"Radio łączy ludzi". Obchody rocznicy Polskiego Radia

2015-02-03, 20:27

"Radio łączy ludzi". Obchody rocznicy Polskiego Radia
Prezydent Bronisław Komorowski przemawia podczas obchodów 90-lecia Polskiego Radia. Foto: PAP/Marcin Obara

- Jestem przekonany, że Polskie Radio odgrywa rolę instrumentu jednoczącego ludzi. Pamiętam, kiedy radia słuchało się rodzinnie. Tak pewnie długo jeszcze pozostanie. Bo jeśli coś chcemy wiedzieć, to sami siebie pytamy: co słychać? Nie pytamy: co widać? A o tym, co słychać najlepiej opowiada radio - mówił prezydent Bronisław Komorowski podczas uroczystego sympozjum z okazji 90. rocznicy istnienia Polskiego Radia.

Posłuchaj

90 lat Polskiego Radia. Prezydent Bronisław Komorowski (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Prezydent i prezes Polskiego Radia uroczyście zainaugurowali sympozjum w siedzibie Polskiego Radia. To jeden z głównych punktów obchodów 90-lecia publicznego radia w Polsce.

Jak mówił Andrzej Siezieniewski, to właśnie Polskie Radio jest instytucją, która od początku swojego istnienia służyła obywatelom. - Publiczny nadawca nieprzerwanie od 1925 roku towarzyszy rodakom w ich codziennym życiu. Przez te wszystkie lata nasze anteny niezmiennie kojarzą się z niezapomnianymi audycjami, porywającymi relacjami z najważniejszych wydarzeń, charakterystycznymi głosami wybitnych dziennikarzy oraz twórczością znakomitych kompozytorów, muzyków i pisarzy - wyliczył prezes.

Według niego, obchodzona właśnie 90. rocznica będzie doskonałą okazją do zaprezentowania dotychczasowych osiągnięć Polskiego Radia, jak też do pokazania perspektyw rozwoju. - To dobry początek na kolejne 90 lat naszej działalności - podkreślił prezes Siezieniewski.

W uroczystości wziął udział także prezydent Bronisław Komorowski - honorowy patron obchodów. Byli też ministrowie, członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, posłowie i senatorowie, prymas Polski, szef Polskiej Rady Ekumenicznej, artyści i twórcy oraz pracownicy Polskiego Radia.

Prezydent: radio łączy ludzi

Zdaniem prezydenta, radio odgrywa wyjątkową rolę, bo łączy ludzi. Podkreślił, że 90 lat temu jasno określono cele nowej instytucji. - Tym celem jednym było zatarcie granic wytworzonych w okresie zaborów, przekroczenie tych granic w wymiarze mentalnym, politycznym także, zbudowanie jedności. I to się według mnie udało - ocenił Komorowski. Dodał, że Polskie Radio miało służyć nowej Polsce i budować szacunek dla państwa polskiego.

Prezydent Bronisław Komorowski

Bronisław Komorowski przypomniał, że radio, tak jak cały naród, przeżywało trudne chwile polskiej historii. - 90 lat. Szmat czasu. Pewnie każdy z nas gdzieś lokuje wiele własnych, wdzięcznych myśli kierowanych pod adresem Polskiego Radia - dodał.

Zdaniem prezydenta, także dziś radio łączy ludzi. - W wielu rodzinach słuchało się go razem, rozmawiając o tym, co się słyszy - powiedział Komorowski wyrażając przekonanie, że tak będzie także w przyszłości. - Chciałbym życzyć, żeby te następne lata, przypadające na okres przemian technologicznych, były latami korzystnym dla Polskiego Radia - powiedział.

Wyraził też nadzieję, że w przypadające za 10 lat stulecie Polskiego Radia potwierdzi ono swoją mocną pozycję, także poprzez wprowadzenie nowych technologii. - Tego życzę - zakończył szef państwa.

90 lat Polskiego Radia. "Było i nadal jest prekursorem" >>>

Podczas sympozjum wystąpili również specjaliści ze świata mediów: były prezes zarządu Polskiego Radia dr Ryszard Miazek z referatem "Przeszłość. Pionierskie lata radiofonii. Polskie Radio jako nowa instytucja kultury", przewodniczący Rady Nadzorczej PR prof. dr hab. Janusz Adamowski ("Teraźniejszość. Od radia Rzeczypospolitej 2 i pół do radia publicznego") oraz przewodniczący KRRiT Jan Dworak ("Przyszłość. Miejsce Polskiego Radia w społeczeństwie informacyjnym"). Wspólnie dokonali bilansu osiągnięć Polskiego Radia na przestrzeni lat, a także naświetlili perspektywy i szanse dalszego rozwoju polskiej radiofonii.

