X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Wiadomości

Zarywanie nocy może mieć bardzo poważne konsekwencje dla zdrowia. Zadbaj o odpowiednią ilość snu

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2016 16:27
Okazuje się, że określenie ,,śpioch" może mieć pozytywne znaczenie, a powiedzenie ,,sen to zdrowie" jest prawdą, którą warto wcielić w życie. Zapewnianie sobie odpowiedniej dawki snu ma zbawienny wpływ nie tylko na mózg, poprawiając zdolność koncentracji i skupienia, ale też pozwala zachować szczupłą sylwetkę, gładką skórę i... podejmować właściwe decyzje.
Odpowiednia ilość snu jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Odpowiednia ilość snu jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Foto: Glowimages/East News

Dlaczego śpimy?

Sen jest naturalnym stanem czynnościowym organizmu niezbędnym do jego prawidłowego funkcjonowania.  Składa się z dwóch głównych faz: NREM (snu wolnofalowego, głębokiego) czyli snu o wolnych ruchach gałek ocznych oraz REM - snu o szybkich ruchach gałek ocznych. W drugiej fazie występują najczęściej marzenia senne. Następuje w niej całkowite rozluźnienie mięśni, dlatego śniący o ruchu człowiek nie porusza się. Sen zaczyna się fazą NREM trwającej około 80-100 min, po niej następuje faza snu REM trwająca ok. 15 min. Cykl ten powtarza się 4 lub 5 razy. Wbrew pozorom, nie jest prawdą, że im dłużej śpimy, tym bardziej jesteśmy wyspani. Najważniejszy jest moment, w którym się budzimy. Jeśli zostaniemy obudzeni w fazie snu głębokiego, będziemy nieprzytomni i zmęczeni. Gdy natomiast budzik zadzwoni w fazie płytkiej, rozpoczniemy dzień z energią.

Jak długo spać?

Zapotrzebowanie na sen jest też cechą indywidualną, zależną od genów, jednak zdaniem somnologów (ekspertów zajmujących się badaniem snu) dorosłe osoby potrzebują około 6-8 godzin pełnego snu na dobę. Rytm wstawania i zasypiania, często określany typem skowronka lub sowy, to kwestia indywidualnych przyzwyczajeń. Nawyki można więc wytrenować i przestawić się na tryb poranny czy nocny, pod warunkiem, że zachowane zostają regularność i stała ilość snu. Warto wiedzieć, że zasypianie jest regulowane natężeniem światła. Sztuczne, niebieskie światło bijące od komputerów, telewizorów i telefonów utrzymuje organizm w stanie pogotowia, ponieważ wydzielanie melatoniny - hormonu regulującego rytm dobowy snu i czuwania zostaje zahamowane. Dlatego też korzystanie z urządzeń elektronicznych późną porą jest niewskazane dla osób mających problemy z zasypianiem.

Jak mocne są nasze nawyki? Od przebudzenia, aż do położenia się spać?

Korzyści z wysypiania się

Sen odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, ale ma znaczenie dla całego organizmu. Jest potrzebny dla efektywnego działania mózgu oraz pamięci. Wystarczy spać mniej niż 5 godzin na dobę, aby zdolności podejmowania decyzji i zapamiętywania zmniejszyły się o jedną piątą. Co więcej, osoby wyspane znacznie rzadziej podejmują ryzyko. Podczas snu produkowane są też hormony odpowiadające za nasz apetyt. Jeśli śpimy wystarczająco długo, do mózgu wysyłany jest sygnał o nasyceniu, czyli nieodczuwaniu głodu, dzięki czemu w ciągu dnia nie podjadamy i łatwiej jest zachować smukłą sylwetkę. Niedobór snu aktywuje ciało migdałowate, czyli naszą emocjonalność, co z kolei sprzyja jedzeniu kompulsywnemu. Długotrwałe zarywanie nocy prowadzi też do upośledzenia aktywności układu immunologicznego. Wysypiając się jesteśmy nie tylko bardziej odporni na przeziębienia, ale także na choroby nowotworowe, cukrzycę i miażdżycę. Korzyści płynące ze snu są także widoczne na zewnątrz organizmu. Gdy śpimy, nasza skóra pracuje na najwyższych obrotach: wzrasta temperatura i mikrokrążenie, toksyny wyrzucane są do układu limfatycznego, komórki w głębokich warstwach skóry dzielą się dwa razy szybciej, wypychając ku górze świeże fragmenty naskórka. Zatem sen jest dla ciała jak przeciwstarzeniowy kosmetyk.

Niedobór snu

Wieloletni niedobór snu może prowadzić do groźnych konsekwencji. Już zaledwie jedna nieprzespana noc obniża sprawność psychofizyczną  i obniża zdolność zapamiętywania aż o 40%. Po 1,5 doby bez snu mocno spada szybkość reakcji, a organizm jest czterokrotnie wolniejszy niż po przespanej nocy. Silniejsze ukrwienie ośrodków nagrody i przetwarzanie emocji w mózgu, którego nie hamuje już centrum kontroli, powodując podwyższenie skłonności do podejmowania ryzyka. 48 godzin bez snu skutkuje problemami ze wzrokiem: obraz jest rozmazany, pole widzenia mocno ograniczone, organizm traci panowanie nad swoimi procesami. Objawy odpowiadają tym, jakie ma się przy zawartości 1,5 promila alkoholu we krwi. Organizm nie jest już w stanie szybko rozkładać kwasów. Dochodzi do przekwaszenia z objawami przypominającymi reumatyzm, a cukier, zamiast w energię, zostaje zamieniany w tłuszcz. Tygodniowe zaburzenia snu mogą prowadzić do stanów zbliżonych do psychozy, halucynacji czy też stanów paranoidalnych.

Aleksandra Rybińska

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak