"Symboliczny moment". Inauguracja budowy promu dla PŻB

2017-06-23, 13:50

"Symboliczny moment". Inauguracja budowy promu dla PŻB
Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki (z prawej), minister gospodarki i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk (z lewej) i prezes zarządu Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" S.A. Marek Różalski podczas uroczystości położenia stępki pod budowę promu pasażersko-samochodowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Foto: PAP/Marcin Bielecki

Położenie stępki pod prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej to symboliczny moment i początek przedsięwzięcia o istotnym znaczeniu gospodarczym - podkreślił w liście do uczestników wydarzenia prezydent Andrzej Duda.

Posłuchaj

W liście odczytanym przez ministra gospodarki morskiej Marka Gróbarczyka premier Beata Szydło zwróciła uwagę, że budowa promu jest kolejnym krokiem na drodze do odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego i polskiej obecności na Bałtyku (IAR)
+
Dodaj do playlisty

W Szczecinie odbyła się uroczystość położenia stępki pod nowy prom samochodowo-pasażerski dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Jednostka jest budowana przez Morską Stocznię Remontową Gryfia, na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Prom budowany na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym ma zostać przekazany armatorowi w 2020 r.

Andrzej Duda w odczytanym przez prezydenckiego ministra Pawła Muchę liście zwrócił uwagę, że rozpoczęcie budowy promu "to początek przedsięwzięcia o istotnym znaczeniu gospodarczym".

Prezydent ocenił, że jest to też symboliczny moment, ponieważ świadczy to o naszym dążeniu do odbudowy silnego sektora morskiego.

"Szczeciński Park Przemysłowy to ważne miejsce na gospodarczej mapie naszego kraju. Istniejąca tu infrastruktura przemysłu stoczniowego wykorzystywana jest do coraz donioślejszych przedsięwzięć (...) Mam nadzieję, że ta nowoczesna konstrukcja będzie zarówno chlubą stoczni i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, jak i piękną wizytówką Polski coraz nowocześniejszej, stawiającej sobie coraz ambitniejsze cele" - napisał w liście prezydent.

Źródło: TVP Info

Kolejny krok

"Wykonujemy kolejny krok na drodze do odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego i polskiej pozycji na Bałtyku. Wierzę, że wykorzystamy ogromny potencjał drzemiący w Szczecińskiej Stoczni" - podkreśliła w liście, odczytanym przez ministra gospodarki i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka do uczestników uroczystości, premier Beata Szydło.

Jak napisała, "położenie stępki to w tradycji morskiej moment szczególny". "Jest znakiem i zapowiedzią nowej wspaniałej jednostki, świadectwem fachowości i świadectwem twórców. Życzę, by stała się także symbolem odrodzenia polskiego przemysłu stoczniowego" - dodała szefowa rządu.

"Uroczystość położenia stępki pod budowę promu Ropax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej to wydarzenie ważne i symboliczne dla wszystkich mających na sercu dobro naszej gospodarki" - oceniła premier. Zdaniem premier ta gałąź przemysłu może być jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki.

Szydło przypomniała, że "prom, którego budowę rozpoczynamy jest pierwszą nową jednostką, kupioną przez naszego armatora od niemal 40 lat w polskiej stoczni". "To także pierwszy statek, który po 8-letniej przerwie opuści dawną Stocznię Szczecińską" - wskazała.

Źródło: TVP Info

Dać nadzieję na rozwój Stoczni Szczecińskiej

- Przyjechaliśmy tutaj, żeby dać z powrotem nadzieję na rozwój Stoczni Szczecińskiej i dać konkretne zamówienia, stworzyć popyt na okręty, na statki - może też na okręty, które będą tutaj budowane. Jest to dla nas kluczowa część całej wielkiej strategii reindustrializacji Polski, polskiej gospodarki - powiedział z kolei wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

Wicepremier przypomniał, że po upadku komunizmu, Stocznia Szczecińska bankrutowała kilka razy. - Ostatnio w 2002, w 2009 roku. Ale stawiana była właśnie w stan upadłości dlatego, że brakowało wyobraźni. Brakowało połączenia różnych elementów systemu gospodarczego w jedną całość - powiedział.

Jak mówił, "oczywiście, że jest konkurencja chińska, oczywiście, że jest konkurencja dalekowschodnia- to o czym wszyscy wiemy". - Ale z drugiej strony stocznie jeszcze bardziej rozwiniętych państw od naszego, pokazały, że można poradzić sobie na tym trudnym rynku. Można poradzić sobie, jeśli wchodzi się w produkcję zintegrowaną, taką mi.in. jaką będzie produkcja tego promu - zaznaczył Morawiecki.

Źródło: TVP Info

Odbudowa przemysłu stoczniowego

Wybudowany w szczecińskiej stoczni prom pasażersko-samochodowy będzie miał długość przeszło 202 m, szerokość 30 m i będzie osiągał prędkość 18 węzłów. Pomieści 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 70 osób. Ciekły gaz naturalny to główne paliwo, jakie będzie wykorzystywała jednostka. Prom zostanie wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny, w części rufowej usytuowane zostaną dwa główne pędniki typu Azipod. Będzie on przystosowany do pobierania paliwa do zbiorników z wykorzystaniem infrastruktury terminalu LNG w Świnoujściu oraz portu w Ystad.

Polska Żegluga Bałtycka obecnie ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., Baltivię z 1981 r. oraz Mazovię zbudowaną w 1996 r. Cracovia to najnowszy zakupiony prom wybudowany w 2002 r., który rozpocznie swoją pracę na Morzu Bałtyckim w lipcu br. Jednostki PŻB pływają na trasach: Gdańsk-Nynashamn oraz Świnoujście-Ystad.

Szczeciński Park Przemysłowy jest lokalną spółką zarządzającą aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Park zarządza 45 ha z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami. Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.

Budowa promu dla PŻB jest jednym z kluczowych elementów rządowego Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Jego celem jest rozwój polskich stoczni w kierunku budowy większych, wysoce specjalistycznych jednostek oraz jednoczesne podniesienie konkurencyjności krajowych operatorów promowych.

mr

Polecane

Wróć do strony głównej