Tworzy kulturę

Debatę otworzył prezes Polskiego Radia w latach 2000-2002 dr Ryszard Miazek, który wspominając pierwsze lata rozgłośni podkreślił, że jej istotnym zadaniem było jednoczenie odrodzonej Rzeczpospolitej, krzewienie oświaty i kultury oraz przekazywanie informacji.

- Radio dawało możliwość obcowania z dziełami kultury sięgając po dostępne formy przekazu, starało się także godzić oczekiwania różnych grup branżowych i wiekowych - podkreślił Miazek.

Dodał, że "lata mijają i także radio się zmienia, ale Polskie Radio na niełatwym rynku medialnym radzi sobie dobrze".

Krzewienie wartości w trudnych warunkach

Przewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Radia S.A. prof. Janusz Adamowski zaznaczył, że po okresie wojennym Radio wznowiło działalność w trudnych warunkach PRL-owskiej rzeczywistości.

- Mimo stałej kontroli, cenzury i tzw. przekazu ideologicznego, starało się kontynuować działalność nadając m.in. powieści dźwiękowe, spektakle teatru radiowego czy koncerty swojej orkiestry. Jego saga "Matysiakowie" czy audycje muzyczne, cieszyły się niesłabnącą popularnością - powiedział Adamowski dodając, że po ciężkim okresie stanu wojennego, w nowej rzeczywistości po 1989 r. Polskie Radio nadal realizuje swoją misję, zatrudniając ponad 1,2 tys. pracowników i nadając całodobowy program.

"Polskie Radio musi być niezależne od rynku reklamy"

O planach na przyszłość rozgłośni opowiadał z kolei przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak.

- Polskie Radio przez 90 lat wypracowało ogromny dorobek na polskim rynku medialnym. Ostatnie 20 lat to czas głębokich zmian przede wszystkim technologicznych, zaczął funkcjonować internet, rozwijała się telefonia komórkowa. Te użytkowe technologie stworzyły w kolejnych latach możliwość uruchomienia nowych programów wzbogaconych o treści multimedialne i łatwość komunikacji ze słuchaczami. Polskie Radio oferuje internetowe serwisy tematyczne będące źródłem wiedzy o bieżących wydarzeniach społeczno-kulturalnych, gospodarczych, politycznych - tłumaczył.

Jak zaznaczył, w serwisie dźwiękowym Polskiego Radia znajduje się obecnie sto kanałów tematycznych.

- Przed firmą stają też nowe wyzwania. By dotrzeć ze wszystkimi programami do słuchaczy w całym kraju trzeba wykorzystywać wszystkie cyfrowe możliwości. Z planów Radia wynika, że oferta cyfrowa będzie systematycznie poszerzana. Ważna będzie także możliwość interakcji ze słuchaczem. Radio cyfrowe nie cieszy się jeszcze w Polsce popularnością i trzeba to zmienić. Nowoczesne radio zapewni bowiem społeczeństwu nowe możliwości komunikacji, ułatwi funkcjonowanie w otaczającym świecie, będąc aktywnym źródłem w debacie publicznej i kulturze - zaakcentował Dworak..

Sala konferencyjna im. Zygmunta Chamca

Inaugurację obchodów 90-lecia Polskiego Radia poprzedziło nadanie sali konferencyjnej, w której odbyła się uroczystość, imienia Zygmunta Chamca - pioniera polskiej radiofonii i pierwszego dyrektora Polskiego Radia. Dokonali tego wspólnie prezydent Bronisław Komorowski, członkowie Zarządu Polskiego Radia - prezes Andrzej Siezieniewski, Jolanta Wiśniewska i Henryk Cichecki, oraz Andrew Tarnowski - wnuk Zygmunta Chamca.

Sala
Sala konferencyjna imienia Zygmunta Chamca - pioniera polskiej radiofonii i pierwszego dyrektora radia. Foto: Wojciech Kusiński/Polskie Radio

Sympozjum "90 lat Polskiego Radia. Dorobek i perspektywy" otwiera obchody 90-lecia publicznego radia w Polsce. Wśród zaplanowanych wydarzeń rocznicowych są: jubileuszowy Koncert Galowy w Teatrze Wielkim 21 kwietnia, a w czerwcu - Dzień Polskiego Radia na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu.

Pierwszy program radiowy ze stacji nadawczej Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego, na fali 385 metrów w Warszawie został wyemitowany dokładnie 1 lutego 1925 roku. Był to próbny program i zarazem przełomowy eksperyment techniczny, który poprzedził powstanie 18 sierpnia 1925 r. spółki Polskie Radio.

IAR/PAP/asop

Polecane

Wróć do strony głównej