X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Wiadomości

Bardziej ekologiczne i tańsze baterie Tesli. To początek rewolucji w branży?

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2021 12:54
Choć samochody elektryczne powszechnie uznaje się za przyjazne dla środowiska, zasilające je baterie wykonywano ze szkodliwych materiałów, a akumulatory nie nadawały się do recyklingu. W odpowiedzi na te problemy firma Elona Muska planuje wprowadzić nowy typ baterii. Analitycy przewidują, że może to wywołać szersze zmiany na rynku.
Logo Tesli
Logo TesliFoto: Shutterstock/Vitaliy Karimov

tesla1200.jpg
Tesla warta bilion dolarów. Tyle wynosi wycena giełdowa koncernu Elona Muska

Firma Elona Muska zapowiedziała, że wprowadzi zupełnie nowe baterie do samochodów elektrycznych. Tradycyjne baterie mają zastąpić nowe akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe). Jak podkreślają eksperci, innowacja Tesli może być początkiem rewolucji w branży.

Samochody na prąd zyskują coraz większą popularność, m.in. dzięki mniejszej emisji zanieczyszczeń. Choć uważane są za ekologiczną alternatywę dla pojazdów spalinowych, ich podstawą są baterie wykonane z kobaltu i niklu - materiałów szkodliwych dla środowiska. Baterie tego typu nie nadają się do recyklingu, co stwarza zagrożenie masowego składowania zużytych baterii. W dodatku ich wydobycie naraża zdrowia człowieka, pojawiają się więc pytania nie tylko o ekologię, ale i o etykę. Dodatkowym problemem jest kosztowność klasycznych baterii. To właśnie ona przekłada się na wysokie ceny aut elektrycznych. 

Czytaj także:

Dlatego też rozwiązanie zaproponowane przez Teslę zostało optymistyczne przyjęte przez analityków i ekspertów. Baterie LFP będą produkowane bez kobaltu i niklu, będą także podlegały recyklingowi. Ponadto akumulatory będą znacznie tańsze.

Nie jest to jednak rozwiązanie pozbawione wad. Nowy typ baterii może przechowywać znacznie mniej energii niż klasyczne, litowo-jonowe akumulatory. Oznacza to, że po jednym ładowaniu będzie można przejechać znacznie krótszą trasę, a to jeden z najważniejszych czynników, na jakie patrzą potencjalni nabywcy samochodów.

Tesla i geopolityka

Firma nie podała szczegółów projektu ani terminu, w którym wszystkie nowe tesle będą wyposażone w baterie LFP. Na razie auta z nowymi akumulatorami produkowane są w Chinach, w których zlokalizowane są firmy posiadające większość patentów na tę technologię. 

- Na pewno sprawa ma również charakter geopolityczny - mówił w rozmowie z agencją Reuters Sanjiv Malhotra, były wysoko postawiony urzędnik Departamentu Energii USA.

Większość ekspertów jest przekonana, że aby zrealizować plan produkcji kluczowych części aut tuż przy fabrykach Tesli, firma Muska musiałaby namówić chińskie firmy do budowy zakładów w USA. A to może nie być łatwe zadanie, biorąc pod uwagę napięcia polityczne na linii Waszyngton a Pekin. Firma CATL, jeden z kluczowych chińskich producentów baterii LFP, podała jednak ostatnio w komunikacie, że "rozważa uruchomienie zakładów w Ameryce Północnej".

dw.com/kp

Czytaj także

Rośnie zainteresowanie elektrycznymi ciężarówkami. Volvo z dużym zamówieniem

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2021 05:00
Od prawie 100 lat Volvo produkuje samochody dostawcze i ciężarowe. Firma jest jedną z najpopularniejszych marek w sektorze ciągników siodłowych. Koncern idzie z duchem czasu i zamieszcza w swojej ofercie ciężarówki elektryczne - zainteresowanie jest większe, niż można było przypuszczać! 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ładowanie w podróży

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2021 05:00
W samochodzie potrzebujemy coraz więcej prądu. W podróży ładujemy telefony, podpinamy nawigację, a czasami i komputer. Czy jest to zdrowe dla naszego auta? Czym grozi zwiększenie poboru energii w czasie jazdy?
rozwiń zwiń