Finisz kampanii prezydenckiej we Francji. Ekspert wskazuje faworyta II tury

2022-04-23, 06:00

Finisz kampanii prezydenckiej we Francji. Ekspert wskazuje faworyta II tury
Macron jest faworytem wyborów prezydenckich. Foto: Forum/BENOIT TESSIER

- Ubiegający się o reelekcję prezydent Francji Emmanuel Macron jest faworytem drugiej tury wyborów prezydenckich - powiedział w rozmowie z Polskim Radiem dyrektor międzynarodowy w instytucie Kantar Public Emmanuel Riviere. Według ostatnich sondaży około 57 proc. wyborców zagłosuje na obecnego przywódcę. Druga tura wyborów prezydenckich odbędzie się w niedzielę.

Jak tłumaczył dyrektor Kantar Public, w ostatnich dniach kampanii Emmanuel Macron zwiększył przewagę nad Marine Le Pen z 53 do 57 procent.

Macron na prowadzeniu

- Jeżeli spojrzymy na historię sondaży we Francji przeprowadzonych między dwiema turami, nigdy nie zdarzyło się, by kandydat z ponad 55-procentowym wynikiem w sondażach ostatecznie został pokonany przez rywala - stwierdził Emmanuel Riviere.

Ekspert wyjaśniał, że kluczową rolę w głosowaniu odegrają wyborcy, którzy poparli trzeciego kandydata pierwszej tury - lidera skrajnej lewicy Jean-Luca Melenchona. - Nasze badania pokazują, że 50 procent tych wyborców zagłosuje na Macrona, a jedna czwarta na Marine Le Pen - wskazał ekspert.

Demobilizacja wyborców

Emmanuel Riviere zaznaczył, że istnieje jednak ryzyko demobilizacji wyborców. - Część elektoratu jest niepewna i zagłosuje bez entuzjazmu. Są to głównie wyborcy lewicy, którzy mogą stwierdzić, że ich głos jest niepotrzebny, skoro różnica między kandydatami jest tak wielka - tłumaczył rozmówca Polskiego Radia.

Dyrektor Kantar Public wskazał, że w drugiej turze frekwencja będzie podobna do tej z pierwszej tury - w granicach 74 procent. - Co ciekawe, około 45 procent osób, które wstrzymały się od głosu w pierwszej turze, deklaruje, że zagłosuje w drugiej - zauważył ekspert.

Posłuchaj

Francuski ekspert: Macron jest faworytem wyborów prezydenckich. Relacja Stefana Foltzera (IAR) 0:56
+
Dodaj do playlisty

Łagodzenie wizerunków

Podsumowując finisz kampanii prezydenckiej, dyrektor Kantar Public stwierdził, że obaj kandydaci starali się złagodzić swój wizerunek.

- Emmanuel Macron obrał strategię zbliżenia się do ludzi, spotykając się z wyborcami w terenie. Ale nie przyniosło to wielkich efektów. Marine Le Pen pozostaje w tym lepsza, i jest uważana za kandydatkę bliższą ludziom. Z kolei ona wybrała strategię zmiękczenia. Było to szczególnie widoczne podczas debaty telewizyjnej - do tego stopnia, że wydawała się przygaszona - skomentował ekspert.

Czytaj także:

kp

Polecane

Wróć do strony głównej