanego dr hab. Marcin Zieliński.

Wyleczyć z głuchoty

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2010 23:24
Polska - światowy lider leczenia głuchoty.