Wiadomości

Pierwsza taka misja w kosmosie. NASA przygotowuje się do obrony Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2021 10:07
Sonda kosmiczna DART wystartowała w przestrzeń kosmiczną z Kalifornii o godz. 7.21 (czasu polskiego). To pierwsza w historii misja polegającą na próbie zmiany kursu asteroidy w ramach rozwijanego przez NASA programu obrony planetarnej.
Statek kosmiczny DART odbędzie 10-miesięczną podróż do podwójnej asteroidy Didymos oddalonej o 11 mln kmFoto: PAP/EPA/Bill Ingalls / HANDOUT

Transmisję na żywo unikalnego wydarzenia zapewniła amerykańska agencja kosmiczna NASA.

Głównym zadaniem sondy, którą wystartowała z pomocą rakiety Falcon 9 należącej do firmy SpaceX Elona Muska, jest przetestowanie możliwości zmiany kursu asteroidy potencjalnie zagrażającej Ziemi.

NASA chce m.in. przetestować metodę "ciągnika grawitacyjnego", polegającą na umieszczeniu na dłuższy czas statku kosmicznego w pobliżu ryzykownego obiektu, co doprowadzić ma do odchylenia jego orbity za pomocą siły przyciągania.

Test obrony naszej planety

DART odbędzie dziesięciomiesięczną podróż do podwójnej asteroidy Didymos oddalonej o 11 mln kilometrów. Do zderzenia 633-kilogramowej sondy ma dojść późnym wrześniem 2022 r. przy prędkości 23,7 tys. km/h. Przez większość czasu misji sonda będzie sterowana z Ziemi, jednak przez ostatnie cztery godziny lotu "celowaniem" w asteroidę zajmie się autonomiczny system kontroli stworzony przez NASA.

DART będzie też pierwszym statkiem kosmicznym, który przetestuje w przestrzeni kosmicznej nowy silnik jonowy NASA NEXT-C, napędzany energią słoneczną.

Lindley Johnson, szef programu obrony planetarnej NASA, zapowiedział wcześniej, że misja DART będzie pierwszym z wielu planowanych testów obrony Ziemi przed asteroidami.

Choć żadna ze zidentyfikowanych dotąd asteroid nie stanowi dla Ziemi zagrożenia w przewidywalnej przyszłości, wciąż wiele obiektów nie zostało jeszcze zaobserwowanych. NASA szacuje, że odkryte zostało ok. 90 proc. asteroid o średnicy większej niż 1 km, ale tylko ok. 40 proc. tych mniejszych. Tymczasem zaledwie 150-metrowa asteroida byłaby w stanie zniszczyć duże miasto i wywołać daleko idące skutki odczuwalne na sporym obszarze.

st

Wywiad USA opublikował raport nt. UFO. "Nie ma jednego wyjaśnienia tych zjawisk"

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2021 00:45
Społeczność wywiadowcza USA opublikowała wstępny raport dot. "niewyjaśnionych zjawisk powietrznych", nie przedstawiając jednak konkluzywnych wniosków na ich temat. "18 z 144 zanotowanych zjawisk może mieć związek z zaawansowanymi technologiami" - wskazano.

Turystyka kosmiczna coraz bardziej realna. Pierwsza misja cywilna dotarła na orbitę okołoziemską

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2021 02:42
Na orbitę okołoziemską dotarła pierwsza w historii prywatna misja złożona wyłącznie z astronautów-amatorów. W akcji nie biorą udziału profesjonalni astronauci. Czworo ochotników spędzi na orbicie trzy dni.