Wiadomości

Przełom w leczeniu COVID-19? Znaleziono substancje, które hamują namnażanie koronawirusa

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2021 06:19
Naukowcy zidentyfikowali cząsteczki, które silnie hamują replikację wirusa w ludzkich komórkach nabłonka płuc. Odkrycie może pomóc w poszukiwaniu nowych metod leczenia oraz leków, które już istnieją, a mogą być skuteczne przeciw COVID-19.
mat. ilustracyjne
mat. ilustracyjneFoto: Gorodenkoff/ Shutterstock

Specjaliści z Georgia State University, szukając leku przeciw nowemu koronawirusowi, przetestowali małe cząsteczki, które mogą zaburzać metabolizm kwasów tłuszczowych oraz enzym VPS34, zaangażowany w działanie błon komórkowych.

astrazeneca pap 1200 .jpg
Czy AstraZeneca wpływa na ryzyko zakrzepicy? Opublikowano nowe badania

Badacze wybrali te właśnie cele, ponieważ wirusy wykorzystują błony komórkowe do zakażania i potrzebują kwasów tłuszczowych do replikacji.

Wyniki

Ograniczenie aktywności VPS34 oraz metabolizmu kwasów tłuszczowych silnie osłabiło namnażanie się SARS-CoV2 w hodowanych w laboratorium komórkach ludzkiego nabłonka płuc.

Eksperymenty pokazały, że zaatakowanie VPS34 zaburzyło wczesny etap cyklu namnażania koronawirusa. Możliwe jest także, że enzym ten umożliwia późniejsze tworzenie specjalnych struktur w komórce niezbędnych zarazkowi do replikacji.

shutterstock_ szczepienie szczepionka free 1200.png
Zagrożenie nowymi wariantami SARS-CoV-2. Wirusolog: poziom wyszczepienia musi być wyższy niż 70 proc.

Badacze odkryli także konkretne ścieżki metabolizmu kwasów tłuszczowych kluczowe dla cyklu życiowego wirusa.

Nowe możliwości

- Badanie to pokazuje rolę enzymu VPS34 oraz kwasów tłuszczowych w replikacji SARS-CoV2 i wskazuje na obiecujące ścieżki prac nad nowymi terapiami - twierdzi prof. Christopher Basler, jeden z autorów publikacji, która ukazała się w piśmie „Cell Report”.

Wyniki mogą pomóc nie tylko w poszukiwaniu nowych środków, ale także w znalezieniu istniejących znanych leków które mogłyby okazać się skuteczne w leczeniu COVID-19.

jbt

Szczepionka Pfizera skuteczna na nowe mutacje koronawirusa. Są wyniki wstępnych badań

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2021 18:56
Szczepionka firm Pfizer/BioNTech wydaje się równie skuteczna w przypadku nowych, bardziej zakaźnych wariantów powodującego COVID-19 wirusa SARS-CoV-2, jak wobec jego najbardziej powszechnej wersji - informują naukowcy z USA.

"Wariant Delta to już 83 proc. przypadków". Szefowa CDC o sytuacji epidemicznej w USA

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2021 22:52
- Wariant Delta koronawirusa, zidentyfikowany po raz pierwszy w Indiach, odpowiada obecnie za 83 proc. zsekwencjonowanych przypadków COVID-19 w USA. Umiera średnio 239 osób dziennie – oceniła we wtorek Rochelle Walensky, szefowa Amerykańskich Centrów Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC).